Diplomová práce se zabývá začleněním vycházek do vyučovacího procesu. Poukazuje
na důležitost vyučovat nejen přírodovědné předměty v terénu a také na význam přímého
kontaktu žáků s přírodou pro jejich všestranný rozvoj, efektivitu učení a vytváření
odpovědného postoje k životnímu prostředí. Důraz je kladen na poznávání přírodního
prostředí, na učení prostřednictvím objevování a zkoumání.
V teoretické části je popsána terénní výuka, její formy, především vycházky jako jedna
z organizačních forem vyučování. Diplomová práce se také zabývá metodami, které lze
využít na vycházkách, při výuce v přírodě.
V praktické části jsou popsány konkrétní vyučovací hodiny ve vzdělávací oblasti Člověk
a jeho svět. Důležitou součástí diplomové práce je vyhodnocený didaktický test a dotazník,
který zjišťuje zájem žáků o vyučování v přírodě.
Anotace v angličtině
Abstract
The diploma thesis is focusing on adding outings into an educational process. The thesis
aims to show the importance of learning not only natural sciences outside, the meaning of
direct contact the pupils should have with nature which is very important for their general
development, the effectiveness of learning that also evokes in them a responsible attitude to
the environment. The author wants to emphasise getting to know nature and learning through
discovering and researching.
The theoretical part describes outdoor education, and its forms, especially outing as one of
the organizational forms of teaching. The diploma thesis also deals with methods which can
be used in an outing during a teaching in nature.
In the practical part are described concrete lessons in the educational area Human and the
world. The important part of the diploma thesis is the didactical test and questionnaire. The
questionnaire surveys the interest of pupils in outdoor learning.
Klíčová slova
Terénní výuka, přírodovědné vycházky, pozorování, výuka v přírodě, 1. stupeň
Klíčová slova v angličtině
Field work, natural walk, observation, nature education, primary school,
Rozsah průvodní práce
83 s. (74 127)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá začleněním vycházek do vyučovacího procesu. Poukazuje
na důležitost vyučovat nejen přírodovědné předměty v terénu a také na význam přímého
kontaktu žáků s přírodou pro jejich všestranný rozvoj, efektivitu učení a vytváření
odpovědného postoje k životnímu prostředí. Důraz je kladen na poznávání přírodního
prostředí, na učení prostřednictvím objevování a zkoumání.
V teoretické části je popsána terénní výuka, její formy, především vycházky jako jedna
z organizačních forem vyučování. Diplomová práce se také zabývá metodami, které lze
využít na vycházkách, při výuce v přírodě.
V praktické části jsou popsány konkrétní vyučovací hodiny ve vzdělávací oblasti Člověk
a jeho svět. Důležitou součástí diplomové práce je vyhodnocený didaktický test a dotazník,
který zjišťuje zájem žáků o vyučování v přírodě.
Anotace v angličtině
Abstract
The diploma thesis is focusing on adding outings into an educational process. The thesis
aims to show the importance of learning not only natural sciences outside, the meaning of
direct contact the pupils should have with nature which is very important for their general
development, the effectiveness of learning that also evokes in them a responsible attitude to
the environment. The author wants to emphasise getting to know nature and learning through
discovering and researching.
The theoretical part describes outdoor education, and its forms, especially outing as one of
the organizational forms of teaching. The diploma thesis also deals with methods which can
be used in an outing during a teaching in nature.
In the practical part are described concrete lessons in the educational area Human and the
world. The important part of the diploma thesis is the didactical test and questionnaire. The
questionnaire surveys the interest of pupils in outdoor learning.
Klíčová slova
Terénní výuka, přírodovědné vycházky, pozorování, výuka v přírodě, 1. stupeň
Klíčová slova v angličtině
Field work, natural walk, observation, nature education, primary school,
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5D/2019 a bude dbát jejího dodržování. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím související nařízení vlády (GDPR). Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na vyučovací metody a organizační formy výuky. Praktická část přinese přehled konkrétních vyučovacích hodin ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, které byly ověřeny v praxi.
Cílem diplomové práce je ukázat význam přímého kontaktu žáků s přírodou pro jejich všestranný rozvoj, vytváření odpovědného postoje k životnímu prostředí. Důraz je kladen na výuku a poznávání přírodního prostředí, na učení prostřednictvím objevování a zkoumání. Dále je cílem zjistit názory žáků na přírodní prostředí z hlediska jejich preferencí a nároků na učební prostředí. Práce si také klade za cíl popsat podněty z prostředí ovlivňující učení u žáků.
Výukové jednotky budou připraveny v souladu s Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Výsledky práce a hodnocení lze využít při plánování vycházek ve vyučovacím procesu.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5D/2019 a bude dbát jejího dodržování. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím související nařízení vlády (GDPR). Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na vyučovací metody a organizační formy výuky. Praktická část přinese přehled konkrétních vyučovacích hodin ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, které byly ověřeny v praxi.
Cílem diplomové práce je ukázat význam přímého kontaktu žáků s přírodou pro jejich všestranný rozvoj, vytváření odpovědného postoje k životnímu prostředí. Důraz je kladen na výuku a poznávání přírodního prostředí, na učení prostřednictvím objevování a zkoumání. Dále je cílem zjistit názory žáků na přírodní prostředí z hlediska jejich preferencí a nároků na učební prostředí. Práce si také klade za cíl popsat podněty z prostředí ovlivňující učení u žáků.
Výukové jednotky budou připraveny v souladu s Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Výsledky práce a hodnocení lze využít při plánování vycházek ve vyučovacím procesu.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, J. Objevujeme přírodu – učení hrou a prožitkem. Portál, Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. Praha, Fortuna, 2006, ISBN 80-7168-958-0
JANČAŘÍKOVÁ, K. Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4
BRTNOVÁ – ČEPIČKOVÁ, I. Výběr z témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-214-7
ŠIRCOVÁ, A. S dětmi v přírodě – zážitková výchova po celý rok. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-201-0
ZAPLETAL, M. Vycházky a výlety s dětmi. Praha, Portál, s.r.o. 2003
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 2000. ISBN 80-902954-0-1
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA – Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Raabe, Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-76-3
Seznam doporučené literatury
CORNELL, J. Objevujeme přírodu – učení hrou a prožitkem. Portál, Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. Praha, Fortuna, 2006, ISBN 80-7168-958-0
JANČAŘÍKOVÁ, K. Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4
BRTNOVÁ – ČEPIČKOVÁ, I. Výběr z témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-214-7
ŠIRCOVÁ, A. S dětmi v přírodě – zážitková výchova po celý rok. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-201-0
ZAPLETAL, M. Vycházky a výlety s dětmi. Praha, Portál, s.r.o. 2003
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 2000. ISBN 80-902954-0-1
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA – Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Raabe, Praha, 2011. ISBN 978-80-86307-76-3