V teoretické části se zabýváme dvěma výchovnými oblastmi. V dramatické výchově se zaměřujeme na loutku, která je klíčová pro praktickou část. V environmentální výchově se zabýváme vlivem pobytu v přírodě na děti a způsobech seznamování se s ní. V praktické části navrhujeme vzdělávací program, ve kterém se děti seznamují prostřednictvím různých loutek s přírodou typickou pro místo, kde žijí. Zhodnocení programu představujeme čtenáři v závěru, kde též uvádíme výstupy, nedostatky a postřehy z přímé realizace navrhovaného vzdělávacího programu.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we deal with two educational areas. In drama education, we focus on the puppet, which is the key to the practical part. In environmental education, we deal with the impact staying outdoor has on children and how children get to know nature. In the practical part, I propose an educational program in which children get acquainted with nature typical place where they live - by means of puppets. In conclusion, we present the evaluation of the program to the reader. Here we present the outcomes, shortcomings and observations from the direct implementation of the proposed educational program.
Drama education, environmental education, preschool education, puppet, educational program.
Rozsah průvodní práce
53 s. (58 675 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části se zabýváme dvěma výchovnými oblastmi. V dramatické výchově se zaměřujeme na loutku, která je klíčová pro praktickou část. V environmentální výchově se zabýváme vlivem pobytu v přírodě na děti a způsobech seznamování se s ní. V praktické části navrhujeme vzdělávací program, ve kterém se děti seznamují prostřednictvím různých loutek s přírodou typickou pro místo, kde žijí. Zhodnocení programu představujeme čtenáři v závěru, kde též uvádíme výstupy, nedostatky a postřehy z přímé realizace navrhovaného vzdělávacího programu.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we deal with two educational areas. In drama education, we focus on the puppet, which is the key to the practical part. In environmental education, we deal with the impact staying outdoor has on children and how children get to know nature. In the practical part, I propose an educational program in which children get acquainted with nature typical place where they live - by means of puppets. In conclusion, we present the evaluation of the program to the reader. Here we present the outcomes, shortcomings and observations from the direct implementation of the proposed educational program.
Drama education, environmental education, preschool education, puppet, educational program.
Zásady pro vypracování
Seznámení a dodržování aktuální směrnice děkana PF UJEP Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Studium odborné literatury související s tématem
Konzultace s vedoucím práce
Zpracování teoretické části (envyronmentální výchova - vymezení pojmu, historie; environmentální výchova v MŠ; definování loutky, druhy loutek, potenciál loutky v edukačním procesu).
Vypracování praktické části (popis použitých loutek v navržených lekcí, popis jednotlivých částí programu environmentální výchovy, hodnocení a reflexe)
Předložení bakalářské práce vedoucímu
Odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Seznámení a dodržování aktuální směrnice děkana PF UJEP Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Studium odborné literatury související s tématem
Konzultace s vedoucím práce
Zpracování teoretické části (envyronmentální výchova - vymezení pojmu, historie; environmentální výchova v MŠ; definování loutky, druhy loutek, potenciál loutky v edukačním procesu).
Vypracování praktické části (popis použitých loutek v navržených lekcí, popis jednotlivých částí programu environmentální výchovy, hodnocení a reflexe)
Předložení bakalářské práce vedoucímu
Odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
ANDRESKOVÁ, Jenny, Markéta KUBECOVÁ, Michaela KUKAČKOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ a Kateřina ZEMANOVÁ. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-355-1.
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky: skici z teorie loutkového divadla. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. ISBN 80-902482-0-9.
MACUROVÁ, Katarína. Medvídek a potopa světa. Praha: Albatros, 2019. ISBN 978-80-00-05689-0.
MAKONJ, Karel, DVOŘÁK, Jan, ed. Od loutky k objektu. Praha: Pražská scéna, 2007. Teatrologie. ISBN 978-80-86102-60-3.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-111-7.
RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu: o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: Ipos-Artama, 1997. ISBN 80-7068-097-0.
TOMÁNEK, Alois. Podoby loutky. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-36-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT ČR, 2017 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od 1?highlightWords=rvp
VOLKMEROVA, Hana. Loutky jako edukační nástroj. Potenciál dramatických výchovně-vzdělávacích lekcí s loutkami (s terapeutickými účinky) [online]. Brno, 2016 [cit. 2021-02-18]. Dostupné z: . Disertační práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta. Vedoucí práce Zoja Mikotová.
Seznam doporučené literatury
ANDRESKOVÁ, Jenny, Markéta KUBECOVÁ, Michaela KUKAČKOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ a Kateřina ZEMANOVÁ. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-355-1.
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky: skici z teorie loutkového divadla. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. ISBN 80-902482-0-9.
MACUROVÁ, Katarína. Medvídek a potopa světa. Praha: Albatros, 2019. ISBN 978-80-00-05689-0.
MAKONJ, Karel, DVOŘÁK, Jan, ed. Od loutky k objektu. Praha: Pražská scéna, 2007. Teatrologie. ISBN 978-80-86102-60-3.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-111-7.
RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu: o vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: Ipos-Artama, 1997. ISBN 80-7068-097-0.
TOMÁNEK, Alois. Podoby loutky. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-36-8.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT ČR, 2017 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od 1?highlightWords=rvp
VOLKMEROVA, Hana. Loutky jako edukační nástroj. Potenciál dramatických výchovně-vzdělávacích lekcí s loutkami (s terapeutickými účinky) [online]. Brno, 2016 [cit. 2021-02-18]. Dostupné z: . Disertační práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta. Vedoucí práce Zoja Mikotová.