Informace o kvalifikační práci Didaktické hry rozvíjející přírodovědnou gramotnost a jejich uplatnění v mateřské škole při práci s dětmi s poruchou pozornosti
Diplomová práce se zabývá problematikou didaktických her rozvíjejících přírodověd-nou gramotnost a jejich uplatnění v mateřské škole při práci s dětmi s poruchou pozor-nosti.
V teoretické práci jsou popsána teoretická východiska, jako je vymezení termínu pozor-nost, dítě s poruchou pozornosti a didaktické hry rozvíjející přírodovědnou gramotnost.
Praktická část se skládá ze dvou částí, z nichž první bude mít didaktický
charakter. V rámci této části je vytvořen a realizován roční projekt (Příloha I),
do kterého jsou začleněny přírodovědně zaměřené didaktické hry. Ve druhé, výzkumné části práce, jsou metodou strukturovaného pozorování zjišťovány reakce dětí s poruchou
pozornosti na didaktické hry. Závěrečná část obsahuje konkrétní závěry a doporučení pro praxi učitelek MŠ.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the scope of the problems in relation to didactic games that are developing scientific literacy and its usage in working with attention deficit dis-order children in nursey school. The theoretical part of the thesis is a description of theo-retical conclusions such as: what is attention, attentions deficit disorder and didactic games.
The practical part of the dissertation contains two parts, the first of which will have
a didactic character. This part will be creating and realizing a one-year project, which will include didactic games developing scientific literacy. In the second, research part of
the work, kindergarten teachers will use the method of structured observation to find out
the reactions. The final part will contain specific conclusions and recommendations for
the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
přírodovědná gramotnost, pozornost, aktivizující metody vzdělávání v mateřské škole,
didaktická hra, kognitivní funkce dítěte v předškolním věku, dítě s poruchou pozornosti
v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
science literacy, attention, activating methods of education in kindergarten, didactic game, cognitive function of a child in preschool age, a child with attention deficit disor-der
in kindergarten
Rozsah průvodní práce
139 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou didaktických her rozvíjejících přírodověd-nou gramotnost a jejich uplatnění v mateřské škole při práci s dětmi s poruchou pozor-nosti.
V teoretické práci jsou popsána teoretická východiska, jako je vymezení termínu pozor-nost, dítě s poruchou pozornosti a didaktické hry rozvíjející přírodovědnou gramotnost.
Praktická část se skládá ze dvou částí, z nichž první bude mít didaktický
charakter. V rámci této části je vytvořen a realizován roční projekt (Příloha I),
do kterého jsou začleněny přírodovědně zaměřené didaktické hry. Ve druhé, výzkumné části práce, jsou metodou strukturovaného pozorování zjišťovány reakce dětí s poruchou
pozornosti na didaktické hry. Závěrečná část obsahuje konkrétní závěry a doporučení pro praxi učitelek MŠ.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the scope of the problems in relation to didactic games that are developing scientific literacy and its usage in working with attention deficit dis-order children in nursey school. The theoretical part of the thesis is a description of theo-retical conclusions such as: what is attention, attentions deficit disorder and didactic games.
The practical part of the dissertation contains two parts, the first of which will have
a didactic character. This part will be creating and realizing a one-year project, which will include didactic games developing scientific literacy. In the second, research part of
the work, kindergarten teachers will use the method of structured observation to find out
the reactions. The final part will contain specific conclusions and recommendations for
the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
přírodovědná gramotnost, pozornost, aktivizující metody vzdělávání v mateřské škole,
didaktická hra, kognitivní funkce dítěte v předškolním věku, dítě s poruchou pozornosti
v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
science literacy, attention, activating methods of education in kindergarten, didactic game, cognitive function of a child in preschool age, a child with attention deficit disor-der
in kindergarten
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou didaktických her rozvíjejících přírodovědnou gramotnost a jejich uplatnění v mateřské škole při práci s dětmi s poruchou pozornosti.
V teoretické práci jsou popsána teoretická východiska; jako jsou vymezení termínu pozornost, dítě s poruchou pozornosti a didaktické hry rozvíjející přírodovědnou gramotnost.
Praktická část se bude skládat ze dvou částí, z nichž první bude mít didaktický charakter. V rámci této části bude vytvořen a realizován roční projekt do kterého budou začleněny přírodovědně zaměřené didaktické hry. Ve druhé, výzkumné části práce, budou učitelky MŠ metodou strukturovaného pozorování zjišťovat reakce dětí s poruchou pozornosti na didaktické hry.
Závěrečná část bude obsahovat konkrétní závěry a doporučení pro praxi učitelek MŠ.
Autorka se prostuduje a bude se řídit směrnicí č. 5E/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou didaktických her rozvíjejících přírodovědnou gramotnost a jejich uplatnění v mateřské škole při práci s dětmi s poruchou pozornosti.
V teoretické práci jsou popsána teoretická východiska; jako jsou vymezení termínu pozornost, dítě s poruchou pozornosti a didaktické hry rozvíjející přírodovědnou gramotnost.
Praktická část se bude skládat ze dvou částí, z nichž první bude mít didaktický charakter. V rámci této části bude vytvořen a realizován roční projekt do kterého budou začleněny přírodovědně zaměřené didaktické hry. Ve druhé, výzkumné části práce, budou učitelky MŠ metodou strukturovaného pozorování zjišťovat reakce dětí s poruchou pozornosti na didaktické hry.
Závěrečná část bude obsahovat konkrétní závěry a doporučení pro praxi učitelek MŠ.
Autorka se prostuduje a bude se řídit směrnicí č. 5E/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-327-8
MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN isbn978-80-7414-934-4.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
UHLÍŘ, Jan. ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe, [2020]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-454-1.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-327-8
MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN isbn978-80-7414-934-4.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
UHLÍŘ, Jan. ÁDÉHÁDĚ: jak na emoce dětí s ADHD. Praha: Raabe, [2020]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-454-1.
WEDLICHOVÁ, Iva a Vladislava HEŘMANOVÁ. Kapitoly z vývojové psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-044-0.