Autor se v kvalifikační práci zabývá tématem vlivu deskových her na klíčové kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. V teoretické části jsou zpracována konceptuální východiska vztahující se ke zvolenému tématu. Zejména se bude jednat o otázky mentální retardace, deskových her, klíčových kompetencí, vývoje a způsobů chování. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, který pomocí pozorování, případové studie, rozhovorů s pedagogy i žáky zjišťuje, které klíčové kompetence je možno rozvíjet hraním deskových her a které deskové hry žáci s lehkým mentálním postižením hrají nejraději. Závěry kvalifikační práce poukazují na vliv v komunikačních, sociálních i pracovních kompetencích. Poukázáno je rovněž na úpravy deskových her k potřebám mentálně postižených žáků.
Anotace v angličtině
The author deals with the topic of the influence of board games on the key competencies of pupils with mild mental disabilities. The theoretical part deals with conceptual background related to the selected topic. In particular, there will be issues of mental retardation, board games, key competencies, development and behaviors. The practical part consists of qualitative research. Through observations, case studies, interviews with teachers and students, it identifies which key competencies can be developed by playing board games and which board games students with mild mental disabilities prefer to play. The conclusions of the research show the influence in communication, social and work competencies. The work also talks about adapting board games to the needs of mentally handicapped students.
Autor se v kvalifikační práci zabývá tématem vlivu deskových her na klíčové kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. V teoretické části jsou zpracována konceptuální východiska vztahující se ke zvolenému tématu. Zejména se bude jednat o otázky mentální retardace, deskových her, klíčových kompetencí, vývoje a způsobů chování. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, který pomocí pozorování, případové studie, rozhovorů s pedagogy i žáky zjišťuje, které klíčové kompetence je možno rozvíjet hraním deskových her a které deskové hry žáci s lehkým mentálním postižením hrají nejraději. Závěry kvalifikační práce poukazují na vliv v komunikačních, sociálních i pracovních kompetencích. Poukázáno je rovněž na úpravy deskových her k potřebám mentálně postižených žáků.
Anotace v angličtině
The author deals with the topic of the influence of board games on the key competencies of pupils with mild mental disabilities. The theoretical part deals with conceptual background related to the selected topic. In particular, there will be issues of mental retardation, board games, key competencies, development and behaviors. The practical part consists of qualitative research. Through observations, case studies, interviews with teachers and students, it identifies which key competencies can be developed by playing board games and which board games students with mild mental disabilities prefer to play. The conclusions of the research show the influence in communication, social and work competencies. The work also talks about adapting board games to the needs of mentally handicapped students.
Téma bakalářské práce jsem zvolila na základě svých zkušeností získaných při působení ve speciální škole. Název je Deskové hry a jejich vliv na klíčové kompetence žáka s mentální retardací. Bude se jednat o kvalitativní výzkum. Data budu sbírat po dobu jednoho školního roku ve třídě, kde působím jako asistent pedagoga. Třída je složena z žáků různých speciálních potřeb.
Práce bude obsahovat dvě kazuistiky žáků s mentální retardací. Jako metody použiji pozorování, diskuzi s pedagogy i žáky a analýzu vybraných her.
Zásady pro vypracování
Téma bakalářské práce jsem zvolila na základě svých zkušeností získaných při působení ve speciální škole. Název je Deskové hry a jejich vliv na klíčové kompetence žáka s mentální retardací. Bude se jednat o kvalitativní výzkum. Data budu sbírat po dobu jednoho školního roku ve třídě, kde působím jako asistent pedagoga. Třída je složena z žáků různých speciálních potřeb.
Práce bude obsahovat dvě kazuistiky žáků s mentální retardací. Jako metody použiji pozorování, diskuzi s pedagogy i žáky a analýzu vybraných her.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z. Pedagogická psychologie.1.vyd.Praha:SPN,1980,221s. TESAŘOVÁ,M. a kol. Jak na žáky.1.vyd.Praha:Portál,2016,168s. ISBN: 978-80-262-1047-4
LOKŠOVÁ I.,LOKŠA J,.Pozornost, motivace,relaxace a tvořivost dětí ve škole.1.vyd.Praha:Portál,1999,199s.ISBN: 807178205X
VÁGNEROVÁ , M.Psychopatologie pro pomáhající profese.1.vyd.Praha:Portál,1999,444s.ISBN:80-7178-214-9
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0 MIOVSKÝ,M.Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.1.vyd.Praha:Grada,2006.332s.ISBN:80-247-1362-4
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. 1. vyd. Olomouc: Netopejr, 1997 193 s. ISBN 80-902057-9-8. ZELINKOVÁ, O. Pomoz, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2004 ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 178 s. ISBN 80-7178-506-7
VALENTA, M.PETRÁŠ, P. a kol.Metodika práce se žákem s mentálním postižením,Olomouc: reg. č.: CZ.1.07/1.2.00/14.0020
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z. Pedagogická psychologie.1.vyd.Praha:SPN,1980,221s. TESAŘOVÁ,M. a kol. Jak na žáky.1.vyd.Praha:Portál,2016,168s. ISBN: 978-80-262-1047-4
LOKŠOVÁ I.,LOKŠA J,.Pozornost, motivace,relaxace a tvořivost dětí ve škole.1.vyd.Praha:Portál,1999,199s.ISBN: 807178205X
VÁGNEROVÁ , M.Psychopatologie pro pomáhající profese.1.vyd.Praha:Portál,1999,444s.ISBN:80-7178-214-9
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0 MIOVSKÝ,M.Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.1.vyd.Praha:Grada,2006.332s.ISBN:80-247-1362-4
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. 1. vyd. Olomouc: Netopejr, 1997 193 s. ISBN 80-902057-9-8. ZELINKOVÁ, O. Pomoz, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2004 ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 178 s. ISBN 80-7178-506-7
VALENTA, M.PETRÁŠ, P. a kol.Metodika práce se žákem s mentálním postižením,Olomouc: reg. č.: CZ.1.07/1.2.00/14.0020