Anotace
V rámci našeho výzkumu jsme se zaměřili na zkoumání vlivu vymezených aspektů výchovy tak, jak je v rámci rodiny percipují dospívající, a na dopad, který takto vnímané působení má na sebepojetí adolescentů. Současně jsme do našeho výzkumu jako další proměnné zahrnuli chronologický věk a genderovou identitu. Zkoumali jsme též možnou souvislost mezi úrovní sebepojetí respondentů a druhem navštěvovaného školního zařízení ve specifickém prostředí vyloučených lokalit a lokalit ohrožených vyloučením. Tento vliv jsme neprokázali ani ve vztahu k celkovému sebepojetí, ani ve vztahu k jednotlivým oblastem sebepojetí.
Užitými metodologickými nástroji byly dva dotazníky, Pierce-Harris2, pro zkoumání úrovně sebepojetí a Čápův Dotazník stylů výchovy pro děti od 8 do 12 let, prostřednictvím něhož jsme získávali data o kvalitě vztahu rodičů a míře jejich řízení tak, jak uvedené působení vnímají jejich dospívající děti.
Na vzorku 162 respondentů ve věku 11-16 let ze ZŠ na Šluknovsku a gymnázií v západní části Ústeckého kraje jsme prokázali vliv emocionálního vztahu rodičů na celkové sebepojetím adolescentů, přičemž jedinou oblastí, která dle našich výsledků není ovlivněna ani v mateřské ani v otcovské linii, je oblast emocionální, konkrétně subškála nepodléhání úzkosti (FRE), podléhá pouze vlivu emocionálního vztahu rodiny. Zároveň se emocionální vztah otce v jednotlivých subškálách jevil jako významnější.
Zjistili jsme, že pro sebepojetí respondentů našeho výzkumu byl komponent míry řízení významný v rámci působení rodičovského páru, vliv v mateřské a otcovské linii se prokázal pouze úrovni celkového sebepojetí, u matky pak v jediné subškále popularity (POP).
Vliv genderové identity i věku na úroveň sebepojetí jsme prokázali u obou proměnných v souvislosti s úrovní celkového sebepojetí. Oblast emocionální odpovídající subškálám odolnosti vůči úzkosti (FRE) a mapující pocity štěstí (HAP) pouze ovlivnění genderovou identitou. Chronologický věk se ukázal jako důležitý faktor pro úroveň sebepojetí v rovině intelektu a školního postavení, subškála (INT).
Anotace v angličtině
Abstract
As part of our research we focused on examining the influence of defined aspects of education as perceived by adolescents within the family and the impact that this perception of action has on self-esteem of adolescents. At the same time, we included chronological age and gender identity as additional variables in our research. We also examined the possible link between respondents level of self-esteem and the type of school facility attended in a specific environment of excluded locations or locations at risk of exclusion. We did not demonstrate this correlation either in relation to overall self-esteem concept nor in relation to individual areas of self-esteem.
The methodological tools used were two questionnaries, Pierce-Harris2, to examine the level of self-esteem and Čap´s Questionnaire on educational styles for children aged 8 to 12 through which we obtained data on the quality of parents´ relationship and management rates as perceived by their adolescent children.
On a sample of 162 respondents aged 11 to 16 from Primary School in the Šluknov region and Gymnasium in the western part of Usti Region, we demonstrated the link between the emotional relationship of parents and the overall conception of adolescents. The only area which, according to our results, is not subject to this influece, is the emotional area specifically the subscale of non-anxiety (FRE). At the same time, the father´s emotional ralationship appeared to be more significant.
We found that for the self-esteem of respondents to our research, the component of the management rate was significant within the parent couple, the influence in the maternal and paternal lines was demostrated only by level of overall self-esteem, and for the mother in a single sub-scale of popularity.
The influence of gender identity and age on the level of self-esteem has been demonstrated for both variables in relation to the level of total self-esteem, in area of emotional matching Anxiety Resistance Scales (FRE) and Happiness Mapping (HAP) only correlate with gender identity. Chronological age proved to be an important factor for the level of self-esteem at the level of intellect and school status, subscale (INT).
Klíčová slova
sebepojetí, styl výchovy v rodině, dospívající
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, educational styles of familly, adolescents
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
V rámci našeho výzkumu jsme se zaměřili na zkoumání vlivu vymezených aspektů výchovy tak, jak je v rámci rodiny percipují dospívající, a na dopad, který takto vnímané působení má na sebepojetí adolescentů. Současně jsme do našeho výzkumu jako další proměnné zahrnuli chronologický věk a genderovou identitu. Zkoumali jsme též možnou souvislost mezi úrovní sebepojetí respondentů a druhem navštěvovaného školního zařízení ve specifickém prostředí vyloučených lokalit a lokalit ohrožených vyloučením. Tento vliv jsme neprokázali ani ve vztahu k celkovému sebepojetí, ani ve vztahu k jednotlivým oblastem sebepojetí.
Užitými metodologickými nástroji byly dva dotazníky, Pierce-Harris2, pro zkoumání úrovně sebepojetí a Čápův Dotazník stylů výchovy pro děti od 8 do 12 let, prostřednictvím něhož jsme získávali data o kvalitě vztahu rodičů a míře jejich řízení tak, jak uvedené působení vnímají jejich dospívající děti.
Na vzorku 162 respondentů ve věku 11-16 let ze ZŠ na Šluknovsku a gymnázií v západní části Ústeckého kraje jsme prokázali vliv emocionálního vztahu rodičů na celkové sebepojetím adolescentů, přičemž jedinou oblastí, která dle našich výsledků není ovlivněna ani v mateřské ani v otcovské linii, je oblast emocionální, konkrétně subškála nepodléhání úzkosti (FRE), podléhá pouze vlivu emocionálního vztahu rodiny. Zároveň se emocionální vztah otce v jednotlivých subškálách jevil jako významnější.
Zjistili jsme, že pro sebepojetí respondentů našeho výzkumu byl komponent míry řízení významný v rámci působení rodičovského páru, vliv v mateřské a otcovské linii se prokázal pouze úrovni celkového sebepojetí, u matky pak v jediné subškále popularity (POP).
Vliv genderové identity i věku na úroveň sebepojetí jsme prokázali u obou proměnných v souvislosti s úrovní celkového sebepojetí. Oblast emocionální odpovídající subškálám odolnosti vůči úzkosti (FRE) a mapující pocity štěstí (HAP) pouze ovlivnění genderovou identitou. Chronologický věk se ukázal jako důležitý faktor pro úroveň sebepojetí v rovině intelektu a školního postavení, subškála (INT).
Anotace v angličtině
Abstract
As part of our research we focused on examining the influence of defined aspects of education as perceived by adolescents within the family and the impact that this perception of action has on self-esteem of adolescents. At the same time, we included chronological age and gender identity as additional variables in our research. We also examined the possible link between respondents level of self-esteem and the type of school facility attended in a specific environment of excluded locations or locations at risk of exclusion. We did not demonstrate this correlation either in relation to overall self-esteem concept nor in relation to individual areas of self-esteem.
The methodological tools used were two questionnaries, Pierce-Harris2, to examine the level of self-esteem and Čap´s Questionnaire on educational styles for children aged 8 to 12 through which we obtained data on the quality of parents´ relationship and management rates as perceived by their adolescent children.
On a sample of 162 respondents aged 11 to 16 from Primary School in the Šluknov region and Gymnasium in the western part of Usti Region, we demonstrated the link between the emotional relationship of parents and the overall conception of adolescents. The only area which, according to our results, is not subject to this influece, is the emotional area specifically the subscale of non-anxiety (FRE). At the same time, the father´s emotional ralationship appeared to be more significant.
We found that for the self-esteem of respondents to our research, the component of the management rate was significant within the parent couple, the influence in the maternal and paternal lines was demostrated only by level of overall self-esteem, and for the mother in a single sub-scale of popularity.
The influence of gender identity and age on the level of self-esteem has been demonstrated for both variables in relation to the level of total self-esteem, in area of emotional matching Anxiety Resistance Scales (FRE) and Happiness Mapping (HAP) only correlate with gender identity. Chronological age proved to be an important factor for the level of self-esteem at the level of intellect and school status, subscale (INT).
Klíčová slova
sebepojetí, styl výchovy v rodině, dospívající
Klíčová slova v angličtině
self-esteem, educational styles of familly, adolescents
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zkoumá vliv způsobů výchovy v rodině na utváření sebepojetí dětí v období ranné adolescence. Teoreticko-kritická část poskytuje vhled do současného pojetí rodiny zejména v její výchovné funkci, zabývá se pojmem sebepojetí, mapuje jeho složky a aspekty.
Empirická část zhodnotí výsledky kvantitativního výzkumu, provedeného prostřednictvím standardizovaných dotazníků. Jejím cílem je popsat fenomén sebepojetí dítěte jako jeden z významných osobnostních rysů utvářených především působením vazeb uvnitř struktury rodiny.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce zkoumá vliv způsobů výchovy v rodině na utváření sebepojetí dětí v období ranné adolescence. Teoreticko-kritická část poskytuje vhled do současného pojetí rodiny zejména v její výchovné funkci, zabývá se pojmem sebepojetí, mapuje jeho složky a aspekty.
Empirická část zhodnotí výsledky kvantitativního výzkumu, provedeného prostřednictvím standardizovaných dotazníků. Jejím cílem je popsat fenomén sebepojetí dítěte jako jeden z významných osobnostních rysů utvářených především působením vazeb uvnitř struktury rodiny.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 280 stran. Psyché.
OBEREIGNERŮ, Radko a kol. Sebepojetí dětí a adolescentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 171 stran. Monografie.
OREL, Miroslav, Radko OBEREIGNERU a Andrej MENTEL. Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů [e-kniha]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. 205 s. [cit. 2020-01-27].
PONCET-BONISSOL, Yvonne. Psychický nátlak v rodině. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 110 s.
EKOT, Aleš. Rodiče a sport dětí: rodičovské výchovné styly jako motivační faktor sportování dětí a mládeže. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 125 stran.
TYRLÍK, Mojmír, ed., MACEK, Petr, ed. a ŠIRŮČEK, Jan, ed. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 144 s.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. 531 stran.
WEDLICHOVÁ, Iva. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 234, 2, [10] s. Acta Universitatis Purkynianae; 149. Studia psychologica.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 280 stran. Psyché.
OBEREIGNERŮ, Radko a kol. Sebepojetí dětí a adolescentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 171 stran. Monografie.
OREL, Miroslav, Radko OBEREIGNERU a Andrej MENTEL. Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů [e-kniha]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. 205 s. [cit. 2020-01-27].
PONCET-BONISSOL, Yvonne. Psychický nátlak v rodině. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 110 s.
EKOT, Aleš. Rodiče a sport dětí: rodičovské výchovné styly jako motivační faktor sportování dětí a mládeže. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 125 stran.
TYRLÍK, Mojmír, ed., MACEK, Petr, ed. a ŠIRŮČEK, Jan, ed. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 144 s.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. 531 stran.
WEDLICHOVÁ, Iva. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. 234, 2, [10] s. Acta Universitatis Purkynianae; 149. Studia psychologica.