Bakalářská práce se zabývá provozními náklady autobusů městské autobusové dopravy ve městě Děčín, kdy cílem práce je zhodnotit náklady na provoz autobusů, které ke svému pohonu využívají naftu, stlačený zemní plyn, elektřinu a vodík. Vědecké studie ukazují, že není vhodné sledovat pouze pořizovací cenu autobusu, ale i provozní náklady, které během provozu vznikají. V práci jsou blíže představeny jednotlivé druhy pohonů, a to i včetně jejich výhod a nevýhod. Současně jsou představeny i operační programy, které se snaží podporovat nákup vozidel na alternativní paliva. Na základě vytvořené kalkulace pro nákladní a silniční dopravu jsou provedeny propočty provozních nákladů na 1 km. Jednotlivé položky nákladů jsou následně porovnávány a diskutovány. U autobusu, který vykazuje nejnižší provozní náklady na 1 km, je proveden vývoj cen dané pohonné hmoty během minulých 10 let pomocí popisné statistiky. Dopravnímu podniku města Děčín, a. s., je navrhnuta ekonomicky nejvýhodnější varianta pro nákup dalších dopravních prostředků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the operating costs of city bus transport in the city of Děčín, where the aim of the work is to evaluate the operating costs of buses that use diesel, compressed natural gas, electricity and hydrogen for their propulsion. Scientific studies show that it is not appropriate to monitor only the purchase price of the bus, but also the operating costs that arise during operation. The work introduces the various types of propulsion, including their advantages and disadvantages. At the same time, operational programs are introduced that try to support the purchase of alternative fuel vehicles. Based on the created calculation for freight and road transport the operating costs are calculated. Then the individual costs are compared and discussed. For the bus, which has the lowest operating costs per 1 km, is made the development of fuel prices over the past 10 years using descriptive statistics. The most economically advantageous variant for the purchase of other means of transport is proposed to the transport company of the city Děčín.
Bus transport, alternative propulsion, operating costs, cost calculation, CNG, electromobility, hydrogen
Rozsah průvodní práce
50 s. (66 124 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá provozními náklady autobusů městské autobusové dopravy ve městě Děčín, kdy cílem práce je zhodnotit náklady na provoz autobusů, které ke svému pohonu využívají naftu, stlačený zemní plyn, elektřinu a vodík. Vědecké studie ukazují, že není vhodné sledovat pouze pořizovací cenu autobusu, ale i provozní náklady, které během provozu vznikají. V práci jsou blíže představeny jednotlivé druhy pohonů, a to i včetně jejich výhod a nevýhod. Současně jsou představeny i operační programy, které se snaží podporovat nákup vozidel na alternativní paliva. Na základě vytvořené kalkulace pro nákladní a silniční dopravu jsou provedeny propočty provozních nákladů na 1 km. Jednotlivé položky nákladů jsou následně porovnávány a diskutovány. U autobusu, který vykazuje nejnižší provozní náklady na 1 km, je proveden vývoj cen dané pohonné hmoty během minulých 10 let pomocí popisné statistiky. Dopravnímu podniku města Děčín, a. s., je navrhnuta ekonomicky nejvýhodnější varianta pro nákup dalších dopravních prostředků.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the operating costs of city bus transport in the city of Děčín, where the aim of the work is to evaluate the operating costs of buses that use diesel, compressed natural gas, electricity and hydrogen for their propulsion. Scientific studies show that it is not appropriate to monitor only the purchase price of the bus, but also the operating costs that arise during operation. The work introduces the various types of propulsion, including their advantages and disadvantages. At the same time, operational programs are introduced that try to support the purchase of alternative fuel vehicles. Based on the created calculation for freight and road transport the operating costs are calculated. Then the individual costs are compared and discussed. For the bus, which has the lowest operating costs per 1 km, is made the development of fuel prices over the past 10 years using descriptive statistics. The most economically advantageous variant for the purchase of other means of transport is proposed to the transport company of the city Děčín.
Bus transport, alternative propulsion, operating costs, cost calculation, CNG, electromobility, hydrogen
Zásady pro vypracování
Ropa je neobnovitelným zdrojem, proto je třeba využívat alternativní pohony, které sníží spotřebu ropy a znečišťování životního prostředí. Vědecké studie ukazují, že není vhodné sledovat pouze pořizovací cenu dopravních prostředků, ale i provozní náklady, které během provozu vznikají. Cílem práce je zhodnotit náklady na provoz autobusů Dopravního podniku města Děčín, a. s., které využívají různé druhy pohonných hmot. Pro nákup dalších dopravních prostředků je nutno navrhnout ekonomicky nejvhodnější variantu vzhledem ke stávajícímu stavu vozového parku. Metodologie je zaměřena na analýzu provozních nákladů autobusů s různým pohonem (nafta, stlačený zemní plyn, elektřina, vodík). S využitím sekundárních dat jsou provedeny propočty provozních nákladů autobusů na 1 km provozu pomocí upraveného kalkulačního vzorce pro nákladní a silniční dopravu, zejména v položkách přímých nákladů, nutných k uskutečnění dopravního výkonu. Současně na základě přímých nákadů u autobusů je provedeno promítnutí vzniklých nákladů do režií podniku. Výsledky kalkulačního vzorce jsou porovnány a diskutovány a následně je u nejekonomičtější varianty proveden vývoj cen dané pohonné hmoty pomocí popisné statistiky. Dopravnímu podniku města Děčín, a. s., je navrhnuta nejvýhodnější varianta pro nákup dalších dopravních prostředků.
Zásady pro vypracování
Ropa je neobnovitelným zdrojem, proto je třeba využívat alternativní pohony, které sníží spotřebu ropy a znečišťování životního prostředí. Vědecké studie ukazují, že není vhodné sledovat pouze pořizovací cenu dopravních prostředků, ale i provozní náklady, které během provozu vznikají. Cílem práce je zhodnotit náklady na provoz autobusů Dopravního podniku města Děčín, a. s., které využívají různé druhy pohonných hmot. Pro nákup dalších dopravních prostředků je nutno navrhnout ekonomicky nejvhodnější variantu vzhledem ke stávajícímu stavu vozového parku. Metodologie je zaměřena na analýzu provozních nákladů autobusů s různým pohonem (nafta, stlačený zemní plyn, elektřina, vodík). S využitím sekundárních dat jsou provedeny propočty provozních nákladů autobusů na 1 km provozu pomocí upraveného kalkulačního vzorce pro nákladní a silniční dopravu, zejména v položkách přímých nákladů, nutných k uskutečnění dopravního výkonu. Současně na základě přímých nákadů u autobusů je provedeno promítnutí vzniklých nákladů do režií podniku. Výsledky kalkulačního vzorce jsou porovnány a diskutovány a následně je u nejekonomičtější varianty proveden vývoj cen dané pohonné hmoty pomocí popisné statistiky. Dopravnímu podniku města Děčín, a. s., je navrhnuta nejvýhodnější varianta pro nákup dalších dopravních prostředků.
Seznam doporučené literatury
Hnátek, M. (2020). Daňové a nedaňové náklady 2020. Praha: Grada.
Kameš, J. (2004). Alternativní pohony automobilů. Praha: BEN.
Martinovičová, D., Konečný, M., & Vavřina, J. (2014). Úvod do podnikové ekonomiky. Praha: Grada.
Matějovský, V. (2004). Automobilová paliva. Praha: Grada.
Popesko, B. (2009). Moderní metody řízení nákladů: Jak dosáhnout efektivního vynakládání nákladů a jejich snížení. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Hnátek, M. (2020). Daňové a nedaňové náklady 2020. Praha: Grada.
Kameš, J. (2004). Alternativní pohony automobilů. Praha: BEN.
Martinovičová, D., Konečný, M., & Vavřina, J. (2014). Úvod do podnikové ekonomiky. Praha: Grada.
Matějovský, V. (2004). Automobilová paliva. Praha: Grada.
Popesko, B. (2009). Moderní metody řízení nákladů: Jak dosáhnout efektivního vynakládání nákladů a jejich snížení. Praha: Grada.