Informace o kvalifikační práci Testování dovedností hrubé motoriky a rovnováhy u dětí mladšího školního věku a jejich porovnání s ohledem na sportovní zátěž
Tato má bakalářská práce se zabývá testováním dovedností hrubé motoriky a rovnováhy u dětí mladšího školního věku a jejich porovnání s ohledem na sportovní zátěž. Srovnává fotbalisty, s dětmi sportujícími, které mají pravidelnou řízenou sportovní aktivitu a vystřídali alespoň dva sporty nebo dětmi, které nesportují. V teoretické části je zaměřená na charakteristiku a specifika období mladšího školního věku, motoriku, členění motorických schopností a dovedností, motorické testy a přiblížíme si specifika fotbalu v období mladšího školního věku. V praktické části si stanovíme cíle, úkoly a hypotézy práce. Dále je v práci popsána testová baterie MABC-2 pomocí, které bude probíhat testování. Dále zde najdeme výsledky toho, jak si vedli jednotlivé skupiny v rámci míření a chytání (hrubá motorika) a rovnováhy, porovnání skupin pomocí Anova testu středních hodnot. Na závěr budou vyhodnoceny hypotézy a výsledná data budou porovnána s autory, kteří se rovněž zabývali podobným tématem.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with testing gross motor skills and balance of younger school-aged children and its comparison with regard to sports load. The comparison concerns children engaged in sports - football who have regular controlled sports activity and alternated with at least two sports or children not engaged in sports. The theoretical part of the thesis is focused on characteristics and specifics of younger school-aged children, their motor skills, classification of these skills and abilities, motor tests and specifications of football at this age. In the practical part are stated goals, tasks and hypothesis. Further in the thesis tested battery MABC-2 is described, according to the testing will be held. Recorded data will be evaluated in the final part, the groups will be compared via Anova test. Eventually the hypothesis will be evaluated and the data will be compared with the data of authors who dealt with similar subject.
Klíčová slova
míření, chytání, MABC-2, rovnováha, mladší školní věk, komponenta
Klíčová slova v angličtině
aiming, catching, MABC-2, balance, primary school age, component
Rozsah průvodní práce
73 s. (95 413 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato má bakalářská práce se zabývá testováním dovedností hrubé motoriky a rovnováhy u dětí mladšího školního věku a jejich porovnání s ohledem na sportovní zátěž. Srovnává fotbalisty, s dětmi sportujícími, které mají pravidelnou řízenou sportovní aktivitu a vystřídali alespoň dva sporty nebo dětmi, které nesportují. V teoretické části je zaměřená na charakteristiku a specifika období mladšího školního věku, motoriku, členění motorických schopností a dovedností, motorické testy a přiblížíme si specifika fotbalu v období mladšího školního věku. V praktické části si stanovíme cíle, úkoly a hypotézy práce. Dále je v práci popsána testová baterie MABC-2 pomocí, které bude probíhat testování. Dále zde najdeme výsledky toho, jak si vedli jednotlivé skupiny v rámci míření a chytání (hrubá motorika) a rovnováhy, porovnání skupin pomocí Anova testu středních hodnot. Na závěr budou vyhodnoceny hypotézy a výsledná data budou porovnána s autory, kteří se rovněž zabývali podobným tématem.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with testing gross motor skills and balance of younger school-aged children and its comparison with regard to sports load. The comparison concerns children engaged in sports - football who have regular controlled sports activity and alternated with at least two sports or children not engaged in sports. The theoretical part of the thesis is focused on characteristics and specifics of younger school-aged children, their motor skills, classification of these skills and abilities, motor tests and specifications of football at this age. In the practical part are stated goals, tasks and hypothesis. Further in the thesis tested battery MABC-2 is described, according to the testing will be held. Recorded data will be evaluated in the final part, the groups will be compared via Anova test. Eventually the hypothesis will be evaluated and the data will be compared with the data of authors who dealt with similar subject.
Klíčová slova
míření, chytání, MABC-2, rovnováha, mladší školní věk, komponenta
Klíčová slova v angličtině
aiming, catching, MABC-2, balance, primary school age, component
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit a porovnat úroveň dovedností hrubé motoriky a rovnováhy mezi fotbalisty, sportujícími dětmi se stejnou frekvencí tréninků a dětmi, kteří nevykonávají žádnou pravidelnou sportovní aktivitu pomocí testu MABC-2.
1. Seznámení se odbornou literaturou, která se zabývá vývojovým specifikem dětí mladšího školního věku, motorikou a jejím testováním, pro teoretická východiska práce.
2. Seznámení s metodologickými východisky práce.
3. Příprava výzkumného řešení, tvorba hypotéz, opatření vhodných pomůcek pro testování, domluva termínů a získání souhlasu s testováním ze strany zákonných zástupců.
4. Realizace výzkumného řešení, měření a následné zaznamenávání výsledků.
5. Analýza výsledků, porovnání mezi skupinami a ověření hypotéz a porovnání s obdobnými studiemi na dané téma.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit a porovnat úroveň dovedností hrubé motoriky a rovnováhy mezi fotbalisty, sportujícími dětmi se stejnou frekvencí tréninků a dětmi, kteří nevykonávají žádnou pravidelnou sportovní aktivitu pomocí testu MABC-2.
1. Seznámení se odbornou literaturou, která se zabývá vývojovým specifikem dětí mladšího školního věku, motorikou a jejím testováním, pro teoretická východiska práce.
2. Seznámení s metodologickými východisky práce.
3. Příprava výzkumného řešení, tvorba hypotéz, opatření vhodných pomůcek pro testování, domluva termínů a získání souhlasu s testováním ze strany zákonných zástupců.
4. Realizace výzkumného řešení, měření a následné zaznamenávání výsledků.
5. Analýza výsledků, porovnání mezi skupinami a ověření hypotéz a porovnání s obdobnými studiemi na dané téma.
Seznam doporučené literatury
Čihák, R. (2011) Anatomie 1.2.. doplněné a upravené vyd. Praha: Grada.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Henderson, S.E., Sugden, D.A., & Barnett, A.L. (2007). Movement assessment battery for children-2. London: Harcourt Assessment.
Kouba, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.
Měkota, K., & Novosad, J., (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
Perič, T. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
Psotta, R. (2014). MABC-2 test motoriky pro děti. Děti - Příručka. Praha: Hogrefe Test centrum.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum Press.
Seznam doporučené literatury
Čihák, R. (2011) Anatomie 1.2.. doplněné a upravené vyd. Praha: Grada.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Henderson, S.E., Sugden, D.A., & Barnett, A.L. (2007). Movement assessment battery for children-2. London: Harcourt Assessment.
Kouba, V. (1995). Motorika dítěte. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.
Měkota, K., & Novosad, J., (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.
Perič, T. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
Psotta, R. (2014). MABC-2 test motoriky pro děti. Děti - Příručka. Praha: Hogrefe Test centrum.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum Press.