Bakalářská práce se bude zabývat výchovou a vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem, které docházejí do běžné mateřské školy. Teoretická část práce bude zaměřena na charakteristiku dítěte s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání cizinců v České republice, podobu současné mateřské školy, multikulturní výchovu, adaptaci dítěte a na metody využívané při vzdělávání žáků cizinců v mateřské škole. Šetření v empirické části bude realizováno metodou rozhovoru s pedagogy mateřské školy. K vyhodnocení bude využita metoda zakotvené teorie, která se skládá z otevřeného, axiálního a selektivního kódování. V závěru budou, na základě dosažených zjištění, formulovány možná doporučení pro podporu pedagogů mateřských škol, kteří pracují s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the education of children with different mother language who go to ordinary kindergarten. Theoretical part will be focused on the description of a child with different mother language, education of foreign children in the Czech Republic, the form of the current kindergarten, multicultural education, child adaptation and methods used to educate foreigners in a kindergarten. Research in the practical part will be realized by interview method with kindergarten pedagogues. To evaluate will be used by a grounded theory, consisting of the open, axial and selective coding method. In the conclusion of this thesis on the base reached findings will be formulated possible recommendations for support to kindergarten pedagogues which work with children with different mother language.
Kindergarten, different mother language, inclusion education, bilingvism, multicultural education
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat výchovou a vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem, které docházejí do běžné mateřské školy. Teoretická část práce bude zaměřena na charakteristiku dítěte s odlišným mateřským jazykem, vzdělávání cizinců v České republice, podobu současné mateřské školy, multikulturní výchovu, adaptaci dítěte a na metody využívané při vzdělávání žáků cizinců v mateřské škole. Šetření v empirické části bude realizováno metodou rozhovoru s pedagogy mateřské školy. K vyhodnocení bude využita metoda zakotvené teorie, která se skládá z otevřeného, axiálního a selektivního kódování. V závěru budou, na základě dosažených zjištění, formulovány možná doporučení pro podporu pedagogů mateřských škol, kteří pracují s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the education of children with different mother language who go to ordinary kindergarten. Theoretical part will be focused on the description of a child with different mother language, education of foreign children in the Czech Republic, the form of the current kindergarten, multicultural education, child adaptation and methods used to educate foreigners in a kindergarten. Research in the practical part will be realized by interview method with kindergarten pedagogues. To evaluate will be used by a grounded theory, consisting of the open, axial and selective coding method. In the conclusion of this thesis on the base reached findings will be formulated possible recommendations for support to kindergarten pedagogues which work with children with different mother language.
Kindergarten, different mother language, inclusion education, bilingvism, multicultural education
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat výchovou a vzděláváním dětí cizinců, které docházejí do běžné mateřské školy. Teoretická část práce bude zaměřena na právní ustanovení, podpůrná opatření, individuální vzdělávací plán pro cizince a na metody využívané při vzdělávání žáků cizinců v mateřské škole. Šetření v empirické části bude realizováno metodou rozhovoru s pedagogy mateřské školy. K vyhodnocení bude využita metoda axiálního kódování. V závěru budou, na základě dosažených zjištění, formulovány možná doporučení pro podporu pedagogů mateřských škol, kteří pracují s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat výchovou a vzděláváním dětí cizinců, které docházejí do běžné mateřské školy. Teoretická část práce bude zaměřena na právní ustanovení, podpůrná opatření, individuální vzdělávací plán pro cizince a na metody využívané při vzdělávání žáků cizinců v mateřské škole. Šetření v empirické části bude realizováno metodou rozhovoru s pedagogy mateřské školy. K vyhodnocení bude využita metoda axiálního kódování. V závěru budou, na základě dosažených zjištění, formulovány možná doporučení pro podporu pedagogů mateřských škol, kteří pracují s dětmi s odlišným mateřským jazykem.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ.
Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-890-6. HÁJKOVÁ, Eva.
Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ.
Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707. LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ.
Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8. RADOSTNÝ, Lukáš.
Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ.
Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-890-6. HÁJKOVÁ, Eva.
Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ.
Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707. LINHARTOVÁ, Tereza a Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ.
Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-18-8. RADOSTNÝ, Lukáš.
Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.