Základem této práce je vytvoření uměleckého díla vzájemnou kooperací žáků a jejich učitelů, písemné zpracování celého průběhu projektu a audiovizuální záznam výstupu. Cíleno je na možnost využití projektu ve výuce i na základních školách, kdy může pedagogům posloužit jako vzorový model. Diplomová práce se v teoretické části zaměřuje na projektovou výuku s postupným prolnutím do taneční a pohybové výchovy. V praktické části pak zpracovává již konkrétní projekt. Důraz je kladen na důležitost tvorby projektů interakcí s reálným prostředím pro dlouhodobou motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The basis of this thesis is a creation of a work of art through cooperation of pupils and their teachers, a written record of the course of the project, and an audiovisual recording of the output. It is aimed at the possibility of using a project in teaching and at primary schools, where it could serve as a model for educators. In the theoretical part, the diploma thesis focuses on project teaching, which gradually blends into dance and movement education. The practical part is dedicated to a specific project. Emphasis is put on the importance of creating the projects by interacting with real environment in order to motivate pupils on a long-term basis.
Klíčová slova
projektové vyučování, projekt, výchova a vzdělávání, interakce s prostředím, tanec, umění, divadelní představení, motivace
Klíčová slova v angličtině
project teaching, project, education, interaction with the environment, dance, art, theatre performance, motivation
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Základem této práce je vytvoření uměleckého díla vzájemnou kooperací žáků a jejich učitelů, písemné zpracování celého průběhu projektu a audiovizuální záznam výstupu. Cíleno je na možnost využití projektu ve výuce i na základních školách, kdy může pedagogům posloužit jako vzorový model. Diplomová práce se v teoretické části zaměřuje na projektovou výuku s postupným prolnutím do taneční a pohybové výchovy. V praktické části pak zpracovává již konkrétní projekt. Důraz je kladen na důležitost tvorby projektů interakcí s reálným prostředím pro dlouhodobou motivaci žáků.
Anotace v angličtině
The basis of this thesis is a creation of a work of art through cooperation of pupils and their teachers, a written record of the course of the project, and an audiovisual recording of the output. It is aimed at the possibility of using a project in teaching and at primary schools, where it could serve as a model for educators. In the theoretical part, the diploma thesis focuses on project teaching, which gradually blends into dance and movement education. The practical part is dedicated to a specific project. Emphasis is put on the importance of creating the projects by interacting with real environment in order to motivate pupils on a long-term basis.
Klíčová slova
projektové vyučování, projekt, výchova a vzdělávání, interakce s prostředím, tanec, umění, divadelní představení, motivace
Klíčová slova v angličtině
project teaching, project, education, interaction with the environment, dance, art, theatre performance, motivation
Zásady pro vypracování
- Podrobně se seznámit se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její dodržování.
- Prostudovat odbornou literaturu a další vhodné zdroje.
- Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část se zaměřením na projektovou výuku obecně.
- Vybrat vhodné téma po dohodě s vedoucím práce.
- Vytvořit konkrétní projekt a jeho písemné zpracování (možný audiovizuální záznam) pod dohledem vedoucího práce.
- Součástí diplomové práce budou i postřehy, dojmy, zajímavosti a zkušenosti získané v průběhu práce s žáky na veřejném představení projektu, k interpretaci a diskuzi.
Zásady pro vypracování
- Podrobně se seznámit se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její dodržování.
- Prostudovat odbornou literaturu a další vhodné zdroje.
- Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část se zaměřením na projektovou výuku obecně.
- Vybrat vhodné téma po dohodě s vedoucím práce.
- Vytvořit konkrétní projekt a jeho písemné zpracování (možný audiovizuální záznam) pod dohledem vedoucího práce.
- Součástí diplomové práce budou i postřehy, dojmy, zajímavosti a zkušenosti získané v průběhu práce s žáky na veřejném představení projektu, k interpretaci a diskuzi.
Seznam doporučené literatury
1.ROSSI, Francesca. Pohádky Hanse Christiana Andersena. Přeložil Marcela KOŘÍNKOVÁ. Praha: Naše vojsko, 2018. ISBN 978-80-206-1735-4. 2.VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9. 3.KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0. 4.PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. 5.VONDROVÁ, Jarmila. Vliv psychiky na taneční výkon žáků a studentů: [z oboru taneční pedagogika a pohybové divadlo]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2007. ISBN 978-80-86928-30-2. 6.STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0. 7.ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Úvod do taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1978. 8.ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Vydání třetí. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-290-6. 9.KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu: pro lidové školy umění : didakticko-metodický text pro 1. stupeň hudebních a tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Odborná literatura pro veřejnost. 10.LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2012. Pohyb. ISBN 978-80-7068-266-1.
Seznam doporučené literatury
1.ROSSI, Francesca. Pohádky Hanse Christiana Andersena. Přeložil Marcela KOŘÍNKOVÁ. Praha: Naše vojsko, 2018. ISBN 978-80-206-1735-4. 2.VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9. 3.KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0. 4.PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. 5.VONDROVÁ, Jarmila. Vliv psychiky na taneční výkon žáků a studentů: [z oboru taneční pedagogika a pohybové divadlo]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2007. ISBN 978-80-86928-30-2. 6.STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0. 7.ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Úvod do taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1978. 8.ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Vydání třetí. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-290-6. 9.KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu: pro lidové školy umění : didakticko-metodický text pro 1. stupeň hudebních a tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Odborná literatura pro veřejnost. 10.LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2012. Pohyb. ISBN 978-80-7068-266-1.