Diplomová práce se zabývá kompetencemi pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách. V teoretické části je podán výklad o působení pedagoga na základní škole, jeho osobnosti a vzdělání potřebném pro vykonávání jeho profese, včetně přípravy na inkluzivní vzdělávání. V druhé kapitole jsou vysvětleny kompetence pedagoga, a to včetně těch potřebných pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V třetí kapitole je podána charakteristika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a stupně podpůrných opatření. Pro praktickou část byla použita metoda dotazníkového šetření, jejíž prostřednictvím bylo zjišťováno, zda se pedagogové na základních školách v okrese Praha-západ cítí být dostatečně kompetentní ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zda těmto žákům přizpůsobují výuku, co jim činí největší obtíže a také to, zda se v tomto směru dále sebevzdělávají.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the competencies of pedagogues to educate pupils with special educational needs in primary schools. The theoretical part explains in more detail the work of a primary school pedagogue, his personality and the education needed to practice his profession, including the preparation for inclusive education. In the second chapter, the competencies of the pedagogue are explained, including those required for the education of pupils with special educational needs. The third chapter describes the pupil with special educational needs and the levels of support measures. For the practical part, a questionnaire survey method was used, with the help of which it was determined whether teachers at elementary schools in the district of Prague-West feel competent enough to educate pupils with special educational needs, whether they adapt teaching to these pupils, and what was the most difficult for them and whether they continue to self-educate in this direction.
Klíčová slova
Kompetence pedagogů, speciální vzdělávací potřeby, sebevzdělávání pedagogů, základní škola, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
Competence of teachers, special educational needs, self-education of teachers, primary school, teacher, pupil
Rozsah průvodní práce
88 s. (109 570 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kompetencemi pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách. V teoretické části je podán výklad o působení pedagoga na základní škole, jeho osobnosti a vzdělání potřebném pro vykonávání jeho profese, včetně přípravy na inkluzivní vzdělávání. V druhé kapitole jsou vysvětleny kompetence pedagoga, a to včetně těch potřebných pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V třetí kapitole je podána charakteristika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a stupně podpůrných opatření. Pro praktickou část byla použita metoda dotazníkového šetření, jejíž prostřednictvím bylo zjišťováno, zda se pedagogové na základních školách v okrese Praha-západ cítí být dostatečně kompetentní ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zda těmto žákům přizpůsobují výuku, co jim činí největší obtíže a také to, zda se v tomto směru dále sebevzdělávají.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the competencies of pedagogues to educate pupils with special educational needs in primary schools. The theoretical part explains in more detail the work of a primary school pedagogue, his personality and the education needed to practice his profession, including the preparation for inclusive education. In the second chapter, the competencies of the pedagogue are explained, including those required for the education of pupils with special educational needs. The third chapter describes the pupil with special educational needs and the levels of support measures. For the practical part, a questionnaire survey method was used, with the help of which it was determined whether teachers at elementary schools in the district of Prague-West feel competent enough to educate pupils with special educational needs, whether they adapt teaching to these pupils, and what was the most difficult for them and whether they continue to self-educate in this direction.
Klíčová slova
Kompetence pedagogů, speciální vzdělávací potřeby, sebevzdělávání pedagogů, základní škola, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
Competence of teachers, special educational needs, self-education of teachers, primary school, teacher, pupil
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, a to i ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část na základě prostudované literatury do příslušných kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na konkrétní pojmy jako kompetence pedagoga, vzdělání a sebevzdělávání pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP), včetně aktuální legislativy týkající se vzdělávání žáků se SVP.
4. Připravit praktickou část sestavením dotazníku (kvantitativní výzkum). Dotazník bude zaměřen na názory pedagogů – zda se cítí být kompetentní ke vzdělávání žáků se SVP, zda se v dané problematice sebevzdělávají a jakým způsobem, jestli jim je sebevzdělávání vedením školy umožněno a nabízeno (popř. jak jsou spokojeni se spoluprací s poradenskými zařízeními a s komunikací s rodiči). Dále oslovit vybrané základní školy na Praze-západ. Distribuovat dotazníky do příslušných základních škol a provést průzkum.
5. Zpracovat data získaná z dotazníků a vyhodnotit je, výsledky zobrazit do přehledných tabulek a grafů a dále okomentovat a shrnout nejdůležitější poznatky.
6) Pokusit se v závěru diplomové práce zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování při zpracování zvoleného tématu, a to i ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zpracovat teoretickou část na základě prostudované literatury do příslušných kapitol a podkapitol, které budou zaměřeny na konkrétní pojmy jako kompetence pedagoga, vzdělání a sebevzdělávání pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP), včetně aktuální legislativy týkající se vzdělávání žáků se SVP.
4. Připravit praktickou část sestavením dotazníku (kvantitativní výzkum). Dotazník bude zaměřen na názory pedagogů – zda se cítí být kompetentní ke vzdělávání žáků se SVP, zda se v dané problematice sebevzdělávají a jakým způsobem, jestli jim je sebevzdělávání vedením školy umožněno a nabízeno (popř. jak jsou spokojeni se spoluprací s poradenskými zařízeními a s komunikací s rodiči). Dále oslovit vybrané základní školy na Praze-západ. Distribuovat dotazníky do příslušných základních škol a provést průzkum.
5. Zpracovat data získaná z dotazníků a vyhodnotit je, výsledky zobrazit do přehledných tabulek a grafů a dále okomentovat a shrnout nejdůležitější poznatky.
6) Pokusit se v závěru diplomové práce zobecnit získané poznatky a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2863-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KALEJA, M. a E. ZEZULKOVÁ. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464- 272-2.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-305-6.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. 1. vyd. Praha: ASPI, 2005. 136 s. ISBN 80-7357-072-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2863-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KALEJA, M. a E. ZEZULKOVÁ. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464- 272-2.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Ilustroval Anna TROUSILOVÁ. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-305-6.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. 1. vyd. Praha: ASPI, 2005. 136 s. ISBN 80-7357-072-6.