Tématem diplomové práce jsou Kompetence pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zabýváme se především získáváním a rozvíjením kompetencí pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se věnujeme tomu, zda v získávání a rozvoji kompetencí hraje roli délka praxe. Teoretická část práce se zabývá pedagogem a jeho prací. Dále se zabývá kompetencemi, jejich získáváním, rozvojem a klasifikací kompetencí pedagoga. V poslední části teoretické části se věnujeme žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem praktické části je na základě rozhovorů s pedagogy z prvního stupně základní školy analyzovat získávání a rozvoj kompetencí během praxe pedagoga, vytvořit a vytyčit nové hypotézy zabývající se kompetencemi pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Opatřená data jsou zpracována kódováním a zhodnocena počítačovým programem Atlas.ti.
Anotace v angličtině
Abstract
Title of the Diploma Thesis is "Teacher Competencies for the Education of Pupils with Special Educational Needs". We have aimed especially at acquisition and development of teacher professional competencies needed for educating pupils with special educational needs. We have also been observing whether a duration of teaching practice matters when acquiring and developing these competencies. The theoretical part of the thesis deals with the teacher and his work. It also deals with competencies, their acquisition, development and teacher competencies classification. The final section of the theoretical part deals with pupils with special educational needs. The aim of the empirical part is to analyse the competence acquisition and development during the teacher's practice, based on interviews with primary school teachers. To create and establish new hypotheses related to the competencies of the teacher to educate pupils with special educational needs. The datahave been processed using coding and analysed by using Atlas.ti programme.
Teacher competencies, pupils with special educational needs, qualitative research, semi-structured interview, open coding
Rozsah průvodní práce
119
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou Kompetence pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zabýváme se především získáváním a rozvíjením kompetencí pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se věnujeme tomu, zda v získávání a rozvoji kompetencí hraje roli délka praxe. Teoretická část práce se zabývá pedagogem a jeho prací. Dále se zabývá kompetencemi, jejich získáváním, rozvojem a klasifikací kompetencí pedagoga. V poslední části teoretické části se věnujeme žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem praktické části je na základě rozhovorů s pedagogy z prvního stupně základní školy analyzovat získávání a rozvoj kompetencí během praxe pedagoga, vytvořit a vytyčit nové hypotézy zabývající se kompetencemi pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Opatřená data jsou zpracována kódováním a zhodnocena počítačovým programem Atlas.ti.
Anotace v angličtině
Abstract
Title of the Diploma Thesis is "Teacher Competencies for the Education of Pupils with Special Educational Needs". We have aimed especially at acquisition and development of teacher professional competencies needed for educating pupils with special educational needs. We have also been observing whether a duration of teaching practice matters when acquiring and developing these competencies. The theoretical part of the thesis deals with the teacher and his work. It also deals with competencies, their acquisition, development and teacher competencies classification. The final section of the theoretical part deals with pupils with special educational needs. The aim of the empirical part is to analyse the competence acquisition and development during the teacher's practice, based on interviews with primary school teachers. To create and establish new hypotheses related to the competencies of the teacher to educate pupils with special educational needs. The datahave been processed using coding and analysed by using Atlas.ti programme.
Teacher competencies, pupils with special educational needs, qualitative research, semi-structured interview, open coding
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a vypracovat kvalifikační práci v souladu s touto směrnicí.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu kvalifikační práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
Zpracovat teoretickou část na základě prostudované odborné literatury do konkrétních kapitol a podkapitol, jež budou obsahovat teoretická východiska ke zvolené problematice (především výklad základních pojmů, kompetence pedagoga (pedagog, kompetence, osvojování kompetencí, rozvoj kompetencí), klíčové kompetence pedagoga, kompetence k vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci s potřebou podpory při vzdělávání z důvodu zdravotního stavu, s vadami řeči, se specifickými poruchami učení, pozornosti a chování), žáci z odlišných kulturních a životních podmínek, včetně žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština, žáci nadaní a mimořádně nadaní (mají-li přidružené speciální vzdělávací potřeby).
Rozpracovat postup pro praktickou část: stanovit si předmět zkoumání (získávání a rozvíjení kompetencí pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními potřebami vzhledem k délce praxe), určit si cíle výzkumu (zda hraje roli v kompetencích pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami délka praxe), vybrat respondenty z řad pedagogů primárních škol Ústeckého kraje (přibližně 10 respondentů), zvolit vhodné metody kvalitativního výzkumu, uskutečnit vlastní šetření s respondenty, vyhodnotit získaná data do přehledných tabulek a doplnit je vlastním komentářem.
Shrnout a zobecnit získané poznatky do závěru kvalifikační práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP a vypracovat kvalifikační práci v souladu s touto směrnicí.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu kvalifikační práce a doplnit ji vlastním komentářem.
Pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
Zpracovat teoretickou část na základě prostudované odborné literatury do konkrétních kapitol a podkapitol, jež budou obsahovat teoretická východiska ke zvolené problematice (především výklad základních pojmů, kompetence pedagoga (pedagog, kompetence, osvojování kompetencí, rozvoj kompetencí), klíčové kompetence pedagoga, kompetence k vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci s potřebou podpory při vzdělávání z důvodu zdravotního stavu, s vadami řeči, se specifickými poruchami učení, pozornosti a chování), žáci z odlišných kulturních a životních podmínek, včetně žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština, žáci nadaní a mimořádně nadaní (mají-li přidružené speciální vzdělávací potřeby).
Rozpracovat postup pro praktickou část: stanovit si předmět zkoumání (získávání a rozvíjení kompetencí pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními potřebami vzhledem k délce praxe), určit si cíle výzkumu (zda hraje roli v kompetencích pedagoga ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami délka praxe), vybrat respondenty z řad pedagogů primárních škol Ústeckého kraje (přibližně 10 respondentů), zvolit vhodné metody kvalitativního výzkumu, uskutečnit vlastní šetření s respondenty, vyhodnotit získaná data do přehledných tabulek a doplnit je vlastním komentářem.
Shrnout a zobecnit získané poznatky do závěru kvalifikační práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Přeložil Vladimír JŮVA. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.