Tato diplomová práce se zabývá uplatněním metod a technik dramatické výchovy v mezipředmětových vztazích na prvním stupni základní školy. Hlavním cílem je přímá realizace činností, které integrují dramatickou výchovu do různých předmětů ve druhém a třetím ročníku na základní škole.
V teoretické části je popsána dramatická výchova, její historie, cíle, plánování a principy, kterými se dramatická výchova řídí. Uvedeny jsou zde také metody a techniky dramatické výchovy, které byly využity v praktické části. V teoretické části jsou také charakterizovány pojmy integrovaná výuka a mezipředmětové vztahy.
Praktická část obsahuje vytvořený metodický materiál s ukázkami integrovaných činností metod a technik dramatické výchovy do různých předmětů na 1. stupni základní školy. Každá příprava na hodinu obsahuje komentář, ve kterém jsou shrnuty poznámky, které byly zaznamenány při přímém pozorování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the application of methods and techniques of drama education in interdisciplinary relationships at primary school. The main goal is the direct implementation of activities that integrate drama education into various subjects, in the second and third grade at elementary school.
The theoretical part describes dramatic education, its history, goals, planning and principles, that govern drama education. There are also methods and techniques of drama education, which were used in the practical part. The theoretical part also characterizes the concepts of integrated teaching and interdisciplinary relationships.
The practical part contains the created methodological material with examples of integrated activities of methods and techniques of drama education in various subjects at primary school. Each lesson preparation includes a commentary that summarizes the notes that were recorded during direct observation.
Klíčová slova
dramatická výchova, první stupeň, základní škola, integrace, mezipředmětové vztahy, metody a techniky dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
drama education, primary school, elementary school, integration, interdisciplinary relationships, methods and techniques of drama education
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá uplatněním metod a technik dramatické výchovy v mezipředmětových vztazích na prvním stupni základní školy. Hlavním cílem je přímá realizace činností, které integrují dramatickou výchovu do různých předmětů ve druhém a třetím ročníku na základní škole.
V teoretické části je popsána dramatická výchova, její historie, cíle, plánování a principy, kterými se dramatická výchova řídí. Uvedeny jsou zde také metody a techniky dramatické výchovy, které byly využity v praktické části. V teoretické části jsou také charakterizovány pojmy integrovaná výuka a mezipředmětové vztahy.
Praktická část obsahuje vytvořený metodický materiál s ukázkami integrovaných činností metod a technik dramatické výchovy do různých předmětů na 1. stupni základní školy. Každá příprava na hodinu obsahuje komentář, ve kterém jsou shrnuty poznámky, které byly zaznamenány při přímém pozorování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the application of methods and techniques of drama education in interdisciplinary relationships at primary school. The main goal is the direct implementation of activities that integrate drama education into various subjects, in the second and third grade at elementary school.
The theoretical part describes dramatic education, its history, goals, planning and principles, that govern drama education. There are also methods and techniques of drama education, which were used in the practical part. The theoretical part also characterizes the concepts of integrated teaching and interdisciplinary relationships.
The practical part contains the created methodological material with examples of integrated activities of methods and techniques of drama education in various subjects at primary school. Each lesson preparation includes a commentary that summarizes the notes that were recorded during direct observation.
Klíčová slova
dramatická výchova, první stupeň, základní škola, integrace, mezipředmětové vztahy, metody a techniky dramatické výchovy
Klíčová slova v angličtině
drama education, primary school, elementary school, integration, interdisciplinary relationships, methods and techniques of drama education
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - metody a techniky dramatické výchovy, aktivní vyučování, charakteristika dětí mladšího školního věku
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, popsat metody a techniky dramatické výchovy, uvést návrhy využití v rámci mezipředmětových vztahů
Dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Závěr - podrobná analýza a shrnutí dosažených výsledků
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.9/2018
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - metody a techniky dramatické výchovy, aktivní vyučování, charakteristika dětí mladšího školního věku
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, popsat metody a techniky dramatické výchovy, uvést návrhy využití v rámci mezipředmětových vztahů
Dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Závěr - podrobná analýza a shrnutí dosažených výsledků
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.
MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. ISBN 978-80-7068-298-2.
MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.