Tématem bakalářské práce je výuka výslovnosti německého jazyka jako cizího jazyka na
středních školách v Ústeckém kraji. Cílem bakalářské práce je zmapování postavení
výslovnosti ve výuce německého jazyka. Za tímto účelem bylo provedeno dotazníkové
šetření. Úkolem dotazníkového šetření bylo mimo jiné zjistit, jak často a jak dlouho se
učitelé výuce výslovnosti v hodinách německého jazyka věnují, jaké problematické jevy
s žáky procvičují, zda jsou zdroje cvičení německé výslovnosti dostačující a zda učitelé
osobně považují výuku výslovnosti ve výuce cizích jazyků za důležitou. Na základě
dotazníku byla všechna data analyzována.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor thesis is teaching pronunciation of German language as a
second language in high schools in Ústí nad Labem region. The aim of the bachelor thesis
is to assess the attention that is being paid to teaching pronunciation and to disclose to
which degree the teachers of German language do so during the lessons. The assignment
of the questionnaire survey is, among other things, to determine in which frequency and
length the teachers do exercises focusing on pronunciation in the lessons and what
problematic aspects they train with students, whether the resources for practising German
pronunciation are adequate and whether the teachers themselves consider teaching
pronunciation in foreign language lessons important. Based on the questionnaire, all
information will be analysed and the conclusion will be made.
Klíčová slova
fonetika, fonologie, výslovnostní chyby, střední škola, výslovnost, němčina jako cizí
jazyk, vokály, konsonanty, akcent
Klíčová slova v angličtině
Phonetics, phonology, pronunciation errors, high school, pronunciation, German as a
second language, vocals, consonants, accent
Rozsah průvodní práce
112
Jazyk
NE
Anotace
Tématem bakalářské práce je výuka výslovnosti německého jazyka jako cizího jazyka na
středních školách v Ústeckém kraji. Cílem bakalářské práce je zmapování postavení
výslovnosti ve výuce německého jazyka. Za tímto účelem bylo provedeno dotazníkové
šetření. Úkolem dotazníkového šetření bylo mimo jiné zjistit, jak často a jak dlouho se
učitelé výuce výslovnosti v hodinách německého jazyka věnují, jaké problematické jevy
s žáky procvičují, zda jsou zdroje cvičení německé výslovnosti dostačující a zda učitelé
osobně považují výuku výslovnosti ve výuce cizích jazyků za důležitou. Na základě
dotazníku byla všechna data analyzována.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor thesis is teaching pronunciation of German language as a
second language in high schools in Ústí nad Labem region. The aim of the bachelor thesis
is to assess the attention that is being paid to teaching pronunciation and to disclose to
which degree the teachers of German language do so during the lessons. The assignment
of the questionnaire survey is, among other things, to determine in which frequency and
length the teachers do exercises focusing on pronunciation in the lessons and what
problematic aspects they train with students, whether the resources for practising German
pronunciation are adequate and whether the teachers themselves consider teaching
pronunciation in foreign language lessons important. Based on the questionnaire, all
information will be analysed and the conclusion will be made.
Klíčová slova
fonetika, fonologie, výslovnostní chyby, střední škola, výslovnost, němčina jako cizí
jazyk, vokály, konsonanty, akcent
Klíčová slova v angličtině
Phonetics, phonology, pronunciation errors, high school, pronunciation, German as a
second language, vocals, consonants, accent
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit, jak se učitelé na středních školách v Ústeckém kraji zabývají výslovností ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
1. Rešerše a studium odborné literatury
2. Popis teoretických východisek práce (tj. vymezení základních pojmů fonetika a fonologie, seznámení se s 12 nejčastějšími chybami Čechů při vyslovování němčiny, postavení němčiny jako (druhého) cizího jazyka)
3. Vymezení oblasti výzkumu, stanovení výzkumných otázek a vytvoření výzkumného nástroje (dotazník)
4. Sběr dat a jejich vyhodnocení
5. Práce bude vypracována v německém jazyce
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit, jak se učitelé na středních školách v Ústeckém kraji zabývají výslovností ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
1. Rešerše a studium odborné literatury
2. Popis teoretických východisek práce (tj. vymezení základních pojmů fonetika a fonologie, seznámení se s 12 nejčastějšími chybami Čechů při vyslovování němčiny, postavení němčiny jako (druhého) cizího jazyka)
3. Vymezení oblasti výzkumu, stanovení výzkumných otázek a vytvoření výzkumného nástroje (dotazník)
4. Sběr dat a jejich vyhodnocení
5. Práce bude vypracována v německém jazyce
Seznam doporučené literatury
Rausch, R., & Rausch, I. (1995). Deutsche Phonetik für Ausländer (4. Aufl). Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie.
Stock, E. (1996). Deutsche Intonation. Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie.
Ehrlich, K. (2008). Wie spricht man "richtig" Deutsch?: kritische Betrachtung der Aussprachenormen von Siebs, GWDA und Aussprache-Duden. Wien: Praesens.
Heike, G. (1972). Phonologie. Stuttgart: J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung.
Becker, T. (2012). Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. Darmstadt: WBG.
Storch, G. (2002). Phonetik des Deutschen: für sprachtherapeutische Berufe: mit Übungen zur phonetischen Transkription. Stockach: Storch.
Maroušková, M., & Schmidt, M. (2005). Jak správně vyslovovat němčinu: příručka německé výslovnosti pro české učitele němčiny: studijní opora pro kombinované studium učitelství německého jazyka. Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta. http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:e0982de0-c0fc-11e6-92d3-005056827e51
Šimečková, A., & Šemelík, M. (2017). (Neue) Bibliographie zum deutsch-tschechischen Sprachvergleich. Prag: Karls-Universität, Karolinum Verlag.
Coseriu, E., &Weber, H. (Ed.). (2007). Sprachkompetenz: Grundzüge der Theorie des Sprechens (2., durchgesehene Auflage). Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Cauneau, I. (1992). Hören. Brummen. Sprechen: Angewandte Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache: Begleitheft. München: Klett.
Lipold, G. (1978). Einführung Deutsche Phonetik und Phonologie: unter Berücksichtigung der österreichischen Besonderheiten. Wien: Lipold.
Seznam doporučené literatury
Rausch, R., & Rausch, I. (1995). Deutsche Phonetik für Ausländer (4. Aufl). Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie.
Stock, E. (1996). Deutsche Intonation. Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie.
Ehrlich, K. (2008). Wie spricht man "richtig" Deutsch?: kritische Betrachtung der Aussprachenormen von Siebs, GWDA und Aussprache-Duden. Wien: Praesens.
Heike, G. (1972). Phonologie. Stuttgart: J.B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung.
Becker, T. (2012). Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. Darmstadt: WBG.
Storch, G. (2002). Phonetik des Deutschen: für sprachtherapeutische Berufe: mit Übungen zur phonetischen Transkription. Stockach: Storch.
Maroušková, M., & Schmidt, M. (2005). Jak správně vyslovovat němčinu: příručka německé výslovnosti pro české učitele němčiny: studijní opora pro kombinované studium učitelství německého jazyka. Univerzita J.E. Purkyně, Pedagogická fakulta. http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:e0982de0-c0fc-11e6-92d3-005056827e51
Šimečková, A., & Šemelík, M. (2017). (Neue) Bibliographie zum deutsch-tschechischen Sprachvergleich. Prag: Karls-Universität, Karolinum Verlag.
Coseriu, E., &Weber, H. (Ed.). (2007). Sprachkompetenz: Grundzüge der Theorie des Sprechens (2., durchgesehene Auflage). Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Cauneau, I. (1992). Hören. Brummen. Sprechen: Angewandte Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache: Begleitheft. München: Klett.
Lipold, G. (1978). Einführung Deutsche Phonetik und Phonologie: unter Berücksichtigung der österreichischen Besonderheiten. Wien: Lipold.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Studentka představila komisi svou BP.
2. Komise se seznámila s posudky vedoucí práce i oponentky.
3. Studentka reagovala na výtky z obou posudků.
Závěr: Obhajoba studentky Hauptvogelové byla přesvědčivá, kandidátka výborně reagovala na námitky komise, proto se komise shodla na hodnocení predikátem VÝBORNĚ.