Diplomová práce je zaměřená na písmo a informační technologie s ním spojené. Dále pojednává o nově vzniklém písmu Comenia Script, jeho zavádění a opodstatnění na českých školách. Zabývá se především seznamováním žáků druhého ročníku základní školy s vázaným písmem a schopností s ním pracovat. K diplomové práci jsou vytvořeny učební materiály určené k seznamování žáků s vázaným písmem, a to ve formě pracovních listů a cvičení pro interaktivní tabule. Jedná se tedy o souhrn historie písma, informačních technologií a realizaci nově vytvořených učebních materiálů.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis is focused on writing and related information technologies. The thesis is dealing with the new Comenia Script, implementing and reasons for using this script in Czech schools. This work is interested in acquainting the second grade pupils with bounded and unbounded font and abilities to work with them. There are educational materials in work sheets and interactive/smart board exercises form attached to this thesis. The issue is about the script history, summary, information technologies and realization of new study materials.
Klíčová slova
Písmo, historie, informační technologie, pracovní listy, cvičení, interaktivní tabule, učební materiály, seznamování, vázané písmo, nevázané písmo, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Writing/script, history, information technologies, work sheets, exercises. Interaktive/smart board, study material, acquainting, bounded font, unbounded font, basic/ground school
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na písmo a informační technologie s ním spojené. Dále pojednává o nově vzniklém písmu Comenia Script, jeho zavádění a opodstatnění na českých školách. Zabývá se především seznamováním žáků druhého ročníku základní školy s vázaným písmem a schopností s ním pracovat. K diplomové práci jsou vytvořeny učební materiály určené k seznamování žáků s vázaným písmem, a to ve formě pracovních listů a cvičení pro interaktivní tabule. Jedná se tedy o souhrn historie písma, informačních technologií a realizaci nově vytvořených učebních materiálů.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis is focused on writing and related information technologies. The thesis is dealing with the new Comenia Script, implementing and reasons for using this script in Czech schools. This work is interested in acquainting the second grade pupils with bounded and unbounded font and abilities to work with them. There are educational materials in work sheets and interactive/smart board exercises form attached to this thesis. The issue is about the script history, summary, information technologies and realization of new study materials.
Klíčová slova
Písmo, historie, informační technologie, pracovní listy, cvičení, interaktivní tabule, učební materiály, seznamování, vázané písmo, nevázané písmo, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Writing/script, history, information technologies, work sheets, exercises. Interaktive/smart board, study material, acquainting, bounded font, unbounded font, basic/ground school
Zásady pro vypracování
Při zpracování kvalifikační práce se budu řídit těmito zásadami:
Budu se řídit novelou směrnice 5C/2019 ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP´´.
Budu shromažďovat a studovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
Pruběžně budu práci konzultovat s vedoucím práce a odborným konzultantem.
Struktura teoretické části práce
- Vývoj písma.
- Zavádění informačních technologií na českých školách - podoby PC v dnešní době, tablety, interaktivní tabule, notebooky, netbooky, dataprojektory, DUMY, program Office 365.
- Informatika na 1. stupni ZŠ.
- Vznik nového písma Comenia Script a jeho zavádění do škol. Jak a kdy vzniklo, rozšíření, aktuální počet škol s tímto písmem, metody a metodické materiály využívané k výuce tohoto písma (tištěné, interaktivní),
- Klady a zápory Comenia Script, problematika spojená s vázaným písmem (žáci nepřečtou vázané písmo na vyšším stupni vzdělávání).
Struktura prakticko - výzkumné části
- Stanovení cílů výzkumu.
- Vytvoření Soubor pracovních listů na čtení a seznamování se s vázaným písmem v tištěné i interaktivní podobě pro žáky 4. ročníku ZŠ.
- Pilotáž na zvoleném vzorku žáků a následná úprava do finální podoby.
- Vlastní realizace ve výuce.
- Doporučení a vyhodnocení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování kvalifikační práce se budu řídit těmito zásadami:
Budu se řídit novelou směrnice 5C/2019 ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP´´.
Budu shromažďovat a studovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
Pruběžně budu práci konzultovat s vedoucím práce a odborným konzultantem.
Struktura teoretické části práce
- Vývoj písma.
- Zavádění informačních technologií na českých školách - podoby PC v dnešní době, tablety, interaktivní tabule, notebooky, netbooky, dataprojektory, DUMY, program Office 365.
- Informatika na 1. stupni ZŠ.
- Vznik nového písma Comenia Script a jeho zavádění do škol. Jak a kdy vzniklo, rozšíření, aktuální počet škol s tímto písmem, metody a metodické materiály využívané k výuce tohoto písma (tištěné, interaktivní),
- Klady a zápory Comenia Script, problematika spojená s vázaným písmem (žáci nepřečtou vázané písmo na vyšším stupni vzdělávání).
Struktura prakticko - výzkumné části
- Stanovení cílů výzkumu.
- Vytvoření Soubor pracovních listů na čtení a seznamování se s vázaným písmem v tištěné i interaktivní podobě pro žáky 4. ročníku ZŠ.
- Pilotáž na zvoleném vzorku žáků a následná úprava do finální podoby.
- Vlastní realizace ve výuce.
- Doporučení a vyhodnocení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮŠOVÁ, Jana. Vznik a vývoj písma. 2. přepracované vydání. V Praze: Jana Průšová, 2017. ISBN 978-80-752-1046-3.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-012-4.
KOMÁREK, Miroslav, BLÁHA, Ondřej, ed. Dějiny českého jazyka. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
BOHÁČOVÁ, Michaela, Lucie RYCHNOVSKÁ a Jana ZEMANOVÁ, ed. Dějiny českého pravopisu (do r. 1902): sborník příspěvků z mezinárodní konference Dějiny českého pravopisu (do r. 1902), 23.-25. září 2010, Brno, Česká republika = History of Czech Ortography (up to 1902) : proceedings of the international conference History of Czech Ortography (up to 1902), 23.-25. September 2010, Brno, Czech Republic. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-508-5.
Vývoj českého jazyka a dialektologie: Učebnice pro pedagogické fakulty. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
Seznam doporučené literatury
PRŮŠOVÁ, Jana. Vznik a vývoj písma. 2. přepracované vydání. V Praze: Jana Průšová, 2017. ISBN 978-80-752-1046-3.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 978-80-7402-012-4.
KOMÁREK, Miroslav, BLÁHA, Ondřej, ed. Dějiny českého jazyka. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
BOHÁČOVÁ, Michaela, Lucie RYCHNOVSKÁ a Jana ZEMANOVÁ, ed. Dějiny českého pravopisu (do r. 1902): sborník příspěvků z mezinárodní konference Dějiny českého pravopisu (do r. 1902), 23.-25. září 2010, Brno, Česká republika = History of Czech Ortography (up to 1902) : proceedings of the international conference History of Czech Ortography (up to 1902), 23.-25. September 2010, Brno, Czech Republic. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-508-5.
Vývoj českého jazyka a dialektologie: Učebnice pro pedagogické fakulty. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).