Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaká je úroveň školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů na Ústecku na vstup do prvních tříd.
Teoretická část se bude zabývat tématy týkající se vývoje dítěte od období prenatálního po období předškolní, dále školní zralostí, školní připraveností, předčasnému nebo opožděnému vstupu dětí do prvních tříd základní školy a dále budu popisovat sceeningové metody a materiály.
Praktická část bude zaměřena na školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do první třídy. K tomuto účelu budou využity screeningové materiály, tedy soubor informací, které mají pracovníci konkrétních institucí. Dále bude využit Kern-Jiráskův test, jakožto jeden z testů pro testování školní připravenosti, který bude využit k doplnění informací získaných studiem screeningových materiálů. Pro porovnání této úrovně bude vybrána stejně početná skupina dětí z běžných intaktních rodin v rámci téže lokality. Výsledkem pak bude zjištěna úroveň školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů, komparovaná s úrovní dětí z běžných intaktních rodin. Z výsledků boudou konstruovány jasné závěry a zpětná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is the mapping of children's school maturity level. It also deals with the fact how children from foster homes in Ústí region are prepared for school attendance.
The theoretical part is focused on the topic of child development from its prenatal period, the period of preschool and school maturity. It also deals with premature or delayed entry of these children to the first grades of elementary schools. The applied screening methods and material are later described.
The practical part deals with school maturity level and readiness of children from foster homes in Ústí region and their entry to the first grades of elementary schools. For this purpose screening material will be used, i.e. data available to employees in the specific institutions. The Kern- Jirasek test will be utilized as one of the tests for school maturity level testing. This test will complete the information obtained by studying the screening material. An equally large peer group of children from intact families and similar location was chosen to compare the school maturity level. The results of the research will clarify the school maturity level and readiness of foster home children in comparison to children from intact families. Clear conclusions will be drawn as a result as well as retrospective recommendation for practical use.
Klíčová slova
vývoj dítěte, děti z dětských domovů, děti z běžných rodin, školní zralost, školní připravenost, screeningové metody
Klíčová slova v angličtině
child development, children from children's homes, children from ordinary families, school readiness, school maturity, screening metods
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaká je úroveň školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů na Ústecku na vstup do prvních tříd.
Teoretická část se bude zabývat tématy týkající se vývoje dítěte od období prenatálního po období předškolní, dále školní zralostí, školní připraveností, předčasnému nebo opožděnému vstupu dětí do prvních tříd základní školy a dále budu popisovat sceeningové metody a materiály.
Praktická část bude zaměřena na školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do první třídy. K tomuto účelu budou využity screeningové materiály, tedy soubor informací, které mají pracovníci konkrétních institucí. Dále bude využit Kern-Jiráskův test, jakožto jeden z testů pro testování školní připravenosti, který bude využit k doplnění informací získaných studiem screeningových materiálů. Pro porovnání této úrovně bude vybrána stejně početná skupina dětí z běžných intaktních rodin v rámci téže lokality. Výsledkem pak bude zjištěna úroveň školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů, komparovaná s úrovní dětí z běžných intaktních rodin. Z výsledků boudou konstruovány jasné závěry a zpětná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is the mapping of children's school maturity level. It also deals with the fact how children from foster homes in Ústí region are prepared for school attendance.
The theoretical part is focused on the topic of child development from its prenatal period, the period of preschool and school maturity. It also deals with premature or delayed entry of these children to the first grades of elementary schools. The applied screening methods and material are later described.
The practical part deals with school maturity level and readiness of children from foster homes in Ústí region and their entry to the first grades of elementary schools. For this purpose screening material will be used, i.e. data available to employees in the specific institutions. The Kern- Jirasek test will be utilized as one of the tests for school maturity level testing. This test will complete the information obtained by studying the screening material. An equally large peer group of children from intact families and similar location was chosen to compare the school maturity level. The results of the research will clarify the school maturity level and readiness of foster home children in comparison to children from intact families. Clear conclusions will be drawn as a result as well as retrospective recommendation for practical use.
Klíčová slova
vývoj dítěte, děti z dětských domovů, děti z běžných rodin, školní zralost, školní připravenost, screeningové metody
Klíčová slova v angličtině
child development, children from children's homes, children from ordinary families, school readiness, school maturity, screening metods
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaká je úroveň školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů na Ústecku na vstup do prvních tříd. Teoretická část se bude zabývat tématy týkající se vývoje dítěte od období prenatálního po období předškolní, dále školní zralostí školní připraveností, předčasnému nebo opožděnému vstupu dětí do prvních tříd základní školy a dále budu popisovat sceeningové metody a materiály. Praktická část bude zaměřena na školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do první třídy. K tomuto účelu bude využit screeningové materiály, tedy soubor informací, které mají pracovníci konkrétních institucí. Déle bude využit Kern-Jiráskův test, jakožto jeden z testů pro testování školní připravenosti, který bude využit k doplnění informací získaných studiem screeningových materiálů. Pro porovnání této úrovně bude vybrána stejně početná skupina dětí z běžných intaktních rodin v rámci v téže lokality. Výsledkem pak bude zjištěná úroveň školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů, komparovaná s úrovní dětí s běžných intaktních rodin. Z výsledků boudou konstruovány jasné závěry a zpětná doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jaká je úroveň školní zralosti a připravenost dětí z dětských domovů na Ústecku na vstup do prvních tříd. Teoretická část se bude zabývat tématy týkající se vývoje dítěte od období prenatálního po období předškolní, dále školní zralostí školní připraveností, předčasnému nebo opožděnému vstupu dětí do prvních tříd základní školy a dále budu popisovat sceeningové metody a materiály. Praktická část bude zaměřena na školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů v Ústeckém kraji na vstup do první třídy. K tomuto účelu bude využit screeningové materiály, tedy soubor informací, které mají pracovníci konkrétních institucí. Déle bude využit Kern-Jiráskův test, jakožto jeden z testů pro testování školní připravenosti, který bude využit k doplnění informací získaných studiem screeningových materiálů. Pro porovnání této úrovně bude vybrána stejně početná skupina dětí z běžných intaktních rodin v rámci v téže lokality. Výsledkem pak bude zjištěná úroveň školní zralosti a připravenosti dětí z dětských domovů, komparovaná s úrovní dětí s běžných intaktních rodin. Z výsledků boudou konstruovány jasné závěry a zpětná doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERSONOVÁ, J. a kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-66-6. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vyd. Brno: ComputerPress, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 2. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0793-9. JIRÁSEK, J. Diagnostika školní zralosti. In: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980. s. 248-262. ISBN 08-084-80 KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1020-1. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3246-6. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 344 s. ISBN: 80-7169-195-X. MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN: 80-7178-308 0.
Seznam doporučené literatury
ANDERSONOVÁ, J. a kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-66-6. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. 1. vyd. Brno: ComputerPress, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 2. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0793-9. JIRÁSEK, J. Diagnostika školní zralosti. In: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980. s. 248-262. ISBN 08-084-80 KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1020-1. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3246-6. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 344 s. ISBN: 80-7169-195-X. MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN: 80-7178-308 0.