Bakalářská práce se zabývá problematikou distančního vzdělávání na prvním stupni základní školy a je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je pozornost zaměřena na vzdělávání, vzdělávací systém a jeho strukturu, právní oblast školství, distanční vzdělávání a v neposlední řadě na pandemii COVID-19 v ČR a s ní související nouzový stav a vládní nařízení celoplošného distančního vzdělávání. Praktickou část tvoří kvantitativně zaměřený výzkum a jeho výsledky, přičemž potřebná data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Respondenty jsou rodiče žáků prvního stupně základních škol v okrese Chomutov. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat postoj a zkušenosti rodičů k problematice distanční výuky a zjistit z jejich výpovědí její možné přednosti a nedostatky. Jedním z dílčích cílů je zjistit, zda by rodiče něco v zavedeném systému distančního vzdělávání změnili, popřípadě měli nějaké návrhy na jeho vylepšení, aby byla jak pro ně, tak pro jejich děti distanční výuka lepší a efektivnější. Dalším dílčím cílem je zjistit, zda se školy v okrese Chomutov řídí metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem od MŠMT. Výsledky výzkumu a získané informace přímo od rodičů mohou posloužit jako užitečná zpětná vazba pro základní školy v okrese Chomutov, nebo mohou být podnětem pro modifikaci současného systému distanční výuky na některých základních školách v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of distance education at the first level of primary school and is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part the focus is on education, the education system and its structure, the legal area of education, distance education and last but not least on the COVID-19 pandemic in the Czech Republic and the related state of emergency and the governmental regulation of full-scale distance education. The practical part consists of quantitative research and its results, with the necessary data being obtained through a semi-structured questionnaire. The respondents are parents of first grade pupils of primary schools in the Chomutov district. The main aim of the research is to map the attitude and experience of parents towards the issue of distance education and to find out from their statements its possible advantages and shortcomings. One of the sub-objectives is to find out whether parents would change anything in the established system of distance education, or if they had any suggestions for its improvement to make distance education better and more effective for them and their children. Another sub-objective is to find out whether schools in the Chomutov district follow the methodological recommendations for distance education from the Ministry of Education and Science. The results of the research and the information obtained directly from parents may serve as useful feedback for primary schools in the Chomutov district or may be an incentive for modification of the current system of distance education in some primary schools in the Czech Republic.
Klíčová slova
Pedagogika, edukace, výchova, vzdělávání, kurikulum, primární a základní vzdělávání, distanční vzdělávání, e-learning, pandemie COVID-19.
Bakalářská práce se zabývá problematikou distančního vzdělávání na prvním stupni základní školy a je rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je pozornost zaměřena na vzdělávání, vzdělávací systém a jeho strukturu, právní oblast školství, distanční vzdělávání a v neposlední řadě na pandemii COVID-19 v ČR a s ní související nouzový stav a vládní nařízení celoplošného distančního vzdělávání. Praktickou část tvoří kvantitativně zaměřený výzkum a jeho výsledky, přičemž potřebná data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Respondenty jsou rodiče žáků prvního stupně základních škol v okrese Chomutov. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat postoj a zkušenosti rodičů k problematice distanční výuky a zjistit z jejich výpovědí její možné přednosti a nedostatky. Jedním z dílčích cílů je zjistit, zda by rodiče něco v zavedeném systému distančního vzdělávání změnili, popřípadě měli nějaké návrhy na jeho vylepšení, aby byla jak pro ně, tak pro jejich děti distanční výuka lepší a efektivnější. Dalším dílčím cílem je zjistit, zda se školy v okrese Chomutov řídí metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem od MŠMT. Výsledky výzkumu a získané informace přímo od rodičů mohou posloužit jako užitečná zpětná vazba pro základní školy v okrese Chomutov, nebo mohou být podnětem pro modifikaci současného systému distanční výuky na některých základních školách v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of distance education at the first level of primary school and is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part the focus is on education, the education system and its structure, the legal area of education, distance education and last but not least on the COVID-19 pandemic in the Czech Republic and the related state of emergency and the governmental regulation of full-scale distance education. The practical part consists of quantitative research and its results, with the necessary data being obtained through a semi-structured questionnaire. The respondents are parents of first grade pupils of primary schools in the Chomutov district. The main aim of the research is to map the attitude and experience of parents towards the issue of distance education and to find out from their statements its possible advantages and shortcomings. One of the sub-objectives is to find out whether parents would change anything in the established system of distance education, or if they had any suggestions for its improvement to make distance education better and more effective for them and their children. Another sub-objective is to find out whether schools in the Chomutov district follow the methodological recommendations for distance education from the Ministry of Education and Science. The results of the research and the information obtained directly from parents may serve as useful feedback for primary schools in the Chomutov district or may be an incentive for modification of the current system of distance education in some primary schools in the Czech Republic.
Klíčová slova
Pedagogika, edukace, výchova, vzdělávání, kurikulum, primární a základní vzdělávání, distanční vzdělávání, e-learning, pandemie COVID-19.
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou distančního vzdělávání na prvním stupni základní školy a bude rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části bude pozornost zaměřena na vzdělávání, vzdělávací systém a jeho strukturu, právní oblast školství, distanční vzdělávání a v neposlední řadě na pandemii COVID-19 v ČR a s ní související nouzový stav a vládní nařízení celoplošného distančního vzdělávání. Praktickou část bude tvořit kvantitativně zaměřený výzkum a jeho výsledky, přičemž potřebná data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Respondenty budou rodiče žáků prvního stupně základních škol v okrese Chomutov. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat postoj a zkušenosti rodičů k problematice distanční výuky a zjistit z jejich výpovědí její možné přednosti a nedostatky. Jedním z dílčích cílů je zjistit, zda by rodiče něco v zavedeném systému distančního vzdělávání změnili, popřípadě měli nějaké návrhy na jeho vylepšení, aby byla jak pro ně, tak pro jejich děti distanční výuka lepší a efektivnější. Dalším dílčím cílem bude zjistit, zda se školy v okrese Chomutov řídí metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem od MŠMT. Výsledky výzkumu a získané informace přímo od rodičů mohou posloužit jako užitečná zpětná vazba pro základní školy v okrese Chomutov, nebo mohou být podnětem pro modifikaci současného systému distanční výuky na některých základních školách v České republice.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou distančního vzdělávání na prvním stupni základní školy a bude rozdělena do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části bude pozornost zaměřena na vzdělávání, vzdělávací systém a jeho strukturu, právní oblast školství, distanční vzdělávání a v neposlední řadě na pandemii COVID-19 v ČR a s ní související nouzový stav a vládní nařízení celoplošného distančního vzdělávání. Praktickou část bude tvořit kvantitativně zaměřený výzkum a jeho výsledky, přičemž potřebná data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Respondenty budou rodiče žáků prvního stupně základních škol v okrese Chomutov. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat postoj a zkušenosti rodičů k problematice distanční výuky a zjistit z jejich výpovědí její možné přednosti a nedostatky. Jedním z dílčích cílů je zjistit, zda by rodiče něco v zavedeném systému distančního vzdělávání změnili, popřípadě měli nějaké návrhy na jeho vylepšení, aby byla jak pro ně, tak pro jejich děti distanční výuka lepší a efektivnější. Dalším dílčím cílem bude zjistit, zda se školy v okrese Chomutov řídí metodickým doporučením pro vzdělávání distančním způsobem od MŠMT. Výsledky výzkumu a získané informace přímo od rodičů mohou posloužit jako užitečná zpětná vazba pro základní školy v okrese Chomutov, nebo mohou být podnětem pro modifikaci současného systému distanční výuky na některých základních školách v České republice.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Tutor a jeho role v distančním vzdělávání a v e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3795-8.
BESEDA, Jan a Lucie ROHLÍKOVÁ, ed. Příležitosti a rizika distančního vzdělávání: sborník příspěvků 6. mezinárodní konference o distančním vzdělávání, Plzeň, 23.-25-6-2010. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-911-1.
DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3759-8.
JANÍK, Tomáš a Milada RABUŠICOVÁ, PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-50-9.
NOCAR, David. E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0802-3.
PEJSAR, Zdeněk. Elektronické vzdělávání. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. Skripta. ISBN 978-80-7044-968-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0279-0.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
PRŮCHA, Jiří. Moderní vzdělávací technologie. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-01-1.
ŠIMONOVÁ, Ivana. Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V, 2010. ISBN 978-80-86771-44-1.
VÁVRA, Aleš, Vilém PECHANEC a Jitka ŠEFLOVÁ. Výuka distanční formou \textendash e-learningové kurzy o aktuálních problémech klimatu. Envigogika [online]. 2011, 6(1) [cit. 2020-10-28]. ISSN 18023061. Dostupné z: doi:10.14712/18023061.58
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
ZOUNEK, Jiří. E-learning \textendash jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Filozofická fakulta, č. 386. ISBN 978-80-210-5123-2.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Tutor a jeho role v distančním vzdělávání a v e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3795-8.
BESEDA, Jan a Lucie ROHLÍKOVÁ, ed. Příležitosti a rizika distančního vzdělávání: sborník příspěvků 6. mezinárodní konference o distančním vzdělávání, Plzeň, 23.-25-6-2010. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-911-1.
DRLÍK, Martin. Moodle: kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3759-8.
JANÍK, Tomáš a Milada RABUŠICOVÁ, PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-50-9.
NOCAR, David. E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0802-3.
PEJSAR, Zdeněk. Elektronické vzdělávání. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. Skripta. ISBN 978-80-7044-968-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0279-0.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
PRŮCHA, Jiří. Moderní vzdělávací technologie. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-01-1.
ŠIMONOVÁ, Ivana. Styly učení v aplikacích eLearningu. Hradec Králové: M&V, 2010. ISBN 978-80-86771-44-1.
VÁVRA, Aleš, Vilém PECHANEC a Jitka ŠEFLOVÁ. Výuka distanční formou \textendash e-learningové kurzy o aktuálních problémech klimatu. Envigogika [online]. 2011, 6(1) [cit. 2020-10-28]. ISSN 18023061. Dostupné z: doi:10.14712/18023061.58
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
ZOUNEK, Jiří. E-learning \textendash jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Filozofická fakulta, č. 386. ISBN 978-80-210-5123-2.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.