Cílem této bakalářské práce je analyzovat přínos základních terapeutických přístupů aplikovaných v rámci léčebné pedagogiky v podmínkách sociálně terapeutické dílny. Ty se věnují klientům se zdravotním postižením, mentálním postižením a duševním onemocněním. V teoretické části práce se věnujeme vymezení léčebné pedagogiky, prezentujeme vybrané terapeutické přístupy a jednotlivé druhy zdravotních postižení. Teoretickou část práce doplní i problematika sociálně terapeutických dílen. Empirická část práce bude věnována představení výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného v minimálně dvou vybraných sociálně-terapeutických dílnách v Ústeckém kraji. Výzkumná data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s terapeuty a klienty uvedených zařízení a rovněž s využitím zúčastněného pozorování. Výstupem práce byla strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění činnosti sociálně terapeutických dílen v oblasti využívání vybraných terapeutických postupů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to analyse the benefits of basic therapeutic approaches applied in medical pedagogy in the conditions of socio-therapy workshop. These workshops deal with clients with disabilities, mental disabilities and mental illness. In the theoretical part of the thesis, the focus will be on the definition of therapeutic pedagogy. Selected therapeutic approaches will be present as well as some individual types of disabilities. The theoretical part of the work will be supplemented by the issue of social therapy workshops. The empirical part of the work will be devoted to the presentation of the results of a qualitatively oriented research survey. This survey was carried out in at least two selected socio-therapeutic workshops in the Ústí nad Labem region. Research data have been be obtained through semi-structured interviews with therapists and clients of these facilities by using participatory observation. The output of the research will be structured recommendation for possible improvement of the activities in socio-therapy workshops.
Klíčová slova
Sociálně terapeutická dílna, terapeutické přístupy, léčebná pedagogika, zdravotní postižení, mentální postižení, duševní onemocnění
Cílem této bakalářské práce je analyzovat přínos základních terapeutických přístupů aplikovaných v rámci léčebné pedagogiky v podmínkách sociálně terapeutické dílny. Ty se věnují klientům se zdravotním postižením, mentálním postižením a duševním onemocněním. V teoretické části práce se věnujeme vymezení léčebné pedagogiky, prezentujeme vybrané terapeutické přístupy a jednotlivé druhy zdravotních postižení. Teoretickou část práce doplní i problematika sociálně terapeutických dílen. Empirická část práce bude věnována představení výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného v minimálně dvou vybraných sociálně-terapeutických dílnách v Ústeckém kraji. Výzkumná data byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s terapeuty a klienty uvedených zařízení a rovněž s využitím zúčastněného pozorování. Výstupem práce byla strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění činnosti sociálně terapeutických dílen v oblasti využívání vybraných terapeutických postupů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to analyse the benefits of basic therapeutic approaches applied in medical pedagogy in the conditions of socio-therapy workshop. These workshops deal with clients with disabilities, mental disabilities and mental illness. In the theoretical part of the thesis, the focus will be on the definition of therapeutic pedagogy. Selected therapeutic approaches will be present as well as some individual types of disabilities. The theoretical part of the work will be supplemented by the issue of social therapy workshops. The empirical part of the work will be devoted to the presentation of the results of a qualitatively oriented research survey. This survey was carried out in at least two selected socio-therapeutic workshops in the Ústí nad Labem region. Research data have been be obtained through semi-structured interviews with therapists and clients of these facilities by using participatory observation. The output of the research will be structured recommendation for possible improvement of the activities in socio-therapy workshops.
Klíčová slova
Sociálně terapeutická dílna, terapeutické přístupy, léčebná pedagogika, zdravotní postižení, mentální postižení, duševní onemocnění
Cílem bakalářské práce je analyzovat přínos základních terapeutických přístupů aplikovaných v rámci léčebné pedagogiky v podmínkách sociálně terapeutické dílny, která se věnuje klientům se zdravotním postižením, mentálním postižením a duševním onemocněním. V teoretické části práce se věnujeme vymezení léčebné pedagogiky, prezentujeme vybrané terapeutické přístupy a jednotlivé druhy zdravotního postižení. Teoretickou část práce doplní i problematika sociálně terapeutických dílen. Empirická část práce bude věnována představení výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného v minimálně dvou vybraných sociálně-terapeutických dílnách v Ústeckém kraji. Výzkumná data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s terapeuty a klienty uvedených zařízení a rovněž s využitím zúčastněného pozorování. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění činnosti sociálně terapeutických dílen v oblasti využívání vybraných terapeutických postupů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat přínos základních terapeutických přístupů aplikovaných v rámci léčebné pedagogiky v podmínkách sociálně terapeutické dílny, která se věnuje klientům se zdravotním postižením, mentálním postižením a duševním onemocněním. V teoretické části práce se věnujeme vymezení léčebné pedagogiky, prezentujeme vybrané terapeutické přístupy a jednotlivé druhy zdravotního postižení. Teoretickou část práce doplní i problematika sociálně terapeutických dílen. Empirická část práce bude věnována představení výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného v minimálně dvou vybraných sociálně-terapeutických dílnách v Ústeckém kraji. Výzkumná data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s terapeuty a klienty uvedených zařízení a rovněž s využitím zúčastněného pozorování. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné zkvalitnění činnosti sociálně terapeutických dílen v oblasti využívání vybraných terapeutických postupů.
Seznam doporučené literatury
LIŠTIAKOVÁ, I., KOVÁČOVÁ, B. (Eds.). 2015. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2015. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. 204 s. ISBN 978-80-223-3914-8.
LIŠTIAKOVÁ, I., FÁBRY LUCKÁ, Z. (Eds.). 2016. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. 273 s. ISBN 978-80-223-4148-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178549-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-65-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie handicapu. Vyd. 2. opr. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-772-1.
Seznam doporučené literatury
LIŠTIAKOVÁ, I., KOVÁČOVÁ, B. (Eds.). 2015. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2015. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. 204 s. ISBN 978-80-223-3914-8.
LIŠTIAKOVÁ, I., FÁBRY LUCKÁ, Z. (Eds.). 2016. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. 273 s. ISBN 978-80-223-4148-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178549-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-65-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie handicapu. Vyd. 2. opr. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-772-1.