Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku mentoringu všeobecných sester v adaptačním procesu v ošetřovatelské praxi - konkrétně v Krajské zdravotní, a.s. na Jednotce intenzivní péče chirurgických oborů a resuscitační jednotce Anesteziologicko-resuscitačního oddělení v Nemocnici Most, o.z.. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá mentoringem, osobností mentora v ošetřovatelské praxi a jeho vzděláváním v ošetřovatelství, adaptačním procesem, pracovním uplatněním a nástroji v adaptačním procesu. Cílem práce je zjistit, jaké je fungování procesu zaučování všeobecných sester v adaptačním procesu. Dílčími úkoly jsou zmapovat spokojenost všeobecných sester se sestrami školitelkami a pracovní adaptací v adaptačním procesu. Dále zmapovat znalost všeobecných sester v problematice mentoringu. Zjistit zájem o studium klinického mentoringu a zmapovat, zda to společnost KZ nabízí. Výstupem práce je zpracování dat z průzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část bakalářské práce jsme zvolili kvantitativní metodu pomocí nestandardizovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of mentoring of general nurses in the adaptation process in nursing practice - specifically in Krajská zdravotní, a.s. at the Intensive Care Unit of Surgical Fields and the Resuscitation Unit of the Anaesthesiology and Resuscitation Department in Most Hospital, o.z. The bachelor's thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with mentoring, the personality of the mentor in nursing practice and his education in nursing, the adaptation process, employment and tools in the adaptation process. The empirical part uses the quantitative method of a non-standardized questionnaire. The aim of the thesis is to find out what is the functioning of the process of teaching general nurses in the adaptation process. To map the satisfaction of general nurses with nurses trainers and work adaptation in the adaptation process. Furthermore, to map the knowledge of general nurses in the field of mentoring, interest in education in mentoring. Find out the interest in the study of clinical mentoring and map whether KZ offers it. The output of the work is the processing of data from the survey.
Klíčová slova
adaptační proces, mentoring, školitelka, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Adaptation process, general nurse, mentoring, trainer
Rozsah průvodní práce
52 s. + 7 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku mentoringu všeobecných sester v adaptačním procesu v ošetřovatelské praxi - konkrétně v Krajské zdravotní, a.s. na Jednotce intenzivní péče chirurgických oborů a resuscitační jednotce Anesteziologicko-resuscitačního oddělení v Nemocnici Most, o.z.. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá mentoringem, osobností mentora v ošetřovatelské praxi a jeho vzděláváním v ošetřovatelství, adaptačním procesem, pracovním uplatněním a nástroji v adaptačním procesu. Cílem práce je zjistit, jaké je fungování procesu zaučování všeobecných sester v adaptačním procesu. Dílčími úkoly jsou zmapovat spokojenost všeobecných sester se sestrami školitelkami a pracovní adaptací v adaptačním procesu. Dále zmapovat znalost všeobecných sester v problematice mentoringu. Zjistit zájem o studium klinického mentoringu a zmapovat, zda to společnost KZ nabízí. Výstupem práce je zpracování dat z průzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část bakalářské práce jsme zvolili kvantitativní metodu pomocí nestandardizovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of mentoring of general nurses in the adaptation process in nursing practice - specifically in Krajská zdravotní, a.s. at the Intensive Care Unit of Surgical Fields and the Resuscitation Unit of the Anaesthesiology and Resuscitation Department in Most Hospital, o.z. The bachelor's thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with mentoring, the personality of the mentor in nursing practice and his education in nursing, the adaptation process, employment and tools in the adaptation process. The empirical part uses the quantitative method of a non-standardized questionnaire. The aim of the thesis is to find out what is the functioning of the process of teaching general nurses in the adaptation process. To map the satisfaction of general nurses with nurses trainers and work adaptation in the adaptation process. Furthermore, to map the knowledge of general nurses in the field of mentoring, interest in education in mentoring. Find out the interest in the study of clinical mentoring and map whether KZ offers it. The output of the work is the processing of data from the survey.
Klíčová slova
adaptační proces, mentoring, školitelka, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
Adaptation process, general nurse, mentoring, trainer
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
1.Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše
2. Seznámení s teoretickými východisky práce
3. Vymezení hlavního cílů práce, úkolů práce,
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat a analýza výsledků
7. Diskuze, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
1.Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše
2. Seznámení s teoretickými východisky práce
3. Vymezení hlavního cílů práce, úkolů práce,
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat a analýza výsledků
7. Diskuze, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC, 1997. Zdravotník lektorem. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. ISBN 80-7013-251-5.
GROMNICA, Rostislav, 2010. Kapitoly pedagogiky pro střední školy. Ostrava: Montanex. ISBN 978-80-7225-326-5.
HLASNÁ, Slávka et al., 2006. Úvod do pedagogiky. Nitra: Enigma. ISBN 80-89132- 29-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra, 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRÁTKÁ, Anna et al., 2006. Speciální příprava mentorů odborné praxe studentů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 80-7318-459-1.
Seznam doporučené literatury
BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC, 1997. Zdravotník lektorem. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. ISBN 80-7013-251-5.
GROMNICA, Rostislav, 2010. Kapitoly pedagogiky pro střední školy. Ostrava: Montanex. ISBN 978-80-7225-326-5.
HLASNÁ, Slávka et al., 2006. Úvod do pedagogiky. Nitra: Enigma. ISBN 80-89132- 29-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra, 2010. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRÁTKÁ, Anna et al., 2006. Speciální příprava mentorů odborné praxe studentů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 80-7318-459-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zpracoval bakalářskou práci na téma "Mentoring v ošetřovatelské praxi". Práce je zaměřena na problematiku mentoringu všeobecných sester v adaptačním procesu v ošetřovatelské praxi - konkrétně v Krajské zdravotní, a.s. na Jednotce intenzivní péče chirurgických oborů a resuscitační jednotce Anesteziologicko-resuscitačního oddělení v Nemocnici Most, o.z.. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá mentoringem, osobností mentora v ošetřovatelské praxi a jeho vzděláváním v ošetřovatelství, adaptačním procesem, pracovním uplatněním a nástroji v adaptačním procesu. Cílem práce je zjistit, jaké je fungování procesu zaučování všeobecných sester v adaptačním procesu. Dílčími úkoly jsou zmapovat spokojenost všeobecných sester se sestrami školitelkami a pracovní adaptací v adaptačním procesu. Dále zmapovat znalost všeobecných sester v problematice mentoringu. Zjistit zájem o studium klinického mentoringu a zmapovat, zda to společnost KZ nabízí. Výstupem práce je zpracování dat z průzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část bakalářské práce jsme zvolili kvantitativní metodu pomocí nestandardizovaného dotazníku.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR
V rámci BP bylo zjištěno, že 83% respondentů má zájem o studium mentoringu. Zároveň respondenti uvádějí, že zařízení, v němž pracují, jim nenabízí informace o možnosti studia klinického mentoringu.
Jak by bylo možno se znalostí těchto skutečností naložit ve prospěch rozvoje mentoringu ve zdravotnickém zařízení, ve kterém jste prováděl průzkumné šetření?
Výsledky bakalářské práce zmiňují vyhořelost sester. Měl byste návrh, jak by bylo možné mentoringem, koučinkem a supervizí předcházet syndromu vyhoření?
Nejvhodnější formou dalšího rozvoje a podpory mentorů je supervize. Zajištění supervize pro mentory (např. formou Profesních Trust Groups), je přijatelnou formou, jak získat určitou kontrolu nad tím, co se v mentoringu děje a současně poskytnout mentorům podněty pro další rozvoj. Setkal jste se s prováděním supervize jako rozvoje a podpory mentorů?
Je běžnou praxí, že je při mentoringu vytvářen mentorský plán?
Našlo nebo najde vaše doporučení pro praxi uplatnění v některém zdravotnickém zařízení?
Student prokázal erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou VÝBORNĚ