V úvodu své bakalářské práce bych chtěla čtenáře seznámit s důvodem, proč jsem si zvolila kvalifikační práci na téma poruchy autistického spektra, čím mě toto téma okouzlilo, a proč mě začala bavit a fascinovat práce s dětmi. Dále bych chtěla čtenáře pomocí literární rešerše seznámit s nejnovějšími metodami a pokroky v senzorické integrační terapii. Pomocí teoretických poznatků z odborné literatury jsem se snažila seznámit laickou a odbornou veřejnost s poruchami autistického spektra, čím jsou zapříčiněny, jak je možné diagnostikovat, jejich možné dělení, a jak se od sebe navzájem liší jednotlivé diagnózy. Poté jsem chtěla poukázat na možné terapeutické metody, a také jak úzce ergoterapie s PAS souvisí. Další část mé bakalářské práce jsem věnovala podrobné kazuistice svého klienta a možných metod, které jsem při terapiích využívala. Nedílnou součástí byly samotné terapie s klientem. Poslední část mé práce byla věnovaná zhodnocení, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu a závěrečné diskusi.
Anotace v angličtině
At the beginning of my bachelor's thesis, I would like to acquaint the reader with the reason why I just chose a qualification thesis on the topic of autism spectrum disorder, which enchanted me with this topic and why I began to enjoy and be fascinated by working with children. Furthermore, I would like to use the literature search to acquaint the reader with the latest methods and advances in sensory integration therapy. Using theoretical knowledge from the literature, I tried to acquaint the lay and professional public with autism spectrum disorders, what causes them, how they can be diagnosed, their possible division and how the individual diagnoses differ from each other. Then I wanted to point out possible therapeutic methods and how closely occupational therapy is related to PAS. I devoted another part of my bachelor's thesis to a detailed case study of my client and possible methods that I used in therapies. An integral part were the therapies themselves with the client. The last part of my work was devoted to evaluation, determination of a long-term occupational therapy plan and discussion.
Klíčová slova
Dětský autismus, ergoterapie, poruchy autistického spektra, senzorická integrace, Son-rise
V úvodu své bakalářské práce bych chtěla čtenáře seznámit s důvodem, proč jsem si zvolila kvalifikační práci na téma poruchy autistického spektra, čím mě toto téma okouzlilo, a proč mě začala bavit a fascinovat práce s dětmi. Dále bych chtěla čtenáře pomocí literární rešerše seznámit s nejnovějšími metodami a pokroky v senzorické integrační terapii. Pomocí teoretických poznatků z odborné literatury jsem se snažila seznámit laickou a odbornou veřejnost s poruchami autistického spektra, čím jsou zapříčiněny, jak je možné diagnostikovat, jejich možné dělení, a jak se od sebe navzájem liší jednotlivé diagnózy. Poté jsem chtěla poukázat na možné terapeutické metody, a také jak úzce ergoterapie s PAS souvisí. Další část mé bakalářské práce jsem věnovala podrobné kazuistice svého klienta a možných metod, které jsem při terapiích využívala. Nedílnou součástí byly samotné terapie s klientem. Poslední část mé práce byla věnovaná zhodnocení, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu a závěrečné diskusi.
Anotace v angličtině
At the beginning of my bachelor's thesis, I would like to acquaint the reader with the reason why I just chose a qualification thesis on the topic of autism spectrum disorder, which enchanted me with this topic and why I began to enjoy and be fascinated by working with children. Furthermore, I would like to use the literature search to acquaint the reader with the latest methods and advances in sensory integration therapy. Using theoretical knowledge from the literature, I tried to acquaint the lay and professional public with autism spectrum disorders, what causes them, how they can be diagnosed, their possible division and how the individual diagnoses differ from each other. Then I wanted to point out possible therapeutic methods and how closely occupational therapy is related to PAS. I devoted another part of my bachelor's thesis to a detailed case study of my client and possible methods that I used in therapies. An integral part were the therapies themselves with the client. The last part of my work was devoted to evaluation, determination of a long-term occupational therapy plan and discussion.
Klíčová slova
Dětský autismus, ergoterapie, poruchy autistického spektra, senzorická integrace, Son-rise
Teoretická analýza odborné literatury o konceptu senzomotorické integrace a možností využití u dětí s poruchami autistického spektra.
Provedení vstupního ergoteraputického hodnocení.
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu.
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu terapie.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického vyšetření doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury o konceptu senzomotorické integrace a možností využití u dětí s poruchami autistického spektra.
Provedení vstupního ergoteraputického hodnocení.
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu.
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu terapie.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení.
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického vyšetření doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ, J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodonocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ, J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodonocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46
Přílohy volně vložené
1. souhlas se zpracováním citlivých údajů, 1. Krátký senzorický profil, 1. Tabulky rozvoje dítěte 4-5 let
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zpracovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u dětí s poruchou autistického spektra s využitím prvků senzorické integrace". V úvodu své prezentace nás seznámila s důvodem, proč si zvolila kvalifikační práci na téma poruchy autistického spektra. Dále nás studentka pomocí literární rešerše seznámila s nejnovějšími metodami a pokroky v senzorické integrační terapii. Pomocí teoretických poznatků z odborné literatury se snažila seznámit laickou i odbornou veřejnost s poruchami autistického spektra, čím jsou zapříčiněny, jak je možné je diagnostikovat, jejich klasifikací, a jak se od sebe navzájem liší jednotlivé diagnózy. Poté chtěla poukázat na možné terapeutické metody, a také jak úzce ergoterapie s PAS souvisí. V další části se studentka věnovala podrobné kazuistice svého klienta a možným metodám, které při terapiích využívala. V závěru studentka zhodnotila svou práci a dosažené výsledky, stanovila dlouhodobý ergoterapeutický plán a závěrečnou diskusi.
+ otázky vedoucího práce:
1.Zkuste formulovat prognózu Vašeho klienta.
+ otázky oponenta:
1.Jak byste zapojila nácvik komunikace do terapií?
2.Ve vyšetření zmiňujete plenování klienta, jaké doporučení byste dala rodině v rámci autoterapie k nácviku na nočník?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.