Práce se věnuje sakrální architektuře, která se v současné době stává prostředím pro prezentaci současného umění, bez ohledu na jeho sakrální či profánní charakter. Předmět zájmu je nahlížen především z pozice kurátora. Text sleduje funkci současného umění v sakrální architektuře, proměny sakrálního prostoru a roli, kterou hraje sakrální architektura v dnešní společnosti. Základní otázky disertační práce jsou: významový a hodnotový potenciál sakrálního místa v dnešní společnosti; aktuální problematika vztahu sakrálního a profánního; specifika vnímání uměleckého díla v sakrálním prostoru a specifika kurátorské práce; mapování těchto prostor v České republice a jejich zasazování do evropského kontextu.
Rámcový obsah teoretické části disertační práce je: 1. Potřeba aktuálnosti sakrálních staveb a především jejich funkce, pro společnost, pro církev, 2. Církev ve společnosti, kostel ve společnosti, umění ve společnosti, umění v církvi, 3. Staré v novém, možnosti interpretace, propojování a zesoučasňování, 4. Historie současného umění v kostele od roku 1990, utváření občanské společnosti a demokracie, 5. Současné tendence a příklady v České republice a Evropě.
Praktická část se věnuje prostoru Na Kalvárii jako kurátorské laboratoři.
Základní linie uvažování je: 1. Umělecký a kurátorský diskurs a možnosti chápání prostoru a sakrálních prostor 2. Církev ve společnosti a umění: Kapitola propojuje myšlenky Lamberta Zuidervaarta a to především z textu Kritika náboženství, čísla časopisu Salve, která se tematice umění věnovala, knihy Nadšení a pochybnost Friedhelma Mennekese a Přímluva za současnost Norberta Schmidta. 3. Funkce umění v sakrální architektuře: V sakrální architektuře jsou bezprostřední působení díla i jeho interpretace propojeny s vnímáním prostoru. Duchovnost obsažená v charakteru stavby nás přivádí k prožívání díla v jednotě s působením architektury. 4. Typologie přístupů: kapitola popisuje téma prázdna a pomíjivosti jako zásadní tendence pro náboženství i současné umění.
Anotace v angličtině
devoted to sacred architecture, which is currently becoming a means for the presentation of contemporary art, regardless of its sacred or profane character. The subject of interest is viewed primarily from the position of the curator. The text observes the function of contemporary art in sacred architecture, transformation of sacred space and the role that sacred architecture plays in today's society. The essential questions of the dissertation work are: the significance and value potential of sacred spaces in today's society; current issues of the relationship of the sacred and profane; the specifics of perception of the work of art in sacred space and specifics of curatorial work; mapping these spaces in the Czech Republic and their setting into a European context.
The basic content of the theoretical part of the dissertation work is: 1. The need for recentness of sacred structures, above all in their function for society and for the church 2. The Church in society, churches in society, art in society, art in the Church 3. Old in new, possibilities for interpretation, interconnection and contemporarization 4. History of contemporary art in churches since 1990, forming civil society and democracy. 5. Current tendencies and examples in the Czech Republic and in Europe.
The practical part is devoted to the space Na Kalvárii as a curatorial laboratory
Basic lines of consideration 1. The Church in society and art: The chapter interconnects the thoughts of Lambert Zuidervaart, mainly from the text Critique of Religion, an issue of the magazine Salve that was devoted to art in theme, Friedhelm Mennekes' book Enthusiasm and Doubt and Intercession for the Present by Norbert Schmidt. 2. The function of art in sacred architecture: In scared architecture there is an immediate action of the work as well as its interpretation in connection with the perception of the space. The spirituality contained in the character of the building induces us to experience the work in unity with the action of the architecture. Works of art cannot be isolated from the architectural environment or its character. Contemporary works must always be squeezed into the possible space of the gesamtkunstwerk and, of and by itself, transform the interior into a new whole. It is at the same time possible that the work borrows the architecture's spirituality of a sacred character.
Klíčová slova
současné umění, sakrální architektura, intervence, veřejný prostor
Klíčová slova v angličtině
Fine Art, Sacral Architection, Intervention, Public Space
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje sakrální architektuře, která se v současné době stává prostředím pro prezentaci současného umění, bez ohledu na jeho sakrální či profánní charakter. Předmět zájmu je nahlížen především z pozice kurátora. Text sleduje funkci současného umění v sakrální architektuře, proměny sakrálního prostoru a roli, kterou hraje sakrální architektura v dnešní společnosti. Základní otázky disertační práce jsou: významový a hodnotový potenciál sakrálního místa v dnešní společnosti; aktuální problematika vztahu sakrálního a profánního; specifika vnímání uměleckého díla v sakrálním prostoru a specifika kurátorské práce; mapování těchto prostor v České republice a jejich zasazování do evropského kontextu.
Rámcový obsah teoretické části disertační práce je: 1. Potřeba aktuálnosti sakrálních staveb a především jejich funkce, pro společnost, pro církev, 2. Církev ve společnosti, kostel ve společnosti, umění ve společnosti, umění v církvi, 3. Staré v novém, možnosti interpretace, propojování a zesoučasňování, 4. Historie současného umění v kostele od roku 1990, utváření občanské společnosti a demokracie, 5. Současné tendence a příklady v České republice a Evropě.
Praktická část se věnuje prostoru Na Kalvárii jako kurátorské laboratoři.
Základní linie uvažování je: 1. Umělecký a kurátorský diskurs a možnosti chápání prostoru a sakrálních prostor 2. Církev ve společnosti a umění: Kapitola propojuje myšlenky Lamberta Zuidervaarta a to především z textu Kritika náboženství, čísla časopisu Salve, která se tematice umění věnovala, knihy Nadšení a pochybnost Friedhelma Mennekese a Přímluva za současnost Norberta Schmidta. 3. Funkce umění v sakrální architektuře: V sakrální architektuře jsou bezprostřední působení díla i jeho interpretace propojeny s vnímáním prostoru. Duchovnost obsažená v charakteru stavby nás přivádí k prožívání díla v jednotě s působením architektury. 4. Typologie přístupů: kapitola popisuje téma prázdna a pomíjivosti jako zásadní tendence pro náboženství i současné umění.
Anotace v angličtině
devoted to sacred architecture, which is currently becoming a means for the presentation of contemporary art, regardless of its sacred or profane character. The subject of interest is viewed primarily from the position of the curator. The text observes the function of contemporary art in sacred architecture, transformation of sacred space and the role that sacred architecture plays in today's society. The essential questions of the dissertation work are: the significance and value potential of sacred spaces in today's society; current issues of the relationship of the sacred and profane; the specifics of perception of the work of art in sacred space and specifics of curatorial work; mapping these spaces in the Czech Republic and their setting into a European context.
The basic content of the theoretical part of the dissertation work is: 1. The need for recentness of sacred structures, above all in their function for society and for the church 2. The Church in society, churches in society, art in society, art in the Church 3. Old in new, possibilities for interpretation, interconnection and contemporarization 4. History of contemporary art in churches since 1990, forming civil society and democracy. 5. Current tendencies and examples in the Czech Republic and in Europe.
The practical part is devoted to the space Na Kalvárii as a curatorial laboratory
Basic lines of consideration 1. The Church in society and art: The chapter interconnects the thoughts of Lambert Zuidervaart, mainly from the text Critique of Religion, an issue of the magazine Salve that was devoted to art in theme, Friedhelm Mennekes' book Enthusiasm and Doubt and Intercession for the Present by Norbert Schmidt. 2. The function of art in sacred architecture: In scared architecture there is an immediate action of the work as well as its interpretation in connection with the perception of the space. The spirituality contained in the character of the building induces us to experience the work in unity with the action of the architecture. Works of art cannot be isolated from the architectural environment or its character. Contemporary works must always be squeezed into the possible space of the gesamtkunstwerk and, of and by itself, transform the interior into a new whole. It is at the same time possible that the work borrows the architecture's spirituality of a sacred character.
Klíčová slova
současné umění, sakrální architektura, intervence, veřejný prostor
Klíčová slova v angličtině
Fine Art, Sacral Architection, Intervention, Public Space
Zásady pro vypracování
Práce se věnuje sakrální architektuře, která se v současné době často stává prostředím pro prezentaci současného umění, bez ohledu na jeho sakrální či profánní obsah. Předmět zájmu je nahlížen především z pozice kurátora. (současnosti prezentuje aktuální umění, z pohledu kurátora současného umění). Text sleduje funkci současného umění v sakrální architektuře, proměny sakrálního prostoru a roli, kterou hraje sakrální architektura v dnešní společnosti. Práce se především věnuje reflexi intervencí současného umění, které byly od roku 1990 pořádány v sakrálních prostorech. Základní otázky disertační práce jsou: významový a hodnotový potenciál sakrálního místa v dnešní společnosti; aktuální problematika vztahu sakrálního a profánního; specifika vnímání uměleckého díla v sakrálním prostoru a specifika kurátorské práce; mapování těchto prostor v České republice.
Rámcový obsah disertační práce:
1. Potřeba aktuálnosti sakrálních staveb a především jejich funkce, pro společnost, pro církev
2. Církev ve společnosti, kostel ve společnosti Do jaké míry můžeme chápat kostel bez církve?
3. Umění ve společnosti umění v církvi
4. Staré v novém, možnosti interpretace,propojování a zesoučasňování
5. Užité umění x design x umění jaké je jejich role a funkce v kostele?
6. Region versus Praha; role společenství x role společnosti
7. Současné umění v kostele historie od 1990 občanská společnost a demokracie jako podmínka
8. Rozhovory s kurátory a umělci
9. Současné tendence a příklady v ČR a Evropě
10. Kalvárie jako laboratoř
11. Výstava v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích
Základní linie uvažování:
1. Církev ve společnosti a umění. Kapitola propojuje myšlenky Lamberta Zuidervaarta a to především z textu Kritika Náboženství , čísla časopisu Salve, která se tématice umění věnovala , knihy Nadšení a pochybnost Friedhelma Mennekese a Přímluvou za současnost Norberta Schmidta.
2. Funkce umění v sakrální architektuře Tím nejzákladnějším rozdělením pro další uvažování o pozici současného umění v sakrální architektuře je, zda se jedná o liturgickou, nebo alternativní funkci. Liturgické funkci, tedy situaci, kdy umění je používáno při bohoslužbě se věnuje Centrum pro teologii a umění na Katalické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Centrum se pohybuje na poli výtvarného umění, architektury a hudby a nechává se přitom inspirovat myšlenkami a realizacemi Friedhelma Mennekese (projekt Stanice umění sv. Petra v Kolíně nad Rýnem) Arcidiecézním muzeem Kolumba či Romano Guardinim . Úzce spolupracuje s Akademickou farností v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze a je spolupořadatelem většiny intervencí, které probíhají především v adventním a postním období , ale spolupracuje i s mnoha kláštery a farnostmi, kterým pomáhá realizovat jak krátkodobé, tak dlouhodobé intervence a přestavby. Alternativní využití se objevuje tam, kde se hledá nové, či jiné využití sakrální stavby.
Jestli má ovšem mít smysl a význam rozdělovat intervence na aktivity církve a občanské společnosti a na liturgické a alternativní využití, je jasné, že to nemůže být jedno a to samé.
3. Umění v prostoru sakrální architektury / Interpretační rámec V sakrální architektuře jsou bezprostřední působení díla i jeho interpretace propojeny s vnímáním prostoru. Duchovnost obsažená v charakteru stavby nás jak svým exteriérem, když se k ní blížíme, tak interiérem propojeným přímo s uměleckým artefaktem, přivádí k prožívání díla v jednotě s působením architektury. Umělecká díla se nemohou izolovat od architektonického prostředí a jeho charakteru. Vždy se současná díla musí vtěsnat do možného prostoru gesamtkunstwerku a prostřednictvím sebe sama přetvářet interiér v nový celek. Je ale zároveň možné, že si dílo vypůjčuje od architektury její duchovnost sakrálního charakteru.
Zásady pro vypracování
Práce se věnuje sakrální architektuře, která se v současné době často stává prostředím pro prezentaci současného umění, bez ohledu na jeho sakrální či profánní obsah. Předmět zájmu je nahlížen především z pozice kurátora. (současnosti prezentuje aktuální umění, z pohledu kurátora současného umění). Text sleduje funkci současného umění v sakrální architektuře, proměny sakrálního prostoru a roli, kterou hraje sakrální architektura v dnešní společnosti. Práce se především věnuje reflexi intervencí současného umění, které byly od roku 1990 pořádány v sakrálních prostorech. Základní otázky disertační práce jsou: významový a hodnotový potenciál sakrálního místa v dnešní společnosti; aktuální problematika vztahu sakrálního a profánního; specifika vnímání uměleckého díla v sakrálním prostoru a specifika kurátorské práce; mapování těchto prostor v České republice.
Rámcový obsah disertační práce:
1. Potřeba aktuálnosti sakrálních staveb a především jejich funkce, pro společnost, pro církev
2. Církev ve společnosti, kostel ve společnosti Do jaké míry můžeme chápat kostel bez církve?
3. Umění ve společnosti umění v církvi
4. Staré v novém, možnosti interpretace,propojování a zesoučasňování
5. Užité umění x design x umění jaké je jejich role a funkce v kostele?
6. Region versus Praha; role společenství x role společnosti
7. Současné umění v kostele historie od 1990 občanská společnost a demokracie jako podmínka
8. Rozhovory s kurátory a umělci
9. Současné tendence a příklady v ČR a Evropě
10. Kalvárie jako laboratoř
11. Výstava v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích
Základní linie uvažování:
1. Církev ve společnosti a umění. Kapitola propojuje myšlenky Lamberta Zuidervaarta a to především z textu Kritika Náboženství , čísla časopisu Salve, která se tématice umění věnovala , knihy Nadšení a pochybnost Friedhelma Mennekese a Přímluvou za současnost Norberta Schmidta.
2. Funkce umění v sakrální architektuře Tím nejzákladnějším rozdělením pro další uvažování o pozici současného umění v sakrální architektuře je, zda se jedná o liturgickou, nebo alternativní funkci. Liturgické funkci, tedy situaci, kdy umění je používáno při bohoslužbě se věnuje Centrum pro teologii a umění na Katalické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Centrum se pohybuje na poli výtvarného umění, architektury a hudby a nechává se přitom inspirovat myšlenkami a realizacemi Friedhelma Mennekese (projekt Stanice umění sv. Petra v Kolíně nad Rýnem) Arcidiecézním muzeem Kolumba či Romano Guardinim . Úzce spolupracuje s Akademickou farností v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze a je spolupořadatelem většiny intervencí, které probíhají především v adventním a postním období , ale spolupracuje i s mnoha kláštery a farnostmi, kterým pomáhá realizovat jak krátkodobé, tak dlouhodobé intervence a přestavby. Alternativní využití se objevuje tam, kde se hledá nové, či jiné využití sakrální stavby.
Jestli má ovšem mít smysl a význam rozdělovat intervence na aktivity církve a občanské společnosti a na liturgické a alternativní využití, je jasné, že to nemůže být jedno a to samé.
3. Umění v prostoru sakrální architektury / Interpretační rámec V sakrální architektuře jsou bezprostřední působení díla i jeho interpretace propojeny s vnímáním prostoru. Duchovnost obsažená v charakteru stavby nás jak svým exteriérem, když se k ní blížíme, tak interiérem propojeným přímo s uměleckým artefaktem, přivádí k prožívání díla v jednotě s působením architektury. Umělecká díla se nemohou izolovat od architektonického prostředí a jeho charakteru. Vždy se současná díla musí vtěsnat do možného prostoru gesamtkunstwerku a prostřednictvím sebe sama přetvářet interiér v nový celek. Je ale zároveň možné, že si dílo vypůjčuje od architektury její duchovnost sakrálního charakteru.
Seznam doporučené literatury
DRUDY, Richard; ŠTÍBR, Jan: Věčná pomíjivost, Umělecká beseda. Litoměřice, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 2009, ISBN: 978-80-8590-01-7
ELIADE, Mircea: Posvátné a profánní. Praha, Česká křesťanská akademie, 1994, ISBN: 80-85795-11-6
ELIADE, Mircea: Dějiny náboženského myšlení I. Od doby kamenné po eleusinská mystéria. Praha, Oikoymenh, 1995, ISBN: 978-80-72982-88-2
ERIKSEN, Thomas, Hylland: Antropologie multikulturních společností. Praha, Trion Praha/Kroměříž, 2007 ISBN: 978-80-7254-925-2
FILIP, Aleš; SCHMIDT, Norbert (eds): Dům Boží a brána nebe ve 20. století. Praha, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2009, ISBN: 978-80-7325-197-0
FOUCALT, M.: Myšlení vnějšku. Praha 2003, ISBN:80-239-2454-0 GUARDINI, Romano: O podstatě uměleckého díla. Praha, Triáda, 2009, ISBN: 978-80-87256-03-9
KAISER, Vladimír (ed): Nové využití pro staré kostely. Ústí nad Labem, Památkový Ústav v Ústí nad Labem, 2002, ISBN: 80-86067-67-X
KOLMAN, Jan; MRÁČEK, Jakub: Kaple bývalého kláštera boromejek v Teplicích. Teplice, Pro arte beuronensis Společnost pro obnovu kaple Gymnázia Teplice, 2006, ISBN: 80-23978-80-2
KOTALÍK, Jiří T.: Otevřený dialog. Praha, Symposion, 1996, katalog k výstavě LEPEŠKA, Petr (ed): Duchovní rozměr krajiny. 1.vyd. Lomnice nad Popelkou: JB Studio, 2001, ISBN: 80-86512-00-2.
NORBERG-SCHULZ, Christian: Genius loci: krajina, místo, architektura. Praha, Dokořán, 2010, ISBN: 978-80-7363-303-5
MENNEKES, Friedhelm: Nadšení a pochybnost. Praha, Triáda a CTU-UK, 2012, ISBN: 978-80-7474-057-2
PEČINKOVÁ, Pavla (ed): Salvatoria II Umění v kostele. Praha, Česká křesťanská akademie a Akademická farnost Praha, 2010, ISBN: 80-8579-541-8
PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem. Praha, Hermann a synové, 2009, ISBN:978-80-87054-18-5
ROSEN, Aaron: Art and Religion in the 21st Century. London, Thames & Hudson Ltd, 2013, ISBN: 978-05-00239-31-5
SPRETNAK, Charlene: The Spiritual Dynamic in Modern Art. Basingstoke, Palgrave MacMillan, 2014, ISBN: 978-11-37569-69-1
ZEMÁNEK, Jiří (ed): Ejhle světlo. Brno, KANT, 2003, ISBN: 80-70271-18-3 ZUIDERVAART, Lambert: Umění transformace. Ústí nad Labem, FUD UJEP, 2015, ISBN: 978-80-7359-276-9
ZUIDERVAART, Lambert: Art and Public. Cambridge, University Press, 2011, ISBN: 978-05-21112-74-1
Seznam doporučené literatury
DRUDY, Richard; ŠTÍBR, Jan: Věčná pomíjivost, Umělecká beseda. Litoměřice, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 2009, ISBN: 978-80-8590-01-7
ELIADE, Mircea: Posvátné a profánní. Praha, Česká křesťanská akademie, 1994, ISBN: 80-85795-11-6
ELIADE, Mircea: Dějiny náboženského myšlení I. Od doby kamenné po eleusinská mystéria. Praha, Oikoymenh, 1995, ISBN: 978-80-72982-88-2
ERIKSEN, Thomas, Hylland: Antropologie multikulturních společností. Praha, Trion Praha/Kroměříž, 2007 ISBN: 978-80-7254-925-2
FILIP, Aleš; SCHMIDT, Norbert (eds): Dům Boží a brána nebe ve 20. století. Praha, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2009, ISBN: 978-80-7325-197-0
FOUCALT, M.: Myšlení vnějšku. Praha 2003, ISBN:80-239-2454-0 GUARDINI, Romano: O podstatě uměleckého díla. Praha, Triáda, 2009, ISBN: 978-80-87256-03-9
KAISER, Vladimír (ed): Nové využití pro staré kostely. Ústí nad Labem, Památkový Ústav v Ústí nad Labem, 2002, ISBN: 80-86067-67-X
KOLMAN, Jan; MRÁČEK, Jakub: Kaple bývalého kláštera boromejek v Teplicích. Teplice, Pro arte beuronensis Společnost pro obnovu kaple Gymnázia Teplice, 2006, ISBN: 80-23978-80-2
KOTALÍK, Jiří T.: Otevřený dialog. Praha, Symposion, 1996, katalog k výstavě LEPEŠKA, Petr (ed): Duchovní rozměr krajiny. 1.vyd. Lomnice nad Popelkou: JB Studio, 2001, ISBN: 80-86512-00-2.
NORBERG-SCHULZ, Christian: Genius loci: krajina, místo, architektura. Praha, Dokořán, 2010, ISBN: 978-80-7363-303-5
MENNEKES, Friedhelm: Nadšení a pochybnost. Praha, Triáda a CTU-UK, 2012, ISBN: 978-80-7474-057-2
PEČINKOVÁ, Pavla (ed): Salvatoria II Umění v kostele. Praha, Česká křesťanská akademie a Akademická farnost Praha, 2010, ISBN: 80-8579-541-8
PETŘÍČEK, Miroslav: Myšlení obrazem. Praha, Hermann a synové, 2009, ISBN:978-80-87054-18-5
ROSEN, Aaron: Art and Religion in the 21st Century. London, Thames & Hudson Ltd, 2013, ISBN: 978-05-00239-31-5
SPRETNAK, Charlene: The Spiritual Dynamic in Modern Art. Basingstoke, Palgrave MacMillan, 2014, ISBN: 978-11-37569-69-1
ZEMÁNEK, Jiří (ed): Ejhle světlo. Brno, KANT, 2003, ISBN: 80-70271-18-3 ZUIDERVAART, Lambert: Umění transformace. Ústí nad Labem, FUD UJEP, 2015, ISBN: 978-80-7359-276-9
ZUIDERVAART, Lambert: Art and Public. Cambridge, University Press, 2011, ISBN: 978-05-21112-74-1