Práce zjišťuje, jaký vliv má subjektivně vnímané školní klima na komunikační ostýchavost žáků. Práce zkoumá rozdíly mezi subjektivním vnímáním klimatu u dostupného výběru respondentů, věnuje se též rozdílům v komunikační ostýchavosti u žáků vybraných škol. Výzkum se zaměřuje na žáky čtvrtých tříd základních škol.
V teoretické části práce se vymezují základní pojmy, které jsou v diplomové práci používány, jedná se zejména o školní klima a třídní klima, zde se práce zaměřuje na popis pozitivního klimatu školy i třídy, dále pak na faktory, které klima ovlivňují. Jako další práce popisuje komunikaci, zvláště komunikaci pedagogickou. Závěr teoretické části je věnován komunikačním bariérám se zaměřením na komunikační ostýchavost.
V praktické části práce popisuje metodologii výzkumu, věnuje se informacím o průběhu sběru dat a nástrojům výzkumného šetření. Na základě výsledků diplomové práce nemá subjektivní vnímání klimatu školní třídy vliv na komunikační ostýchavost žáka.
Anotace v angličtině
The thesis searches for the answer whether and to what extent is pupils' communication fear influenced by subjectively perceived classroom discourse. The thesis deals with subjective differences in perception of classroom discourse and pays attention to differences in individuals' communication fear. Respondents of the work are fourth graders at elementary school.
In the theoretical part I define basic terminology of the whole work. I mainly focus on school environment and classroom discourse. Within this part I describe positive school environment and factors influencing it. Next section defines communication in general and pedagogical communication per se. The conclusion is dedicated to berries of effective communication and especially to communication anxiety.
In the practical part the methodology of my research is described. It offers information about the process of data collection and the research tools used during the process. Based on the research results the subjective perception of classroom discourse has no impact on the pupils' communication fear and anxiety.
Klíčová slova
Klima školy, třídní klima, pedagogická komunikace, dialog, komunikační ostýchavost
Klíčová slova v angličtině
School environment, classroom discourse, pedagogical communication, dialogue, communication fear
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Práce zjišťuje, jaký vliv má subjektivně vnímané školní klima na komunikační ostýchavost žáků. Práce zkoumá rozdíly mezi subjektivním vnímáním klimatu u dostupného výběru respondentů, věnuje se též rozdílům v komunikační ostýchavosti u žáků vybraných škol. Výzkum se zaměřuje na žáky čtvrtých tříd základních škol.
V teoretické části práce se vymezují základní pojmy, které jsou v diplomové práci používány, jedná se zejména o školní klima a třídní klima, zde se práce zaměřuje na popis pozitivního klimatu školy i třídy, dále pak na faktory, které klima ovlivňují. Jako další práce popisuje komunikaci, zvláště komunikaci pedagogickou. Závěr teoretické části je věnován komunikačním bariérám se zaměřením na komunikační ostýchavost.
V praktické části práce popisuje metodologii výzkumu, věnuje se informacím o průběhu sběru dat a nástrojům výzkumného šetření. Na základě výsledků diplomové práce nemá subjektivní vnímání klimatu školní třídy vliv na komunikační ostýchavost žáka.
Anotace v angličtině
The thesis searches for the answer whether and to what extent is pupils' communication fear influenced by subjectively perceived classroom discourse. The thesis deals with subjective differences in perception of classroom discourse and pays attention to differences in individuals' communication fear. Respondents of the work are fourth graders at elementary school.
In the theoretical part I define basic terminology of the whole work. I mainly focus on school environment and classroom discourse. Within this part I describe positive school environment and factors influencing it. Next section defines communication in general and pedagogical communication per se. The conclusion is dedicated to berries of effective communication and especially to communication anxiety.
In the practical part the methodology of my research is described. It offers information about the process of data collection and the research tools used during the process. Based on the research results the subjective perception of classroom discourse has no impact on the pupils' communication fear and anxiety.
Klíčová slova
Klima školy, třídní klima, pedagogická komunikace, dialog, komunikační ostýchavost
Klíčová slova v angličtině
School environment, classroom discourse, pedagogical communication, dialogue, communication fear
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se student řídí novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu.
Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska, dále formulovat problémy vycházející z cíle diplomové práce.
Na základě zvoleného cíle diplomové práce připravit a zrealizovat výzkumné šetření ve vybraných třídách základní školy.
Výzkumné šetření bude věnováno vyhledávání souvislosti mezi zjištěným klimatem školní třídy a ostýchavostí žáků při komunikaci. Zároveň se bude sledovat souvislost mezi komunikační ostýchavostí a školní úspěšností žáků.
Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány a interpretovány.
V závěru budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se student řídí novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5D/2019
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu.
Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska, dále formulovat problémy vycházející z cíle diplomové práce.
Na základě zvoleného cíle diplomové práce připravit a zrealizovat výzkumné šetření ve vybraných třídách základní školy.
Výzkumné šetření bude věnováno vyhledávání souvislosti mezi zjištěným klimatem školní třídy a ostýchavostí žáků při komunikaci. Zároveň se bude sledovat souvislost mezi komunikační ostýchavostí a školní úspěšností žáků.
Výsledky výzkumného šetření budou zpracovány a interpretovány.
V závěru budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9
KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1541-4
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 8070411767
ŠEĎOVÁ, K. Co víme o výukovém dialogu? Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 2, s. 11\textendash28. ISSN 1803-7437
ŠEĎOVÁ, K. Mluvit, či nemluvit. Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek. Orbis scholae, 2019, roč. 13, č. 2, str. 65-94, ISSN 2336-3177
ŠEĎOVÁ, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005, s. 368\textendash381. ISSN 0031-3815
ŠEĎOVÁ, K. a kol. Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievements. Learning and Instruction, 2019, č.63, ISSN 0959-4752
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2010a, roč. 20, č. 3, s. 24\textendash48. ISSN 1211-4669
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ Z. Komunikace ve školní třídě, Praha: Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0085-7
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9
KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1541-4
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 8070411767
ŠEĎOVÁ, K. Co víme o výukovém dialogu? Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 2, s. 11\textendash28. ISSN 1803-7437
ŠEĎOVÁ, K. Mluvit, či nemluvit. Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek. Orbis scholae, 2019, roč. 13, č. 2, str. 65-94, ISSN 2336-3177
ŠEĎOVÁ, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005, s. 368\textendash381. ISSN 0031-3815
ŠEĎOVÁ, K. a kol. Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievements. Learning and Instruction, 2019, č.63, ISSN 0959-4752
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2010a, roč. 20, č. 3, s. 24\textendash48. ISSN 1211-4669
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ Z. Komunikace ve školní třídě, Praha: Portál, 2012, ISBN 978-80-262-0085-7
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6