Diplomová práce Aspekty sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí pojednává o aspektech pojetí svojí vlastí identity u studentů profesí, které se u nás označují jako pomáhající. Právě pomáhající profese jsou jedním z pilířů správně fungující moderní společnosti, počínaje zdravotnictvím, přes pedagogické a psychologicky orientované disciplíny lidské činnosti, až po sociální práci a charitativně dobrovolnickou sféru. U pracovníků v těchto profesích se však předpokládají nejen získané profesní kompetence, ale i velice specifický set osobnostních charakteristik a rysů, které jsou v podstatě podmínkou správného vykonávání těchto profesí. V rámci empirické části práce jsme pomocí standardizovaného výzkumného nástroje Aspects of Identity Questionnaire zjišťovali orientaci v sebepojetí vlastní identity u respondentů (N = 150), kteří jsou studenty vysokoškolských oborů spadajících pod rámec pomáhajících profesí. Závěr práce je tvořen analýzou a porovnáním výsledků orientace sebepojetí identity našich respondentů a předpokládaných osobnostních rysů pro úspěšný výkon pomáhajících profesí.
Annotation in English
The diploma thesis The aspects of self-identity of students of helping professions deal with the aspects of self-perception of identity of students of professions that we call the helping professions. The helping professions are one of the pillars of a functioning modern society, including healthcare, education, psychological disciplines, social work, and various volunteer activities. Those working in these professions are not only required to be competent in their selected professions but also to have a very specific set of personality traits, that are, in a way, a requirement to work properly in that specific environment. In the empiric part of this thesis, we used the standardized research tool, the Aspects of Identity Questionnaire. This tool allowed us to measure the orientation of self-identities among our 150 respondents. All of our respondents are enrolled in university programs that train future workers in the helping professions. The conclusion of this thesis consists of an analysis and comparison of the identity orientation results of our respondents and what would be expected to be found among successful workers in the helping professions.
Keywords
Pomáhající profese, sebepojetí, identita, studenti vysoké školy, osobnostní orientace
Keywords in English
Helping professions, self-identity, university students, personality orientation
Length of the covering note
71
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce Aspekty sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí pojednává o aspektech pojetí svojí vlastí identity u studentů profesí, které se u nás označují jako pomáhající. Právě pomáhající profese jsou jedním z pilířů správně fungující moderní společnosti, počínaje zdravotnictvím, přes pedagogické a psychologicky orientované disciplíny lidské činnosti, až po sociální práci a charitativně dobrovolnickou sféru. U pracovníků v těchto profesích se však předpokládají nejen získané profesní kompetence, ale i velice specifický set osobnostních charakteristik a rysů, které jsou v podstatě podmínkou správného vykonávání těchto profesí. V rámci empirické části práce jsme pomocí standardizovaného výzkumného nástroje Aspects of Identity Questionnaire zjišťovali orientaci v sebepojetí vlastní identity u respondentů (N = 150), kteří jsou studenty vysokoškolských oborů spadajících pod rámec pomáhajících profesí. Závěr práce je tvořen analýzou a porovnáním výsledků orientace sebepojetí identity našich respondentů a předpokládaných osobnostních rysů pro úspěšný výkon pomáhajících profesí.
Annotation in English
The diploma thesis The aspects of self-identity of students of helping professions deal with the aspects of self-perception of identity of students of professions that we call the helping professions. The helping professions are one of the pillars of a functioning modern society, including healthcare, education, psychological disciplines, social work, and various volunteer activities. Those working in these professions are not only required to be competent in their selected professions but also to have a very specific set of personality traits, that are, in a way, a requirement to work properly in that specific environment. In the empiric part of this thesis, we used the standardized research tool, the Aspects of Identity Questionnaire. This tool allowed us to measure the orientation of self-identities among our 150 respondents. All of our respondents are enrolled in university programs that train future workers in the helping professions. The conclusion of this thesis consists of an analysis and comparison of the identity orientation results of our respondents and what would be expected to be found among successful workers in the helping professions.
Keywords
Pomáhající profese, sebepojetí, identita, studenti vysoké školy, osobnostní orientace
Keywords in English
Helping professions, self-identity, university students, personality orientation
Research Plan
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na otázky sebepojetí, identity a psychická specifika pracovníků pomáhajících profesí.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je diagnostikovat sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí a identifikovat základní faktory, které toto sebepojetí ovlivňují.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti tzv. pomáhajících profesí (sociální pedagogika, speciální pedagogika, sociální práce) v přibližném rozsahu cca 150 - 200 respondentů.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Aspects of Identity Questionnaire.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deskripci sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí a identifikaci faktorů, které sebepojetí ovlivňují.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Research Plan
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na otázky sebepojetí, identity a psychická specifika pracovníků pomáhajících profesí.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je diagnostikovat sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí a identifikovat základní faktory, které toto sebepojetí ovlivňují.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti tzv. pomáhajících profesí (sociální pedagogika, speciální pedagogika, sociální práce) v přibližném rozsahu cca 150 - 200 respondentů.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude český překlad standardizovaného dotazníku Aspects of Identity Questionnaire.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deskripci sebepojetí identity u studentů pomáhajících profesí a identifikaci faktorů, které sebepojetí ovlivňují.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Recommended resources
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7..
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3323-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Vyd. 2. Přeložil Petr PATOČKA. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-809-8.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-346-8.
JENKINS, Richard. Social identity. 1st pub. London: Routledge, 1996. ISBN 0-415-12052-7.
FLÍDROVÁ, Monika a OPATRNÝ, Michal. Role hodnot v identitě sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 2014, 14(2), s. 118-126. ISSN 1213-6204.
BANKS, Sarah. Ethics and values in social work. 3. vyd, New York: Palgrave Macmillian, 2006, ISBN 978-1-4039-9420-2.
HANUŠ, Petr. Kdo je sociální pracovník a proč by měl být vzdělaný. Sociální práce/ Sociálna práca, 2007, 7(1), s. 5-6. ISSN 1213-6204.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
Recommended resources
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7..
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociální práce. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3323-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Vyd. 2. Přeložil Petr PATOČKA. Praha: Portál, 2010. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-809-8.
BLATNÝ, Marek a Alena PLHÁKOVÁ. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-346-8.
JENKINS, Richard. Social identity. 1st pub. London: Routledge, 1996. ISBN 0-415-12052-7.
FLÍDROVÁ, Monika a OPATRNÝ, Michal. Role hodnot v identitě sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 2014, 14(2), s. 118-126. ISSN 1213-6204.
BANKS, Sarah. Ethics and values in social work. 3. vyd, New York: Palgrave Macmillian, 2006, ISBN 978-1-4039-9420-2.
HANUŠ, Petr. Kdo je sociální pracovník a proč by měl být vzdělaný. Sociální práce/ Sociálna práca, 2007, 7(1), s. 5-6. ISSN 1213-6204.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.