V diplomové práci se zabývám čtenářstvím žáků sedmých a osmých ročníků základní školy, které vyučuji českému jazyku a literatuře. Práce pojednává o čtenářství žáků, kteří pocházejí ze sociálně vyloučené lokality. Konkrétně jsem se zaměřila na zkoumání reflexe jejich čtenářství.
V teoretické části se zabývám čtenářstvím náctiletých žáků. Vycházím ze závěrů některých výzkumů, které byly na téma čtenářství pubescentů provedeny v minulých letech. Dále se teoreticky zabývám poznatky o sociálně vyloučené lokalitě, v níž se nachází naše škola.
V praktické části se věnuji analýze metod, které jsem použila k získávání informací o tom, jak moji žáci vnímají vlastní čtenářství.
V závěru jsem formulovala poznatky, které charakterizují čtenářství mých žáků. Na jejich základě jsem vybrala takové vyučovací metody, které jsou využitelné nejen v mých hodinách českého jazyka a literatury.
Anotace v angličtině
In my thesis, I deal with the reading skills of seventh- and eighth-grade pupils in primary school, whom I teach Czech language and literature. The thesis deals with the reading of pupils who come from a socially excluded locality. Specifically, I focused on exploring the reflection on their reading.
In the theoretical part, I deal with the reading of teenage pupils. I based on the findings of some research that has been conducted on the topic of teenager's reading in recent years. Furthermore, I theoretically deal with the findings about the socially excluded locality in which our school is located.
In the practical part, I analyse the methods I have used to gather information about my pupils perceptions of their own reading.
In conclusion I formulate the findings that characterise my pupil's reading. On the basis of these, I selected teaching methods that are not only applicable in my Czech language and literature classes.
reading, pubescent, socially excluded locality, reading skills, reflection of reading
Rozsah průvodní práce
66 s. (110 324 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabývám čtenářstvím žáků sedmých a osmých ročníků základní školy, které vyučuji českému jazyku a literatuře. Práce pojednává o čtenářství žáků, kteří pocházejí ze sociálně vyloučené lokality. Konkrétně jsem se zaměřila na zkoumání reflexe jejich čtenářství.
V teoretické části se zabývám čtenářstvím náctiletých žáků. Vycházím ze závěrů některých výzkumů, které byly na téma čtenářství pubescentů provedeny v minulých letech. Dále se teoreticky zabývám poznatky o sociálně vyloučené lokalitě, v níž se nachází naše škola.
V praktické části se věnuji analýze metod, které jsem použila k získávání informací o tom, jak moji žáci vnímají vlastní čtenářství.
V závěru jsem formulovala poznatky, které charakterizují čtenářství mých žáků. Na jejich základě jsem vybrala takové vyučovací metody, které jsou využitelné nejen v mých hodinách českého jazyka a literatury.
Anotace v angličtině
In my thesis, I deal with the reading skills of seventh- and eighth-grade pupils in primary school, whom I teach Czech language and literature. The thesis deals with the reading of pupils who come from a socially excluded locality. Specifically, I focused on exploring the reflection on their reading.
In the theoretical part, I deal with the reading of teenage pupils. I based on the findings of some research that has been conducted on the topic of teenager's reading in recent years. Furthermore, I theoretically deal with the findings about the socially excluded locality in which our school is located.
In the practical part, I analyse the methods I have used to gather information about my pupils perceptions of their own reading.
In conclusion I formulate the findings that characterise my pupil's reading. On the basis of these, I selected teaching methods that are not only applicable in my Czech language and literature classes.
reading, pubescent, socially excluded locality, reading skills, reflection of reading
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření, bude se věnovat fenoménu žákovského čtenářství na 2. stupni ZŠ.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části.
3. Součástí praktické části práce bude průzkum, ve kterém bude uplatněn kvalitativní přístup.
4. Z praktické - empirické - části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Rychlá odpověď
Zásady pro vypracování
1. Práce bude mít didaktické zaměření, bude se věnovat fenoménu žákovského čtenářství na 2. stupni ZŠ.
2. Práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části.
3. Součástí praktické části práce bude průzkum, ve kterém bude uplatněn kvalitativní přístup.
4. Z praktické - empirické - části práce budou odvozeny dílčí závěry a dále i celkový závěr práce.
Rychlá odpověď
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7491-850-6.
VALA, Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
VALA, Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
Seznam doporučené literatury bude rozšířen
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Brno: Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7491-850-6.
VALA, Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
VALA, Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.