Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit vliv laterality dítěte předškolního věku na jednotlivé oblasti jeho motoriky. V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny pojmy související s typy laterality, jejím vývojem u dětí předškolního věku a zároveň pojmy spojené s motorikou (hrubá a jemná), jejím vývojem a vztahem motoriky a laterality. Praktickou část tvoří výzkumné šetření realizované v mateřských školách formou pozorování a testování za využití standardizovaných nástrojů. V závěru práce jsou získaná data konfrontovaná s již dosaženými výsledky v dané problematice a jsou navržena možná doporučení vztahující se k přípravě dětí k nástupu do prvních tříd základních škol.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor thesis is to determine the influence of a preschool child laterality on the individual areas of his motor skills. Concepts related to the types of laterality, its development, and concepts related to motor skills (gross motor skills and fine motor skills), their development and the relationship between motor skills and laterality are explained in the theoretical part of the bachelor thesis. The practical part consists of a research survey carried out in nursery schools by means of observation and testing using standardised tools. At the end of this bachelor thesis, the obtained data are confronted with previous results. Possible recommendation related to the preparation of children for entering the first classes of primary schools is proposed.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, lateralita, motorika, hrubá motorika, jemná motorika
Klíčová slova v angličtině
Preschool children, laterality, motor skills, gross motor skills, fine motor skills
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit vliv laterality dítěte předškolního věku na jednotlivé oblasti jeho motoriky. V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny pojmy související s typy laterality, jejím vývojem u dětí předškolního věku a zároveň pojmy spojené s motorikou (hrubá a jemná), jejím vývojem a vztahem motoriky a laterality. Praktickou část tvoří výzkumné šetření realizované v mateřských školách formou pozorování a testování za využití standardizovaných nástrojů. V závěru práce jsou získaná data konfrontovaná s již dosaženými výsledky v dané problematice a jsou navržena možná doporučení vztahující se k přípravě dětí k nástupu do prvních tříd základních škol.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor thesis is to determine the influence of a preschool child laterality on the individual areas of his motor skills. Concepts related to the types of laterality, its development, and concepts related to motor skills (gross motor skills and fine motor skills), their development and the relationship between motor skills and laterality are explained in the theoretical part of the bachelor thesis. The practical part consists of a research survey carried out in nursery schools by means of observation and testing using standardised tools. At the end of this bachelor thesis, the obtained data are confronted with previous results. Possible recommendation related to the preparation of children for entering the first classes of primary schools is proposed.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, lateralita, motorika, hrubá motorika, jemná motorika
Klíčová slova v angličtině
Preschool children, laterality, motor skills, gross motor skills, fine motor skills
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit vliv laterality dítěte předškolního věku na jednotlivé oblasti jeho motoriky. V teoretické části bakalářské práce budou objasněny pojmy související s typy laterality, jejím vývojem u dětí předškolního věku a zároveň pojmy spojené s motorikou (hrubá a jemná), jejím vývojem a vztahem motoriky a laterality. Praktickou část bude tvořit výzkumné šetření realizované v mateřských školách formou pozorování a testování za využití standardizovaných nástrojů. V závěru práce budou získaná data konfrontovaná s již dosaženými výsledky v dané problematice a budou navržena možná doporučení vztahující se k přípravě dětí k nástupu do prvních tříd základních škol.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zjistit vliv laterality dítěte předškolního věku na jednotlivé oblasti jeho motoriky. V teoretické části bakalářské práce budou objasněny pojmy související s typy laterality, jejím vývojem u dětí předškolního věku a zároveň pojmy spojené s motorikou (hrubá a jemná), jejím vývojem a vztahem motoriky a laterality. Praktickou část bude tvořit výzkumné šetření realizované v mateřských školách formou pozorování a testování za využití standardizovaných nástrojů. V závěru práce budou získaná data konfrontovaná s již dosaženými výsledky v dané problematice a budou navržena možná doporučení vztahující se k přípravě dětí k nástupu do prvních tříd základních škol.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
DRNKOVÁ, Zdena a Růžena SYLLABOVÁ. Záhada leváctví a praváctví. 2.dopl.vyd. Praha: Avicenum, 1991. Život a zdraví (Avicenum). ISBN 80-201-0113-6.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KŘIŠŤÁNOVÁ, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. 4. vyd., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 45 s. ISBN 80-7041- 914-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284\textendash9.
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
MATĚJČEK, Z., ŽLAB, Z. Zkouška laterality. Bratislava, 1972.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. 2. vyd., dopl. Praha: Portál, 2008. 294 s. ISBN 978-80-7367-406-9.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 206s. ISBN 80-7178-544-X.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
DRNKOVÁ, Zdena a Růžena SYLLABOVÁ. Záhada leváctví a praváctví. 2.dopl.vyd. Praha: Avicenum, 1991. Život a zdraví (Avicenum). ISBN 80-201-0113-6.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
KŘIŠŤÁNOVÁ, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. 4. vyd., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 45 s. ISBN 80-7041- 914-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284\textendash9.
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
MATĚJČEK, Z., ŽLAB, Z. Zkouška laterality. Bratislava, 1972.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. 2. vyd., dopl. Praha: Portál, 2008. 294 s. ISBN 978-80-7367-406-9.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 206s. ISBN 80-7178-544-X.