Bakalářská práce je zaměřena na téma ústavní výchovy, klíčové jsou pak pro ni dětské domovy. Teoretická část práce podává čtenáři stručný popis ústavní výchovy a jednotlivých zařízení, které ji poskytují. Podrobněji jsou charakterizovány dětské domovy a výchovně vzdělávací proces, který v nich probíhá. Závěr teoretické kapitoly je zaměřen na problematiku participace jedinců s mentálním znevýhodněním v těchto zařízeních a jsou popsány nejvíce problematické oblasti. Empirická část práce bude založena na kvalitativním výzkumu, který bude proveden pomocí metody strukturovaného rozhovoru a bude doplněna o kazuistiky. Cílem bude analyzovat výchovný proces v dětském domově a také odhalit to, jak skutečnost, že značnou část klientely dětského domova tvoří děti s mentální disabilitou, vnímají vychovatelé, sociální pracovnice, ředitelka zařízení a psycholožka. Také zjistit, jaký má podle nich participace těchto jedinců vliv na chod dětské-ho domova. V závěru budou navřena možná řešení, jak tuto situaci lépe zvládat a zlepšit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of institutional education and essen-tially concentrates on children's homes. In the theoretical part of this thesis the reader is acquainted with the characterization of institutional education and the individual facili-ties that provide it. Detailed attention is paid to children's homes and the educational pro-cess that takes place in these facilities. The conclusion of the theoretical part of this the-sis deals with the problem that participation of individuals with mental disabilities in these facilities represent and it emphasises the most problematic areas in this matter. The empirical part of the work will be based on qualitative research, which will be carried out by the method of structured interview and will be supplemented by case studies. The aim will be to analyze the educational process in a children's home, as well as to recognise how the fact that a significant number of clients in a children's home are children with mental disabilities is perceived by educators, the social worker, the facility director and the psychologist. The aim is also to find out how the participation of these children in the children's home affects the function of the facilities. In the conclusion section of this the-sis, possible solutions will be proposed in order to improve this situation and to deal with the problem more efficiently.
Klíčová slova
Ústavní výchova, dětský domov, mentální znevýhodnění, výchova a vzdělávání, participace jedinců s mentálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, children´s home, education, mental disability, participation of mentally disabilited individuals
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma ústavní výchovy, klíčové jsou pak pro ni dětské domovy. Teoretická část práce podává čtenáři stručný popis ústavní výchovy a jednotlivých zařízení, které ji poskytují. Podrobněji jsou charakterizovány dětské domovy a výchovně vzdělávací proces, který v nich probíhá. Závěr teoretické kapitoly je zaměřen na problematiku participace jedinců s mentálním znevýhodněním v těchto zařízeních a jsou popsány nejvíce problematické oblasti. Empirická část práce bude založena na kvalitativním výzkumu, který bude proveden pomocí metody strukturovaného rozhovoru a bude doplněna o kazuistiky. Cílem bude analyzovat výchovný proces v dětském domově a také odhalit to, jak skutečnost, že značnou část klientely dětského domova tvoří děti s mentální disabilitou, vnímají vychovatelé, sociální pracovnice, ředitelka zařízení a psycholožka. Také zjistit, jaký má podle nich participace těchto jedinců vliv na chod dětské-ho domova. V závěru budou navřena možná řešení, jak tuto situaci lépe zvládat a zlepšit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the topic of institutional education and essen-tially concentrates on children's homes. In the theoretical part of this thesis the reader is acquainted with the characterization of institutional education and the individual facili-ties that provide it. Detailed attention is paid to children's homes and the educational pro-cess that takes place in these facilities. The conclusion of the theoretical part of this the-sis deals with the problem that participation of individuals with mental disabilities in these facilities represent and it emphasises the most problematic areas in this matter. The empirical part of the work will be based on qualitative research, which will be carried out by the method of structured interview and will be supplemented by case studies. The aim will be to analyze the educational process in a children's home, as well as to recognise how the fact that a significant number of clients in a children's home are children with mental disabilities is perceived by educators, the social worker, the facility director and the psychologist. The aim is also to find out how the participation of these children in the children's home affects the function of the facilities. In the conclusion section of this the-sis, possible solutions will be proposed in order to improve this situation and to deal with the problem more efficiently.
Klíčová slova
Ústavní výchova, dětský domov, mentální znevýhodnění, výchova a vzdělávání, participace jedinců s mentálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
Institutional care, children´s home, education, mental disability, participation of mentally disabilited individuals
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat výchovný proces v dětském domově. Dílčí cíle jsou pak zaměřeny na problematiku rostoucí participace dětí s mentálním znevýhodněním v prostředí běžného dětského domova, dále na analýzu problémů těchto dětí v následujících oblastech: sociální vztahy a komunikace, vzdělávání, hygiena, navazující péče po dosažení plnoletosti a opuštění dětského domova. V závěru práce pak budou navržena možná řešení této situace a doporučení pro praxi. V teoretické části bude prezentována problematika dětských domovů, jejich specifika, popsána ústavní výchova a její rizika. V neposlední řadě také mentální znevýhodnění a jeho charakteristika, neboť tyto děti tvoří značnou část klientely dětského domova. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s dětmi, vychovateli a sociálním pracovníkem dětského domova. Práce může být doplněna kazuistikou dítěte z dětského domova. Výzkum bude realizován v zařízení Dětský domov "Země dětí" v České Kamenici na přibližném počtu šesti až osmi participantů z řad dětí. Výsledky výzkumu přispějí k rozšíření povědomí čtenáře o nevyhovujících podmínkách běžných dětských domovů pro děti s mentální disabilitou.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat výchovný proces v dětském domově. Dílčí cíle jsou pak zaměřeny na problematiku rostoucí participace dětí s mentálním znevýhodněním v prostředí běžného dětského domova, dále na analýzu problémů těchto dětí v následujících oblastech: sociální vztahy a komunikace, vzdělávání, hygiena, navazující péče po dosažení plnoletosti a opuštění dětského domova. V závěru práce pak budou navržena možná řešení této situace a doporučení pro praxi. V teoretické části bude prezentována problematika dětských domovů, jejich specifika, popsána ústavní výchova a její rizika. V neposlední řadě také mentální znevýhodnění a jeho charakteristika, neboť tyto děti tvoří značnou část klientely dětského domova. Empirická část práce bude mít charakter kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s dětmi, vychovateli a sociálním pracovníkem dětského domova. Práce může být doplněna kazuistikou dítěte z dětského domova. Výzkum bude realizován v zařízení Dětský domov "Země dětí" v České Kamenici na přibližném počtu šesti až osmi participantů z řad dětí. Výsledky výzkumu přispějí k rozšíření povědomí čtenáře o nevyhovujících podmínkách běžných dětských domovů pro děti s mentální disabilitou.
Seznam doporučené literatury
ŠKOVIERA, A.: Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-318-5 PRŮCHA, J. et al.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8 MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. První vydání. Praha: Portál, 1999. 184 s. ISBN 80-7178-304-8 HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. První vydání. Praha: Portál 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: GRADA, Dotisk 1., 2007. 368 s. ISBN 80-247-1284-9 FISHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7
Seznam doporučené literatury
ŠKOVIERA, A.: Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. 143 s. ISBN 978-80-7367-318-5 PRŮCHA, J. et al.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8 MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. První vydání. Praha: Portál, 1999. 184 s. ISBN 80-7178-304-8 HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. První vydání. Praha: Portál 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: GRADA, Dotisk 1., 2007. 368 s. ISBN 80-247-1284-9 FISHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L., Speciální pedagogika. Praha: TRITON, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7