Diplomová práce se zabývá tématikou sebepoškozování v období adolescence. Teoretická část se zaměřuje na zpracování základních teoretických poznatků týkajících se vymezení pojmů jako rodina, poruchy v rodině, vztah dospívajících v rodině. Práce vymezuje a definuje pojem adolescence, hledání identity v období adolescence, zvládání zátěže dospívajících, využívání volného času dospívajících. Dále se práce zmiňuje o rizikovém chování, agresi a násilí, šikaně a kyberšikaně, zabývá se rizikovým chováním adolescentů ve stravování, návykovými látkami. Následně práce předkládá poznatky o sebepoškozování, jeho diagnostice, prevalenci genderových rozdílů, faktorů sebepoškozování a etiologii, metod sebepoškozování, posuzuje problematiku suicidálního chování a sebepoškozování. Pozornost je věnována prevenci rizikové chování, intervenci a léčbě sebepoškozování.
Cílem diplomové práce je zjistit, jaký názor mají adolescenti na sebepoškozování, jejich znalosti v oblasti prevence sebepoškozování, případné zkušenosti dospívajících se sebepoškozováním. Dalším cílem výzkumného šetření je prozkoumat, do jaké míry jsou dospívající ohroženi rizikovým chováním automulitace v souvislosti s naplňováním volného času a rodinnými vztahy. Výsledky výzkumného šetření budou využity pro zefektivnění programů rizikového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of self-harm in adolescence. The theoretical part focuses on the processing of basic theoretical knowledge related to the definition of concepts such as family, disorders in the family, relationships of adolescents in the family. The work defines and delineates the concept of adolescence, the search for identity in adolescence, coping with the burden of adolescents, the use of adolescents' free time. Furthermore, the work mentions risky behaviour, aggression, and violence, bullying and cyberbullying, deals with risky eating behaviour of adolescents, addictive substances. Subsequently, the work presents findings on self-harm, its diagnosis, prevalence of gender differences, factors of self-harm and aetiology, methods of self-harm, assesses the issue of suicidal behaviour and self-harm. Attention is paid to the prevention of risky behaviour, intervention, and treatment of self-harm.
The goal of the diploma thesis is to discover what opinion does adolescents have on self-harm, their knowledge in the field of self-harm prevention, possible experiences of adolescents with self-harm. Another goal of the research is to examine the extent to which adolescents are endangered by the risky behaviour of self-harm in connection with free time activities and family relationships. The results of the research will be used to streamline risky behaviour programs.
Diplomová práce se zabývá tématikou sebepoškozování v období adolescence. Teoretická část se zaměřuje na zpracování základních teoretických poznatků týkajících se vymezení pojmů jako rodina, poruchy v rodině, vztah dospívajících v rodině. Práce vymezuje a definuje pojem adolescence, hledání identity v období adolescence, zvládání zátěže dospívajících, využívání volného času dospívajících. Dále se práce zmiňuje o rizikovém chování, agresi a násilí, šikaně a kyberšikaně, zabývá se rizikovým chováním adolescentů ve stravování, návykovými látkami. Následně práce předkládá poznatky o sebepoškozování, jeho diagnostice, prevalenci genderových rozdílů, faktorů sebepoškozování a etiologii, metod sebepoškozování, posuzuje problematiku suicidálního chování a sebepoškozování. Pozornost je věnována prevenci rizikové chování, intervenci a léčbě sebepoškozování.
Cílem diplomové práce je zjistit, jaký názor mají adolescenti na sebepoškozování, jejich znalosti v oblasti prevence sebepoškozování, případné zkušenosti dospívajících se sebepoškozováním. Dalším cílem výzkumného šetření je prozkoumat, do jaké míry jsou dospívající ohroženi rizikovým chováním automulitace v souvislosti s naplňováním volného času a rodinnými vztahy. Výsledky výzkumného šetření budou využity pro zefektivnění programů rizikového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of self-harm in adolescence. The theoretical part focuses on the processing of basic theoretical knowledge related to the definition of concepts such as family, disorders in the family, relationships of adolescents in the family. The work defines and delineates the concept of adolescence, the search for identity in adolescence, coping with the burden of adolescents, the use of adolescents' free time. Furthermore, the work mentions risky behaviour, aggression, and violence, bullying and cyberbullying, deals with risky eating behaviour of adolescents, addictive substances. Subsequently, the work presents findings on self-harm, its diagnosis, prevalence of gender differences, factors of self-harm and aetiology, methods of self-harm, assesses the issue of suicidal behaviour and self-harm. Attention is paid to the prevention of risky behaviour, intervention, and treatment of self-harm.
The goal of the diploma thesis is to discover what opinion does adolescents have on self-harm, their knowledge in the field of self-harm prevention, possible experiences of adolescents with self-harm. Another goal of the research is to examine the extent to which adolescents are endangered by the risky behaviour of self-harm in connection with free time activities and family relationships. The results of the research will be used to streamline risky behaviour programs.
Cílem práce bude zjistit, jaký názor mají adolescenti na sebepoškozování, jaké znalosti mají v oblasti prevence, či zda mají vlastní zkušenost v této oblasti. Dílčím cílem práce bude prozkoumat, do jaké míry jsou dospívající ohroženi rizikovým chováním automulitace v souvislosti s naplňováním volného času a rodinnými vztahy. Výzkumné šetření bude realizováno dotazníkovou metodou. Výsledky výzkumného šetření budou využity pro zefektivnění preventivních programů rizikového chování.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaký názor mají adolescenti na sebepoškozování, jaké znalosti mají v oblasti prevence, či zda mají vlastní zkušenost v této oblasti. Dílčím cílem práce bude prozkoumat, do jaké míry jsou dospívající ohroženi rizikovým chováním automulitace v souvislosti s naplňováním volného času a rodinnými vztahy. Výzkumné šetření bude realizováno dotazníkovou metodou. Výsledky výzkumného šetření budou využity pro zefektivnění preventivních programů rizikového chování.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5046-0. KOUTEK, J., KOCOURKOVÁ, J. Sebevražedné chování: [současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajících]. Vyd. 1 Praha: Portál. ISBN 80-7178-732-9. KRIEGLEROVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2333-4 (brož.) MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-348-X. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 1 Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-901424-7-8. VÁGNEROVÁ, M., 2002. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, ISBN 80-7178-678-0. VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5046-0. KOUTEK, J., KOCOURKOVÁ, J. Sebevražedné chování: [současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajících]. Vyd. 1 Praha: Portál. ISBN 80-7178-732-9. KRIEGLEROVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2333-4 (brož.) MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-348-X. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 1 Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-901424-7-8. VÁGNEROVÁ, M., 2002. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, ISBN 80-7178-678-0. VÁGNEROVÁ, M., 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.