Bakalářská práce se zabývá zkoumáním agrese dětí v prostředí dětského domova v Žatci. V práci jsou shrnuty teoretické poznatky z této problematiky. To především projevy a příčiny agrese. Dále ukotvení dětského domova jako zařízení pro výkon ústavní výchovy a podrobně popsán dětský domov v Žatci. Dále jsou zde teoretické poznatky o specifičnosti staršího školního věku a adolescenci v souvislosti s agresí. Pomocí dotazníkového šetření v empirické části práce, bude možné shrnout míru agresivních tendencí vyskytující se v tomto dětském domově. Dále konkrétní projevy agrese vůči zaměstnancům domova a také vůči dětem navzájem a celkový postoj dětí k životu v tomto dětském domově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the investigation of aggression of children in children´s home in Žatec. The thesis summarizes the theoretical knowledge of this issue. This is mainly the manifestation and causes of aggression. Further anchorage of the children´s home as a facility for performing institutional education and detailed children´s home in Žatec. There is also theoretical knowledge of the specificity of older school age and adolescence in connection with aggression. Using a questionnaire survey in the empirical part of the thesis, it´ll be possible to summarize the level of aggressive tendencies occurring in this children´s home. Next the specific manifestations of aggression towards the employees of the home and also toward each other´s children´s and the overall attitude of children towards life in this children´s home.
Klíčová slova
Agrese, dětský domov, ústavní výchova, starší školní věk, adolescence, děti
Klíčová slova v angličtině
Aggression, children´s home, institutional education, older school age, adolescence, children
Rozsah průvodní práce
54 s. (83 598 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním agrese dětí v prostředí dětského domova v Žatci. V práci jsou shrnuty teoretické poznatky z této problematiky. To především projevy a příčiny agrese. Dále ukotvení dětského domova jako zařízení pro výkon ústavní výchovy a podrobně popsán dětský domov v Žatci. Dále jsou zde teoretické poznatky o specifičnosti staršího školního věku a adolescenci v souvislosti s agresí. Pomocí dotazníkového šetření v empirické části práce, bude možné shrnout míru agresivních tendencí vyskytující se v tomto dětském domově. Dále konkrétní projevy agrese vůči zaměstnancům domova a také vůči dětem navzájem a celkový postoj dětí k životu v tomto dětském domově.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the investigation of aggression of children in children´s home in Žatec. The thesis summarizes the theoretical knowledge of this issue. This is mainly the manifestation and causes of aggression. Further anchorage of the children´s home as a facility for performing institutional education and detailed children´s home in Žatec. There is also theoretical knowledge of the specificity of older school age and adolescence in connection with aggression. Using a questionnaire survey in the empirical part of the thesis, it´ll be possible to summarize the level of aggressive tendencies occurring in this children´s home. Next the specific manifestations of aggression towards the employees of the home and also toward each other´s children´s and the overall attitude of children towards life in this children´s home.
Klíčová slova
Agrese, dětský domov, ústavní výchova, starší školní věk, adolescence, děti
Klíčová slova v angličtině
Aggression, children´s home, institutional education, older school age, adolescence, children
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat problematiku agrese u dětí v dětském domově. Bude se jednat jak o agresi mezi dětmi, tak agresivní chování ve vztahu dítě - zaměstnanec dětského domova. Teoretická část práce bude tvořena třemi kapitolami. V první kapitole bude vymezena problematika agrese a vymezení základních pojmů. Ve druhé kapitole bude popsán dětský domov jako etopedické zařízení a v této kapitole bude také podrobně popsán dětský domov v Žatci. Třetí kapitola se bude věnovat charakteristice dětského věku z různých úhlů pohledu. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití výzkumné techniky dotazníku vlastní konstrukce, kde respondenty budou děti dětského domova. Výsledky výzkumu povedou k návrhům a opatřením v daném zařízení a přispějí k rozvoji teorie i praxe sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat problematiku agrese u dětí v dětském domově. Bude se jednat jak o agresi mezi dětmi, tak agresivní chování ve vztahu dítě - zaměstnanec dětského domova. Teoretická část práce bude tvořena třemi kapitolami. V první kapitole bude vymezena problematika agrese a vymezení základních pojmů. Ve druhé kapitole bude popsán dětský domov jako etopedické zařízení a v této kapitole bude také podrobně popsán dětský domov v Žatci. Třetí kapitola se bude věnovat charakteristice dětského věku z různých úhlů pohledu. Empirická část práce bude mít charakter kvantitativního výzkumu za použití výzkumné techniky dotazníku vlastní konstrukce, kde respondenty budou děti dětského domova. Výsledky výzkumu povedou k návrhům a opatřením v daném zařízení a přispějí k rozvoji teorie i praxe sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5309-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 9788024621531. VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2. ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5309-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 9788024621531. VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2. ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.