Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné činnosti - výchovu, které se běžně využívají při práci s předškolními dětmi v mateřských školách nebo přípravných třídách. Inspirací činností je ruský umělec a výtvarník Vasiljev Kandinskij, který měl při tvorbě odlišný způsob porozumění, a proto jeho umělecká díla jsou zajímavá a výjimečná. Při pohledu na Kandinskeho díla je důležité zapojit velkou část fantazie, která u dětí v tomto věku převládá, a proto je tato práce zaměřena právě tímto směrem.
Teoretická část popisuje rozdíl mezi mateřskou školou a přípravnou třídou. Dále vysvětluje tvorbu umělce a výtvarníka Kandinskeho. Praktická část bakalářské práce obsahuje jednotlivé činnosti s dětmi, kdy nám byla inspirací známá umělecká díla od výtvarníka Vasiljeva Kandinskeho.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with art, a common activity when working with pre-school children in nursery schools or preparatory classes, inspired in this case by the Russian artist Wassily Kandinsky, whose different way of understanding makes his work interesting and exceptional. When looking at Kandinsky's work it is important to exercise a great deal of imagination - something which comes naturally to children at this age, and that is therefore the main focus of this thesis. The theoretical part describes the difference between a nursery school and a preparatory class, and explains the creative principles behind Kandisnky's art. The practical part discusses individual activities with the children inspired by some of Kandinsky's works.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarné činnosti, děti předškolního věku, mateřská škola, malba, výtvarný materiál
Klíčová slova v angličtině
Art education, fine motor skills art activities, pre-school child, kindergarden, painting, artists material
Rozsah průvodní práce
LXXXI
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné činnosti - výchovu, které se běžně využívají při práci s předškolními dětmi v mateřských školách nebo přípravných třídách. Inspirací činností je ruský umělec a výtvarník Vasiljev Kandinskij, který měl při tvorbě odlišný způsob porozumění, a proto jeho umělecká díla jsou zajímavá a výjimečná. Při pohledu na Kandinskeho díla je důležité zapojit velkou část fantazie, která u dětí v tomto věku převládá, a proto je tato práce zaměřena právě tímto směrem.
Teoretická část popisuje rozdíl mezi mateřskou školou a přípravnou třídou. Dále vysvětluje tvorbu umělce a výtvarníka Kandinskeho. Praktická část bakalářské práce obsahuje jednotlivé činnosti s dětmi, kdy nám byla inspirací známá umělecká díla od výtvarníka Vasiljeva Kandinskeho.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with art, a common activity when working with pre-school children in nursery schools or preparatory classes, inspired in this case by the Russian artist Wassily Kandinsky, whose different way of understanding makes his work interesting and exceptional. When looking at Kandinsky's work it is important to exercise a great deal of imagination - something which comes naturally to children at this age, and that is therefore the main focus of this thesis. The theoretical part describes the difference between a nursery school and a preparatory class, and explains the creative principles behind Kandisnky's art. The practical part discusses individual activities with the children inspired by some of Kandinsky's works.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarné činnosti, děti předškolního věku, mateřská škola, malba, výtvarný materiál
Klíčová slova v angličtině
Art education, fine motor skills art activities, pre-school child, kindergarden, painting, artists material
Zásady pro vypracování
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2019. 2. Prostudování a shromáždění odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu. 3. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 4. Teoretická část: utřídění informací, postupné zpracování teoretické části na základě získaných informací z prostudovaných zdrojů. 5. Praktická část: popis konkrétních výtvarných činností vztahujících se k tématu závěrečné práce. 6. Závěr: naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Zásady pro vypracování
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 6/2019. 2. Prostudování a shromáždění odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu. 3. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 4. Teoretická část: utřídění informací, postupné zpracování teoretické části na základě získaných informací z prostudovaných zdrojů. 5. Praktická část: popis konkrétních výtvarných činností vztahujících se k tématu závěrečné práce. 6. Závěr: naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Seznam doporučené literatury
HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1 vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění: Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Brno: Barrister & Principal, 2003. Dějiny a teorie umění. ISBN 80-86598-48-9.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
UHLÍŘ, Jan. Tvoříme ve stylu známých malířů: [inspirace světovými výtvarnými umělci pro děti od 8 let]. Praha: Portál, 2002. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-670-5.
Seznam doporučené literatury
HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1 vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění: Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Brno: Barrister & Principal, 2003. Dějiny a teorie umění. ISBN 80-86598-48-9.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
UHLÍŘ, Jan. Tvoříme ve stylu známých malířů: [inspirace světovými výtvarnými umělci pro děti od 8 let]. Praha: Portál, 2002. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-7178-670-5.