Diplomová práce se zabývá problematikou žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy. Předmětem práce je zjištění přístupu učitelů 1. stupně k těmto žákům, a také jaké jsou možnosti podpory žáků se specifickými poruchami učení ze strany učitele. Práce se skládá z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou zpracovány informace vztahující se ke zvolenému tématu, zejména specifické poruchy učení a jejich definice, typy SPU, reedukační přístupy, etiologie, legislativní rámec či vzdělávání těchto žáků. Teoretická část se také bude zabývat systémem poradenství a podpůrnými opatřeními, která se poskytují žákům s SPU. Praktická část práce je založena na kvalitativním designu výzkumu. Výzkumnou metodou byla zvolena forma polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy a zaměřuje se na jejich přístup při práci s žáky se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of pupils with specific learning disabilities at the first stage of primary school. The subject of the work is to find out the approach of primary school teachers to these pupils, and also what are the possibilities of support for pupils with specific learning disabilities by the teacher. The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part deals with information related to the selected topic, especially specific learning disabilities and their definitions, types of SPU, reeducational approaches, etiology, legislative framework or education of these students. The theoretical part will also deal with the system of counseling and support measures provided to students with SPU. The practical part of the work is based on qualitative research design. The research method chosen the form of semi-structured interviews with primary school teachers and focuses on their approach to working with students with specific learning disabilities.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, základní škola, mladší školní věk, podpůrná opatření, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, primary school, younger school age, support measures, special pedagogue
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy. Předmětem práce je zjištění přístupu učitelů 1. stupně k těmto žákům, a také jaké jsou možnosti podpory žáků se specifickými poruchami učení ze strany učitele. Práce se skládá z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou zpracovány informace vztahující se ke zvolenému tématu, zejména specifické poruchy učení a jejich definice, typy SPU, reedukační přístupy, etiologie, legislativní rámec či vzdělávání těchto žáků. Teoretická část se také bude zabývat systémem poradenství a podpůrnými opatřeními, která se poskytují žákům s SPU. Praktická část práce je založena na kvalitativním designu výzkumu. Výzkumnou metodou byla zvolena forma polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy a zaměřuje se na jejich přístup při práci s žáky se specifickými poruchami učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of pupils with specific learning disabilities at the first stage of primary school. The subject of the work is to find out the approach of primary school teachers to these pupils, and also what are the possibilities of support for pupils with specific learning disabilities by the teacher. The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part deals with information related to the selected topic, especially specific learning disabilities and their definitions, types of SPU, reeducational approaches, etiology, legislative framework or education of these students. The theoretical part will also deal with the system of counseling and support measures provided to students with SPU. The practical part of the work is based on qualitative research design. The research method chosen the form of semi-structured interviews with primary school teachers and focuses on their approach to working with students with specific learning disabilities.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, základní škola, mladší školní věk, podpůrná opatření, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, primary school, younger school age, support measures, special pedagogue
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se směrnicí děkana ke psaní kvalifikačních prací PF UJEP č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
Diplomová práce se bude zabývat tématem - Přístup učitele k žákům v mladším školním věku se specifickými poruchami učení. Základním cílem práce bude zjistit a shrnout, jak přístup k žákům vnímají samotní učitelé.
Práce se bude skládat z části teoretické a praktické. V teoretické části budou zpracována data vztahující se ke zvolenému tématu, zejména specifické poruchy učení a jejich definice, typy SPU, reedukační přístupy, etiologie, legislativní rámec, vzdělávání těchto žáků apod. Teoretická část se také bude zabývat systémem poradenství a podpůrnými opatřeními, která se poskytují žákům s SPU.
Výzkumné šetření proběhne prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu konkrétně realizací metody FocusGroup. Cílem výzkumu bude zjistit, jaké přístupy volí pedagogové při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni základních škol. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky – poradenství a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se směrnicí děkana ke psaní kvalifikačních prací PF UJEP č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
Diplomová práce se bude zabývat tématem - Přístup učitele k žákům v mladším školním věku se specifickými poruchami učení. Základním cílem práce bude zjistit a shrnout, jak přístup k žákům vnímají samotní učitelé.
Práce se bude skládat z části teoretické a praktické. V teoretické části budou zpracována data vztahující se ke zvolenému tématu, zejména specifické poruchy učení a jejich definice, typy SPU, reedukační přístupy, etiologie, legislativní rámec, vzdělávání těchto žáků apod. Teoretická část se také bude zabývat systémem poradenství a podpůrnými opatřeními, která se poskytují žákům s SPU.
Výzkumné šetření proběhne prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu konkrétně realizací metody FocusGroup. Cílem výzkumu bude zjistit, jaké přístupy volí pedagogové při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni základních škol. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky – poradenství a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
FOŘTOVÁ, Kateřina. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Adaptailita, 2013.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
STARÝ, K. & kol. Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-644-6.
VALENTOVÁ, Lidmila. Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-710-6.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
FOŘTOVÁ, Kateřina. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Adaptailita, 2013.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
STARÝ, K. & kol. Profesní rozvoj učitelů: Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-644-6.
VALENTOVÁ, Lidmila. Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-710-6.