Diplomová práce se zabývá komparací držení těla u dívek raného a středního školního věku ve vztahu k pohybovým aktivitám. Cílem práce je zhodnotit vliv pohybové aktivity na držení těla u dívek raného a středního školního věku a přispět ke zlepšení znalostí o problematice držení těla. K zjištění držení těla u dívek bylo použito hodnocení dle testu Jaroše a Lomíčka. Pro získání informací o pohybových aktivitách byl využit polostrukturovaný rozhovor, který byl veden přímo s dívkami.
Teoretická východiska práce se zaměřují na pasivní a aktivní složku pohybového systému. Dále je charakterizováno správné a vadné držení těla, svalová nerovnováha a blíže jsou specifikovány poruchy držení těla. Neméně důležitou kapitolou je diagnostika postavy a držení těla, kde je blíže popsán test Jaroše a Lomíčka využitý v této diplomové práci. Teoretická východiska jsou zaměřena také na pohybovou aktivitu a její vliv na zdraví a držení těla, přičemž stěžejní je podkapitola vliv nedostatečné pohybové aktivity na držení těla. V neposlední řadě je úzce charakterizováno věkové období, ve kterém se testované dívky nachází. Na závěr je uveden dosavadní výzkum a shrnutí a vymezení problému práce. V praktické části je popsán výzkumný soubor a metody pro zpracování dat. Úkolem diplomové práce bylo analyzovat a vyhodnotit získaná data a stanovit doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The masters thesis deals with the comparison of posture in girls of early and middle school age in relation to physical activities. The aim of the work is to evaluate the influence of physical activity on posture in girls of early and middle school age and to contribute to the improvement of knowledge about the issue of posture. The evaluation according to the test of Jaroš and Lomíček was used to determine girls posture. To obtain information about physical activities was used semi-structured interview which was conducted directly with the girls.
Theoretical part is focusing on passive and active system of the musculoskeletal system. There is also characterized correct and defective posture, muscle imbalance and more specified are posture disorders. An equally important chapter is the diagnostic figure and posture, where the test of Jaroš and Lomíček, witch is used in this masters thesis, is described in more detail. The theoretical part is also focused to physical activity and its impact on health and posture, and there is a subchapter the effect of insufficient physical activity on posture. Last but not least, the age period in which the tested girls are located is closely characterized. Finally, the current research and the reduction and definition of the work problem are presented. The practical part describes the research file and methods for data processing. The task of the masters thesis was to analyze and evaluate the obtained data and set recommendations for practice.
Klíčová slova
Držení těla, poruchy držení těla, pohybová aktivita, test Jaroše a Lomíčka, raný školní věk, střední školní věk
Klíčová slova v angličtině
Posture, posture disorders, physical activity, Jaroš and Lomíček test, early school age, middle school age
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá komparací držení těla u dívek raného a středního školního věku ve vztahu k pohybovým aktivitám. Cílem práce je zhodnotit vliv pohybové aktivity na držení těla u dívek raného a středního školního věku a přispět ke zlepšení znalostí o problematice držení těla. K zjištění držení těla u dívek bylo použito hodnocení dle testu Jaroše a Lomíčka. Pro získání informací o pohybových aktivitách byl využit polostrukturovaný rozhovor, který byl veden přímo s dívkami.
Teoretická východiska práce se zaměřují na pasivní a aktivní složku pohybového systému. Dále je charakterizováno správné a vadné držení těla, svalová nerovnováha a blíže jsou specifikovány poruchy držení těla. Neméně důležitou kapitolou je diagnostika postavy a držení těla, kde je blíže popsán test Jaroše a Lomíčka využitý v této diplomové práci. Teoretická východiska jsou zaměřena také na pohybovou aktivitu a její vliv na zdraví a držení těla, přičemž stěžejní je podkapitola vliv nedostatečné pohybové aktivity na držení těla. V neposlední řadě je úzce charakterizováno věkové období, ve kterém se testované dívky nachází. Na závěr je uveden dosavadní výzkum a shrnutí a vymezení problému práce. V praktické části je popsán výzkumný soubor a metody pro zpracování dat. Úkolem diplomové práce bylo analyzovat a vyhodnotit získaná data a stanovit doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The masters thesis deals with the comparison of posture in girls of early and middle school age in relation to physical activities. The aim of the work is to evaluate the influence of physical activity on posture in girls of early and middle school age and to contribute to the improvement of knowledge about the issue of posture. The evaluation according to the test of Jaroš and Lomíček was used to determine girls posture. To obtain information about physical activities was used semi-structured interview which was conducted directly with the girls.
Theoretical part is focusing on passive and active system of the musculoskeletal system. There is also characterized correct and defective posture, muscle imbalance and more specified are posture disorders. An equally important chapter is the diagnostic figure and posture, where the test of Jaroš and Lomíček, witch is used in this masters thesis, is described in more detail. The theoretical part is also focused to physical activity and its impact on health and posture, and there is a subchapter the effect of insufficient physical activity on posture. Last but not least, the age period in which the tested girls are located is closely characterized. Finally, the current research and the reduction and definition of the work problem are presented. The practical part describes the research file and methods for data processing. The task of the masters thesis was to analyze and evaluate the obtained data and set recommendations for practice.
Klíčová slova
Držení těla, poruchy držení těla, pohybová aktivita, test Jaroše a Lomíčka, raný školní věk, střední školní věk
Klíčová slova v angličtině
Posture, posture disorders, physical activity, Jaroš and Lomíček test, early school age, middle school age
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi (Směrnice děkana PF UJEP č.5D/2019 a Směrnice rektora č. 8/2016) a doporučeními pracoviště 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládaní s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 7. Projekt práce: Diplomová práce řeší vliv pohybové aktivity na držení těla. Vycházíme z odborných publikací (Bunc, 2010; Kolisko, 2003), které uvádějí pohybovou aktivitu, zejména její nedostatek a jednostranné sportovní zatížení bez vhodné kompenzace, jako jednu z příčin vzniku funkčních poruch pohybového systému. Cílem práce je zhodnotit vliv pohybové aktivity na držení těla u dívek raného a středního školního věku a přispět ke zlepšení znalostí o problematice držení těla. Pro hodnocení držení bude použit standardizovaný test pedagogické diagnostiky dle Jaroše a Lomíčka (Kopecký, 2010). Informace o pohybové aktivitě budou zaznamenány do předem připravených protokolů na základě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvoři 80 dívek ve věku 6-12 let z Ústeckého kraje, které se účastní letních táborů při DDM Ústí nad Labem. Základní somatické údaje budou zjištěné metodou vážení a měření. Předpokládáme, že nedostatečná pohybová aktivita a jednostranná (organizovaná) sportovní aktivita má negativní vliv na držení těla u sledovaného souboru. Úkoly DP: 1) Prostudovat odbornou literaturu a dostupné zdroje 2) Stanovit cíl a úkoly práce, formulovat hypotézy. 3) Vymezit metodologická východiska (výběr vhodného souboru a diagnostických metod). 4) Realizovat výzkumné šetření – sběr a analýza dat. 5) Vyhodnotit výsledky, stanovit závěry a doporučení. 6) Vytvořit diskuzi a závěr práce. 7) Citovat informační zdroje podle normy APA.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi (Směrnice děkana PF UJEP č.5D/2019 a Směrnice rektora č. 8/2016) a doporučeními pracoviště 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládaní s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 7. Projekt práce: Diplomová práce řeší vliv pohybové aktivity na držení těla. Vycházíme z odborných publikací (Bunc, 2010; Kolisko, 2003), které uvádějí pohybovou aktivitu, zejména její nedostatek a jednostranné sportovní zatížení bez vhodné kompenzace, jako jednu z příčin vzniku funkčních poruch pohybového systému. Cílem práce je zhodnotit vliv pohybové aktivity na držení těla u dívek raného a středního školního věku a přispět ke zlepšení znalostí o problematice držení těla. Pro hodnocení držení bude použit standardizovaný test pedagogické diagnostiky dle Jaroše a Lomíčka (Kopecký, 2010). Informace o pohybové aktivitě budou zaznamenány do předem připravených protokolů na základě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor bude tvoři 80 dívek ve věku 6-12 let z Ústeckého kraje, které se účastní letních táborů při DDM Ústí nad Labem. Základní somatické údaje budou zjištěné metodou vážení a měření. Předpokládáme, že nedostatečná pohybová aktivita a jednostranná (organizovaná) sportovní aktivita má negativní vliv na držení těla u sledovaného souboru. Úkoly DP: 1) Prostudovat odbornou literaturu a dostupné zdroje 2) Stanovit cíl a úkoly práce, formulovat hypotézy. 3) Vymezit metodologická východiska (výběr vhodného souboru a diagnostických metod). 4) Realizovat výzkumné šetření – sběr a analýza dat. 5) Vyhodnotit výsledky, stanovit závěry a doporučení. 6) Vytvořit diskuzi a závěr práce. 7) Citovat informační zdroje podle normy APA.
Seznam doporučené literatury
Binovský, A. (2003). Funkčná anatómia pohybového systému. Bratislava: Univerzita Komenského, Fakulta tělesnem výchovy a športu. Bunc, V. (2010). Aktivní životní styl jako prostředek ovlivnění nadváhy a obezity dětí – chlapců. Praha: Česká kinantropologie. Čermák, J. et al. (2003). Záda už mě nebolí. Praha: Vašut. Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada Publishing. Kolisko, P. (2003). Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. Olomouc: Univerzita Palackého. Kopecký, M. (2010). Zdravotní tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého. Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého. Larsen, Ch. (2010). Držení těla. Olomouc: Poznání. Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. Máček, M. & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Seznam doporučené literatury
Binovský, A. (2003). Funkčná anatómia pohybového systému. Bratislava: Univerzita Komenského, Fakulta tělesnem výchovy a športu. Bunc, V. (2010). Aktivní životní styl jako prostředek ovlivnění nadváhy a obezity dětí – chlapců. Praha: Česká kinantropologie. Čermák, J. et al. (2003). Záda už mě nebolí. Praha: Vašut. Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada Publishing. Kolisko, P. (2003). Integrační přístupy v prevenci vadného držení těla a poruch páteře u dětí školního věku. Olomouc: Univerzita Palackého. Kopecký, M. (2010). Zdravotní tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého. Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého. Larsen, Ch. (2010). Držení těla. Olomouc: Poznání. Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. Máček, M. & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.