Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku rizik spojených s užíváním internetu a identifikaci případných příznaků závislosti na internetu. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti médií a jejich využívání, rizikových jevů spojených s virtuálním prostředím, problematiky netolismu, jeho příčin a možností prevence. Pozornost je zaměřena také na specifickou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním ve vztahu k uvedené problematice. Kvantitativně orientované výzkumné šetření je součástí širších výzkumných aktivit KSSP PF UJEP a je realizováno s využitím standardizovaného výzkumného nástroje na vybraných základních školách Ústeckého kraje. Výstupem práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění prevence závislosti na internetu a aktivitách realizovaných ve virtuálním prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is thematically focused on the issue of risks associated with the use of the Internet and the identification of possible symptoms of Internet ad-diction. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of media and their use, risk phenomena associated with the virtual environ-ment, the issue of netolism, its causes and prevention options. Attention is also focused on a specific group of students with social disadvantages in relation to this issue. Quantitatively oriented research is part of the broader research acti-vities of KSSP PF UJEP and is carried out using a standardized research tool at selected primary schools in the Ústí nad Labem region. The output of the work is the formulation of structured recommendations for the possible improvement of the prevention of Internet addiction and activities implemented in a virtual envi-ronment.
Klíčová slova
Internet, závislost na internetu, sociální znevýhodnění, prevence, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Internet, Internet addiction, social disadvantage, prevention, older school age
Rozsah průvodní práce
76 s. (74 966 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku rizik spojených s užíváním internetu a identifikaci případných příznaků závislosti na internetu. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti médií a jejich využívání, rizikových jevů spojených s virtuálním prostředím, problematiky netolismu, jeho příčin a možností prevence. Pozornost je zaměřena také na specifickou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním ve vztahu k uvedené problematice. Kvantitativně orientované výzkumné šetření je součástí širších výzkumných aktivit KSSP PF UJEP a je realizováno s využitím standardizovaného výzkumného nástroje na vybraných základních školách Ústeckého kraje. Výstupem práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění prevence závislosti na internetu a aktivitách realizovaných ve virtuálním prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is thematically focused on the issue of risks associated with the use of the Internet and the identification of possible symptoms of Internet ad-diction. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of media and their use, risk phenomena associated with the virtual environ-ment, the issue of netolism, its causes and prevention options. Attention is also focused on a specific group of students with social disadvantages in relation to this issue. Quantitatively oriented research is part of the broader research acti-vities of KSSP PF UJEP and is carried out using a standardized research tool at selected primary schools in the Ústí nad Labem region. The output of the work is the formulation of structured recommendations for the possible improvement of the prevention of Internet addiction and activities implemented in a virtual envi-ronment.
Klíčová slova
Internet, závislost na internetu, sociální znevýhodnění, prevence, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Internet, Internet addiction, social disadvantage, prevention, older school age
Zásady pro vypracování
Spolu s mírou využívání internetu dlouhodobě stoupá také riziko vzniku závislosti na aktivitách spojených s užíváním tohoto prostředí. Bakalářská práce proto bude tematicky orientována na problematiku rizik spojených s užívání internetu a identifikaci případných příznaků závislosti na internetu. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti médií a jejich využívání, rizikových jevů spojených s virtuálním prostředím, problematiky netolismu, jeho příčin a možností prevence. Pozornost bude zaměřena také na specifickou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním ve vztahu k uvedené problematice. Kvantitativně orientované výzkumné šetření je součástí širších výzkumných aktivit KSSP PF UJEP a bude realizováno s využitím standardizovaného výzkumného nástroje na vybraných základních školách Ústeckého kraje. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění prevence závislosti na internetu a aktivitách realizovaných ve virtuálním prostředí.
Zásady pro vypracování
Spolu s mírou využívání internetu dlouhodobě stoupá také riziko vzniku závislosti na aktivitách spojených s užíváním tohoto prostředí. Bakalářská práce proto bude tematicky orientována na problematiku rizik spojených s užívání internetu a identifikaci případných příznaků závislosti na internetu. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti médií a jejich využívání, rizikových jevů spojených s virtuálním prostředím, problematiky netolismu, jeho příčin a možností prevence. Pozornost bude zaměřena také na specifickou skupinu žáků se sociálním znevýhodněním ve vztahu k uvedené problematice. Kvantitativně orientované výzkumné šetření je součástí širších výzkumných aktivit KSSP PF UJEP a bude realizováno s využitím standardizovaného výzkumného nástroje na vybraných základních školách Ústeckého kraje. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění prevence závislosti na internetu a aktivitách realizovaných ve virtuálním prostředí.
Seznam doporučené literatury
1. DOČEKAL, Daniel a ECKERTOVÁ, Lenka. Bezpečnost dětí na Internetu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251.3804-5.
2.FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie –Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, moţnosti řešení. Praha: GRADA, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
4. KOŽÍŠEK, Martin a PÍSECKÝ, Václav. Bezpečnost na internetu. Vyd. 1 Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5595-3.
5. Národní centrum bezpečnějšího internetu, Vysočina Education. Metodický materiál Rizika sociálních sítí a co by děti měly vědět. 2014, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.50/01.0014.
6. OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0
7. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana. Praha: PORTAL, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
8. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
9. ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton s.r.o., 2013. ISBN 80-7254- 360-1.
Seznam doporučené literatury
1. DOČEKAL, Daniel a ECKERTOVÁ, Lenka. Bezpečnost dětí na Internetu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251.3804-5.
2.FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie –Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, moţnosti řešení. Praha: GRADA, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
3. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
4. KOŽÍŠEK, Martin a PÍSECKÝ, Václav. Bezpečnost na internetu. Vyd. 1 Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5595-3.
5. Národní centrum bezpečnějšího internetu, Vysočina Education. Metodický materiál Rizika sociálních sítí a co by děti měly vědět. 2014, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.50/01.0014.
6. OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0
7. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana. Praha: PORTAL, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
8. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
9. ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton s.r.o., 2013. ISBN 80-7254- 360-1.