Tématem bakalářské práce s názvem Stimulační program pro děti s dílčím oslabením výkonu je problematika dílčího oslabení výkonu u dětí předškolního věku, jeho diagnostika a možnosti nápravy. Cílem této bakalářské práce je vytvořit stimulační program pro nápravu oslabených funkcí a ověřit jeho přínos u dětí z přípravné třídy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje a objasňuje základní terminologii, vztahující se k danému tématu. Praktická část zjišťuje pomocí Testu rizik poruch čtení a psaní pro rané školáky autorek Daniely Švancarové a Anny Kucharské úroveň dílčích funkcí vybraných respondentů a ověřuje přínos stimulačního programu, vytvořeného pro účely této práce.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor's thesis entitled Stimulation program for children with partial performance impairment is the issue of partial performance impairment in preschool children, its diagnosis and remedies. The aim of this bachelor´s thesis is to create a stimulation program to correct impaired functions and verify its benefits in children from the preparatory class. The work is divided into two parts. The theoretical part describes and clarifies the basic terminology related to the topic. The practical part uses the Test of Risks of Reading and Writing Disorders for early school children by Daniela Švancarová and Anna Kucharská to determine the level of partial functions of selected respondents and verifies the benefits of the stimulation program created for the purposes of this work.
Klíčová slova
předškolní věk, školní zralost a připravenost, dílčí funkce, dílčí oslabení výkonu, Test rizika poruch čtení a psaní pro malé školáky
Klíčová slova v angličtině
preschool age, school readiness and preparedness, partial function, partial performance impairment, Test of Risks of Reading and Writing Disorders in early school children
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce s názvem Stimulační program pro děti s dílčím oslabením výkonu je problematika dílčího oslabení výkonu u dětí předškolního věku, jeho diagnostika a možnosti nápravy. Cílem této bakalářské práce je vytvořit stimulační program pro nápravu oslabených funkcí a ověřit jeho přínos u dětí z přípravné třídy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje a objasňuje základní terminologii, vztahující se k danému tématu. Praktická část zjišťuje pomocí Testu rizik poruch čtení a psaní pro rané školáky autorek Daniely Švancarové a Anny Kucharské úroveň dílčích funkcí vybraných respondentů a ověřuje přínos stimulačního programu, vytvořeného pro účely této práce.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor's thesis entitled Stimulation program for children with partial performance impairment is the issue of partial performance impairment in preschool children, its diagnosis and remedies. The aim of this bachelor´s thesis is to create a stimulation program to correct impaired functions and verify its benefits in children from the preparatory class. The work is divided into two parts. The theoretical part describes and clarifies the basic terminology related to the topic. The practical part uses the Test of Risks of Reading and Writing Disorders for early school children by Daniela Švancarová and Anna Kucharská to determine the level of partial functions of selected respondents and verifies the benefits of the stimulation program created for the purposes of this work.
Klíčová slova
předškolní věk, školní zralost a připravenost, dílčí funkce, dílčí oslabení výkonu, Test rizika poruch čtení a psaní pro malé školáky
Klíčová slova v angličtině
preschool age, school readiness and preparedness, partial function, partial performance impairment, Test of Risks of Reading and Writing Disorders in early school children
Zásady pro vypracování
Seznámení s aktuální směrnicí: "Směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019". Bakalářská práce se bude zabývat problematikou oslabení dílčích funkcí u dětí předškolního věku, jejich diagnostikou a možností nápravy. Cílem práce bude ověřit přínos vytvořeného stimulačního programu pro nápravu oslabených funkcí u dětí navštěvujících přípravnou třídu. Teoretická část se bude věnovat tématům z oblasti charakteristiky vývoje dítěte předškolního věku. Dále budou vysvětleny pojmy školní zralost, nezralost a nepřipravenost na školu, dílčí funkce a deficity v dílčích funkcích a specifické poruchy učení. Empirickou část budou tvořit výsledky šetření prováděného pomocí diagnostického testu Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem výzkumného šetření bude identifikace, analýza a porovnání výsledků vybraných respondentů před a po zahájení nápravných metod. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámení s aktuální směrnicí: "Směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019". Bakalářská práce se bude zabývat problematikou oslabení dílčích funkcí u dětí předškolního věku, jejich diagnostikou a možností nápravy. Cílem práce bude ověřit přínos vytvořeného stimulačního programu pro nápravu oslabených funkcí u dětí navštěvujících přípravnou třídu. Teoretická část se bude věnovat tématům z oblasti charakteristiky vývoje dítěte předškolního věku. Dále budou vysvětleny pojmy školní zralost, nezralost a nepřipravenost na školu, dílčí funkce a deficity v dílčích funkcích a specifické poruchy učení. Empirickou část budou tvořit výsledky šetření prováděného pomocí diagnostického testu Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Cílem výzkumného šetření bude identifikace, analýza a porovnání výsledků vybraných respondentů před a po zahájení nápravných metod. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva KOŠEK BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-395-3.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
ŠIKULOVÁ, Renata a Iva KOŠEK BARTOŠOVÁ. Společně to dokážeme: metodika pro učitele přípravných tříd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-395-3.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.