Diplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky a rozvojem jednotlivých dílčích oblastí v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na východiska, vztahující se k cílům, metodám, formám a obsahu předškolního vzdělávání související se školní zralostí dítěte. Přesnější popis školní zralosti i s oblastmi, které jsou s ní spojeny a v předškolním zařízení rozvíjeny. Kompetence a povinnosti pedagogických pracovníků v zařízení, kteří se podílejí na edukaci a pedagogické diagnostice včetně jejího bližšího popisu a způsobu její tvorby a zpracování.
Poznatky z teoretické části jsou následně využity v praktické části, která se blíže zaměřuje na jednotlivé oblasti. Hlavním cílem praktické části je najít odpověď na definované výzkumné problémy. Ty se v první řadě zaměřují na popis rozvinutí jednotlivých oblastí u dětí předškolního věku a dále na strategie a způsoby, které učitelé mateřských škol využívají k rozvoji sledovaných oblastí. Šetření má kvantitativní design, ke sběru dat je využit nástroj iSophi, pro učitele je připraven dotazník. Data jsou zpracována metodami popisné i induktivní statistiky, výsledky jsou interpretovány a diskutovány.
Anotace v angličtině
My thesis addresses the diagnostics and development of areas of preschool child development in kindergarten. The theoretical part will focus on the starting points related to goals, methods, forms and content of the preschool education in relation to school readiness of the child. A more accurate description of school readiness, school readiness areas and their development in preschool facilities is provided. The thesis will discuss competences and tasks of pedagogical staff that participates in education and pedagogical diagnostics, including its detailed description and the method of its creation and processing.
The knowledge from the theoretical part will be applied in the practical part which will discuss the individual areas in detail. The main goal of the practical part is answering the stated research questions focusing on the description of development of the preschool children development areas and on the strategies and methods used by kindergarten teachers. The survey will have a quantitative design, the iSophi tool will be used for data collection, and a questionnaire will be prepared for teachers. Data will be processed by methods of descriptive and inductive statistics, results will be interpreted and discussed.
Klíčová slova
Mateřská škola, vývoj dítěte v předškolním období, pedagogická diagnostika, iSophi
Diplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky a rozvojem jednotlivých dílčích oblastí v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na východiska, vztahující se k cílům, metodám, formám a obsahu předškolního vzdělávání související se školní zralostí dítěte. Přesnější popis školní zralosti i s oblastmi, které jsou s ní spojeny a v předškolním zařízení rozvíjeny. Kompetence a povinnosti pedagogických pracovníků v zařízení, kteří se podílejí na edukaci a pedagogické diagnostice včetně jejího bližšího popisu a způsobu její tvorby a zpracování.
Poznatky z teoretické části jsou následně využity v praktické části, která se blíže zaměřuje na jednotlivé oblasti. Hlavním cílem praktické části je najít odpověď na definované výzkumné problémy. Ty se v první řadě zaměřují na popis rozvinutí jednotlivých oblastí u dětí předškolního věku a dále na strategie a způsoby, které učitelé mateřských škol využívají k rozvoji sledovaných oblastí. Šetření má kvantitativní design, ke sběru dat je využit nástroj iSophi, pro učitele je připraven dotazník. Data jsou zpracována metodami popisné i induktivní statistiky, výsledky jsou interpretovány a diskutovány.
Anotace v angličtině
My thesis addresses the diagnostics and development of areas of preschool child development in kindergarten. The theoretical part will focus on the starting points related to goals, methods, forms and content of the preschool education in relation to school readiness of the child. A more accurate description of school readiness, school readiness areas and their development in preschool facilities is provided. The thesis will discuss competences and tasks of pedagogical staff that participates in education and pedagogical diagnostics, including its detailed description and the method of its creation and processing.
The knowledge from the theoretical part will be applied in the practical part which will discuss the individual areas in detail. The main goal of the practical part is answering the stated research questions focusing on the description of development of the preschool children development areas and on the strategies and methods used by kindergarten teachers. The survey will have a quantitative design, the iSophi tool will be used for data collection, and a questionnaire will be prepared for teachers. Data will be processed by methods of descriptive and inductive statistics, results will be interpreted and discussed.
Klíčová slova
Mateřská škola, vývoj dítěte v předškolním období, pedagogická diagnostika, iSophi
Diplomová práce bude vypracována v souladu se směrnicí děkana PF UJEP č. 9/2018 o "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" a směrnicí rektora č. 8/2016 "Ke zveřejňování závěrečných prací". Diplomová práce se bude zabývat problematikou diagnostiky a rozvoje jednotlivých dílčích oblastí v mateřské škole. Teoretická část se zaměří na východiska, vztahující se k cílům, metodám, formám a obsahu předškolního vzdělávání související se školní zralostí dítěte. Přesnější popis školní zralosti i s oblastmi, které jsou s ní spojeny a v předškolním zařízením rozvíjeny. Kompetence a povinnosti pedagogických pracovníků v zařízení, kteří se podílejí na edukaci a pedagogické diagnostice včetně jejího bližšího popisu a způsobu její tvorby a zpracování. Poznatky z teoretické části budou následně využity v praktické části, která se blíže zaměří na jednotlivé oblasti. Hlavním cílem praktické části bude najít odpověď na definované výzkumné problémy. Ty se v první řadě zaměří na popis rozvinutí jednotlivých oblastí u dětí předškolního věku a dále na strategie a způsoby, které učitelé mateřských škol využívají k rozvoji sledovaných oblastí. Šetření bude mít kvantitativní design, ke sběru dat bude využit nástroj iSophy, pro učitele pak bude připraven dotazník. Data budou zpracována metodami popisné i induktivní statistiky, výsledky budou interpretovány a diskutovány.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vypracována v souladu se směrnicí děkana PF UJEP č. 9/2018 o "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" a směrnicí rektora č. 8/2016 "Ke zveřejňování závěrečných prací". Diplomová práce se bude zabývat problematikou diagnostiky a rozvoje jednotlivých dílčích oblastí v mateřské škole. Teoretická část se zaměří na východiska, vztahující se k cílům, metodám, formám a obsahu předškolního vzdělávání související se školní zralostí dítěte. Přesnější popis školní zralosti i s oblastmi, které jsou s ní spojeny a v předškolním zařízením rozvíjeny. Kompetence a povinnosti pedagogických pracovníků v zařízení, kteří se podílejí na edukaci a pedagogické diagnostice včetně jejího bližšího popisu a způsobu její tvorby a zpracování. Poznatky z teoretické části budou následně využity v praktické části, která se blíže zaměří na jednotlivé oblasti. Hlavním cílem praktické části bude najít odpověď na definované výzkumné problémy. Ty se v první řadě zaměří na popis rozvinutí jednotlivých oblastí u dětí předškolního věku a dále na strategie a způsoby, které učitelé mateřských škol využívají k rozvoji sledovaných oblastí. Šetření bude mít kvantitativní design, ke sběru dat bude využit nástroj iSophy, pro učitele pak bude připraven dotazník. Data budou zpracována metodami popisné i induktivní statistiky, výsledky budou interpretovány a diskutovány.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval
Richard ŠMARDA. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1324-6.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. 2008. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1538-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. 2017. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. 2017. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval
Richard ŠMARDA. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1324-6.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. 2008. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1538-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. 2017. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. 2017. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.