Práce se zabývá rozličnými podobami uměleckého ateliéru. Na několika příkladech prezentuje jeho podobu jakožto soukromý prostor umělce "génia", poté přistupuje k proměnám ateliéru v bouřlivém 20. století a nástupu post-moderny, jež je charakteristické tendencemi 'opouštění' tradičního ateliéru a 'post studiovými' přístupy. Závěr práce tvoří představení pojetí uměleckého ateliéru dnešní doby obohacené o rozhovory se současnými českými umělci s cílem potvrzení/vyvrácení tendencí spojených s vývojem jak jej popsala literatura. Výzkumná část práce zahrnuje i přehled zahraničních výstav, které téma uměleckého ateliéru reflektovaly.
Anotace v angličtině
The work deals with various forms of an art studio. Using several examples, it presents an approach of an art studio as a private space of an artist "genius", then it maps a transformation of an art studio in the turbulent 20th century and an advent of post-modernism, which is characterized by tendencies to 'leave' a traditional studio and 'post studio' approaches. In conclusion the work presents a concept of today's art studio, enriched by interviews with contemporary Czech artists in order to confirm / refute the tendencies associated with the development as described in the literature. The research part of the work also includes an overview of foreign exhibitions that reflected the theme of the art studio.
Klíčová slova
umělecký ateliér, post studio, post post studio
Klíčová slova v angličtině
artist studio, post studio, post post studio
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá rozličnými podobami uměleckého ateliéru. Na několika příkladech prezentuje jeho podobu jakožto soukromý prostor umělce "génia", poté přistupuje k proměnám ateliéru v bouřlivém 20. století a nástupu post-moderny, jež je charakteristické tendencemi 'opouštění' tradičního ateliéru a 'post studiovými' přístupy. Závěr práce tvoří představení pojetí uměleckého ateliéru dnešní doby obohacené o rozhovory se současnými českými umělci s cílem potvrzení/vyvrácení tendencí spojených s vývojem jak jej popsala literatura. Výzkumná část práce zahrnuje i přehled zahraničních výstav, které téma uměleckého ateliéru reflektovaly.
Anotace v angličtině
The work deals with various forms of an art studio. Using several examples, it presents an approach of an art studio as a private space of an artist "genius", then it maps a transformation of an art studio in the turbulent 20th century and an advent of post-modernism, which is characterized by tendencies to 'leave' a traditional studio and 'post studio' approaches. In conclusion the work presents a concept of today's art studio, enriched by interviews with contemporary Czech artists in order to confirm / refute the tendencies associated with the development as described in the literature. The research part of the work also includes an overview of foreign exhibitions that reflected the theme of the art studio.
Klíčová slova
umělecký ateliér, post studio, post post studio
Klíčová slova v angličtině
artist studio, post studio, post post studio
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaobírá pojmem "Post Studio", podobou a proměnou uměleckého ateliéru v období od 60. let minulého století, s důrazem na funkci studia v době dnešní. Teoretický základ tvoří stať francouzského umělce Danila Burena "The function of the Studio" vydaná roku 1971, konceptuálně se zamýšlející nad prostorem uměleckého ateliéru. Vymezení pojmu "Post Studia" bych ráda představila na příkladu kolaborativního projektu Post Studio Tales, který se uskutečnil v německém Berlíně v roce 2012, zabývající se limity a přesahy vnímání studi v rámci multidisciplinární praxe současného umění. Praktická část práce, zaměřená na české prostředí, bude doplněna skrze perspektivu českých umělců a jejich pochopení vztahu pohava-proměna, funkce-hodnota uměleckého ateliéru.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaobírá pojmem "Post Studio", podobou a proměnou uměleckého ateliéru v období od 60. let minulého století, s důrazem na funkci studia v době dnešní. Teoretický základ tvoří stať francouzského umělce Danila Burena "The function of the Studio" vydaná roku 1971, konceptuálně se zamýšlející nad prostorem uměleckého ateliéru. Vymezení pojmu "Post Studia" bych ráda představila na příkladu kolaborativního projektu Post Studio Tales, který se uskutečnil v německém Berlíně v roce 2012, zabývající se limity a přesahy vnímání studi v rámci multidisciplinární praxe současného umění. Praktická část práce, zaměřená na české prostředí, bude doplněna skrze perspektivu českých umělců a jejich pochopení vztahu pohava-proměna, funkce-hodnota uměleckého ateliéru.
Seznam doporučené literatury
Buren, Daniel. "The Function of the Studio Revisited: Daniel Buren in Conversation," in The Studio Reader: On the Space of Artists, edited by Mary Jane Jacob and Michelle Grabner. Chicago, London, University of Chicago Press, 2010.
Barthes, Roland. "Death of the Author," Image Music Text, Translated by Stephen Heath. London, Fontana Press, 1977.
Groys, Boris. Umění ve věku biopolitiky. Od uměleckého díla k dokumentaci umění. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha, VVP AVU. 2008
Hoffman, Jens. In The Studio: Documents of Contemporary Art.London, Whitechapel Gallery, Cambridge: MIT Press, 2012.
O Doherty, Brian. Studio and Cube: On the Relationship Between Where Art is Made and Where it is Displayed. New York, Columbia University, 2007.
Jones, Caroline, A. Machine in the Studio, Constructing the Postwar American Artist. Chicago, University of Chicago Press, 1996
Davidts, Wouter, and Kim Paice, eds. The Fall of the Studio, Artists at Work. Valiz, Amsterdam: Antennae, 2009.
Coles, Alex. The Transdisciplinary Studio. Berlin, Sternberg Press, 2012.
Jacob, Mary Jane and Michelle Grabner., eds. The Studio Reader: On the Space of Artists. Chicago and London, University of Chicago Press, 2010.
Esner Rachel, Kisters Sandra, Lehmann Ann-Sophie. Hiding Making - Showing Creation. The Studio from Turner to Tacita Dean. Amsterdam University Press. 2013
Löw, Martina (2008): The Constitution of Space: The Structuration of Spaces Through the Simultaneity of Effects and Perception. In: European Journal of Social Theory 1, 11.
Löw, Martina (2016): The Sociology of Space - Materiality, Social Structures, and Action. New York, Cultural Sociology, Palgrave Macmillan.
H. Lefébvre. The production of Space. Blackwel, Oxford, 1991
Magid, Václav. Současné umění jako laboratoř postfordismu, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=9xWMhhGAmBo
Seznam doporučené literatury
Buren, Daniel. "The Function of the Studio Revisited: Daniel Buren in Conversation," in The Studio Reader: On the Space of Artists, edited by Mary Jane Jacob and Michelle Grabner. Chicago, London, University of Chicago Press, 2010.
Barthes, Roland. "Death of the Author," Image Music Text, Translated by Stephen Heath. London, Fontana Press, 1977.
Groys, Boris. Umění ve věku biopolitiky. Od uměleckého díla k dokumentaci umění. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha, VVP AVU. 2008
Hoffman, Jens. In The Studio: Documents of Contemporary Art.London, Whitechapel Gallery, Cambridge: MIT Press, 2012.
O Doherty, Brian. Studio and Cube: On the Relationship Between Where Art is Made and Where it is Displayed. New York, Columbia University, 2007.
Jones, Caroline, A. Machine in the Studio, Constructing the Postwar American Artist. Chicago, University of Chicago Press, 1996
Davidts, Wouter, and Kim Paice, eds. The Fall of the Studio, Artists at Work. Valiz, Amsterdam: Antennae, 2009.
Coles, Alex. The Transdisciplinary Studio. Berlin, Sternberg Press, 2012.
Jacob, Mary Jane and Michelle Grabner., eds. The Studio Reader: On the Space of Artists. Chicago and London, University of Chicago Press, 2010.
Esner Rachel, Kisters Sandra, Lehmann Ann-Sophie. Hiding Making - Showing Creation. The Studio from Turner to Tacita Dean. Amsterdam University Press. 2013
Löw, Martina (2008): The Constitution of Space: The Structuration of Spaces Through the Simultaneity of Effects and Perception. In: European Journal of Social Theory 1, 11.
Löw, Martina (2016): The Sociology of Space - Materiality, Social Structures, and Action. New York, Cultural Sociology, Palgrave Macmillan.
H. Lefébvre. The production of Space. Blackwel, Oxford, 1991
Magid, Václav. Současné umění jako laboratoř postfordismu, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=9xWMhhGAmBo