Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. Cílem práce je zjištění vlivu intervence založené na principech aplikované behaviorální analýzy (ABA) na rozvoj funkční komunikace u neverbálních dětí s poruchami autistického spektra (PAS). V teoretické části je využita odborná literatura korespondující s daným tématem. Pozornost je věnována tématům jako jsou poruchy autistického spektra, komunikace a aplikovaná behaviorální analýza. V empirické části je využit kvantitativní výzkum, přesněji kvaziexperiment. Součástí výzkumu je 17 neverbálních dětí s poruchami autistického spektra, u kterých je pozornost zaměřena především na rozvoj mandů (požadavků). Výsledky výzkumu jsou porovnávány s daty před zahájenou intervencí a následně s daty po jednom roce intervence. Práce je ukončena diskuzí, doporučením pro praxi a závěrem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses language development in children with autism spectrum disorder using applied behavior analysis. The goal of this work is to find the influence of applied behavior analysis (ABA) on development of communication in non-verbal children with autism spectrum disorder. Specialized literature corresponding with the given topic is used in the theoretical part. Special attention is paid to topics such as autism spectrum disorders, applied behavior analysis, and communication. In the empirical part, a quantitative research, specifically quasi-experiment, is conducted. The research sample is made out of 17 non-verbal children with autistic spectrum disorder with the focus on development of mands.. The results of the research are compared to data before the intervention and after one year of intervention itself. The thesis is concluded with a discussion, recommendation for use in practice, and a conclusion.
Klíčová slova
Komunikace, poruchy autistického spektra, aplikovaná behaviorální analýza, mandy, slovní zásoba.
Klíčová slova v angličtině
Communication, Autism Spectrum Disorder, Applied Behavior Analysis, mands, language skills.
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. Cílem práce je zjištění vlivu intervence založené na principech aplikované behaviorální analýzy (ABA) na rozvoj funkční komunikace u neverbálních dětí s poruchami autistického spektra (PAS). V teoretické části je využita odborná literatura korespondující s daným tématem. Pozornost je věnována tématům jako jsou poruchy autistického spektra, komunikace a aplikovaná behaviorální analýza. V empirické části je využit kvantitativní výzkum, přesněji kvaziexperiment. Součástí výzkumu je 17 neverbálních dětí s poruchami autistického spektra, u kterých je pozornost zaměřena především na rozvoj mandů (požadavků). Výsledky výzkumu jsou porovnávány s daty před zahájenou intervencí a následně s daty po jednom roce intervence. Práce je ukončena diskuzí, doporučením pro praxi a závěrem.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses language development in children with autism spectrum disorder using applied behavior analysis. The goal of this work is to find the influence of applied behavior analysis (ABA) on development of communication in non-verbal children with autism spectrum disorder. Specialized literature corresponding with the given topic is used in the theoretical part. Special attention is paid to topics such as autism spectrum disorders, applied behavior analysis, and communication. In the empirical part, a quantitative research, specifically quasi-experiment, is conducted. The research sample is made out of 17 non-verbal children with autistic spectrum disorder with the focus on development of mands.. The results of the research are compared to data before the intervention and after one year of intervention itself. The thesis is concluded with a discussion, recommendation for use in practice, and a conclusion.
Klíčová slova
Komunikace, poruchy autistického spektra, aplikovaná behaviorální analýza, mandy, slovní zásoba.
Klíčová slova v angličtině
Communication, Autism Spectrum Disorder, Applied Behavior Analysis, mands, language skills.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat rozvojem komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. V teoretické části se provede literární rešerše studované problematiky teorie od obecného ke konkrétnímu se zaměřením na poruchy autistického spektra, mandy a aplikovanou behaviorální analýzu. V empirické části bude provedeno výzkumné šetření s cílem zhodnotit rozvoj komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. Budou formulovány dílčí cíle výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Součástí empirické části bude také popis výběru výzkumného vzorku, jeho charakteristika a výběr vhodných výzkumných metod a postupů. Výzkumný vzorek bude tvořit min. 15 nevokálních dětí s poruchami autistického spektra. Délka výzkumného šetření bude 1 rok. Získaná data z výzkumného šetření budou následně zpracována a digitalizována. Na závěr diplomové práce se zhodnotí závěr šetření a zformulují se doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat rozvojem komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. V teoretické části se provede literární rešerše studované problematiky teorie od obecného ke konkrétnímu se zaměřením na poruchy autistického spektra, mandy a aplikovanou behaviorální analýzu. V empirické části bude provedeno výzkumné šetření s cílem zhodnotit rozvoj komunikace u dětí s poruchami autistického spektra s využitím aplikované behaviorální analýzy. Budou formulovány dílčí cíle výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Součástí empirické části bude také popis výběru výzkumného vzorku, jeho charakteristika a výběr vhodných výzkumných metod a postupů. Výzkumný vzorek bude tvořit min. 15 nevokálních dětí s poruchami autistického spektra. Délka výzkumného šetření bude 1 rok. Získaná data z výzkumného šetření budou následně zpracována a digitalizována. Na závěr diplomové práce se zhodnotí závěr šetření a zformulují se doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BAILEY, Jon S. a Mary R. BURCH. Ethics for behavior analysts. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-88030-5.
2. CIPANI, Ennio a Keven M. SCHOCK. Functional behavioral assessment, diagnosis, and treatment: a complete system for education and mental health settings. New York: Springer Pub., 2011. ISBN 978-0-8261-0604-9.
3. COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Hoboken, New Jersey: Pearson, 2019. ISBN 978-0134752556.
4. FISHER, W., C. PIAZZA and H. ROANE. Handbook of Applied Behavior Analysis. New York: Guilford Press, 2011. ISBN 978-1-4625-1338-3.
6. RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
7. STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-8087494-23-3.
8. SUNDBERG, M. VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program: A language and Social Skill Assessment Program for Children with Autism or Other Developmental Disabilities-Guide. Concord: AVB Press, 2008. ISBN 978-0-9818356-1-7.
9. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
1. BAILEY, Jon S. a Mary R. BURCH. Ethics for behavior analysts. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-88030-5.
2. CIPANI, Ennio a Keven M. SCHOCK. Functional behavioral assessment, diagnosis, and treatment: a complete system for education and mental health settings. New York: Springer Pub., 2011. ISBN 978-0-8261-0604-9.
3. COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Hoboken, New Jersey: Pearson, 2019. ISBN 978-0134752556.
4. FISHER, W., C. PIAZZA and H. ROANE. Handbook of Applied Behavior Analysis. New York: Guilford Press, 2011. ISBN 978-1-4625-1338-3.
6. RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
7. STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-8087494-23-3.
8. SUNDBERG, M. VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program: A language and Social Skill Assessment Program for Children with Autism or Other Developmental Disabilities-Guide. Concord: AVB Press, 2008. ISBN 978-0-9818356-1-7.
9. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0768-9.