Tato bakalářská práce na téma "Environmentální aspekty výchovy ke zdraví" podrobně vymezuje základní determinanty zdraví působící na člověka, a zkoumá vzájemné vztahy těchto determinantů a životním prostředím daného jedince. Tyto vazby jsou zkoumány na základě deskriptivního kvalitativního výzkumu, který na základě svých poznatků poskytuje práci návrhy na efektivnější výchovu ke zdraví zaměřenou na děti předškolního a školního věku a na dospělé středního věku. S neustále se zhoršující kvalitou životního prostředí a zesilujícími příčinami této skutečnosti, např. expandující globalizací, se stávají environmentální vlivy na zdraví člověka stále více silnější, a proto výchova ke zdraví nabývá takto stále většího významu. Tato práce navrhuje zlepšení výchovy ke zdraví zejména prostřednictvím zvýšené informovanosti, přijímání hygienických návyků, a to konkrétně kreativní formou, která rozvíjí myšlení dětí. U dospělých jedinců se navrhuje zvýšit informovanost prostřednictvím masové marketingové komunikace na sociálních sítí a podpora zdravého životního stylu s pomocí zaměstnaneckých benefitů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis on the topic "Environmental aspects of health education" defines in detail the basic determinants of health affecting a person, and examines the mutual relations between these determinants and the individual's environment. These connections are investigated on the basis of descriptive qualitative research, which, based on its findings, provides the thesis with suggestions for more effective health education aimed at preschool and elementary school-aged children and middle-aged adults. With the constantly deteriorating quality of the environment and the intensifying causes of this fact, e.g. expanding globalization, the environmental influences on human health are becoming more and more powerful, and therefore health education is becoming more and more important. This work suggests improving health education mainly through increased awareness, adoption of hygienic habits, specifically in a creative way that develops children's thinking. For adults, it is proposed to increase the awareness through mass marketing communication on social networks and the promotion of a healthy lifestyle with the help of employee benefits.
Klíčová slova
zdraví, determinanty zdraví, výchova ke zdraví, biomedicínský model, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
health, determinants of health, health education, biomedical model, environment
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce na téma "Environmentální aspekty výchovy ke zdraví" podrobně vymezuje základní determinanty zdraví působící na člověka, a zkoumá vzájemné vztahy těchto determinantů a životním prostředím daného jedince. Tyto vazby jsou zkoumány na základě deskriptivního kvalitativního výzkumu, který na základě svých poznatků poskytuje práci návrhy na efektivnější výchovu ke zdraví zaměřenou na děti předškolního a školního věku a na dospělé středního věku. S neustále se zhoršující kvalitou životního prostředí a zesilujícími příčinami této skutečnosti, např. expandující globalizací, se stávají environmentální vlivy na zdraví člověka stále více silnější, a proto výchova ke zdraví nabývá takto stále většího významu. Tato práce navrhuje zlepšení výchovy ke zdraví zejména prostřednictvím zvýšené informovanosti, přijímání hygienických návyků, a to konkrétně kreativní formou, která rozvíjí myšlení dětí. U dospělých jedinců se navrhuje zvýšit informovanost prostřednictvím masové marketingové komunikace na sociálních sítí a podpora zdravého životního stylu s pomocí zaměstnaneckých benefitů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis on the topic "Environmental aspects of health education" defines in detail the basic determinants of health affecting a person, and examines the mutual relations between these determinants and the individual's environment. These connections are investigated on the basis of descriptive qualitative research, which, based on its findings, provides the thesis with suggestions for more effective health education aimed at preschool and elementary school-aged children and middle-aged adults. With the constantly deteriorating quality of the environment and the intensifying causes of this fact, e.g. expanding globalization, the environmental influences on human health are becoming more and more powerful, and therefore health education is becoming more and more important. This work suggests improving health education mainly through increased awareness, adoption of hygienic habits, specifically in a creative way that develops children's thinking. For adults, it is proposed to increase the awareness through mass marketing communication on social networks and the promotion of a healthy lifestyle with the help of employee benefits.
Klíčová slova
zdraví, determinanty zdraví, výchova ke zdraví, biomedicínský model, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
health, determinants of health, health education, biomedical model, environment
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Cíl práce – práce si klade za cíl posoudit vybrané formy přístupu ke zdraví a k výchově ke zdraví a jejich vazbu na životní prostředí
3. Vymezení pojmu zdraví
4. Metodika
5. Literární rešerše
6. Praktická část
7. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Cíl práce – práce si klade za cíl posoudit vybrané formy přístupu ke zdraví a k výchově ke zdraví a jejich vazbu na životní prostředí
2. Samson-Akpan, Patience. (2008). ENVIRONMENTAL HEALTH EDUCATION AS A TOOL FOR ENVIRONMENTAL PROTECTION.. West African Journal of Educational Research. 11. 18-22.
3. Environmental, Justice, Committee on, Toward environmental justice : research, education, and health policy needs, 2000
4. Targeted News Service, New Majors in Environmental Public Health and Education Studies Approved, 2019
5. Frieden Thomas, A Framework for Public Health Action: The Health Impact Pyramid, 2010
6. WHO, Monitoring health inequality: an essential step for achieving health equity
7. Chivian, Environment and health: 7. Species loos and econsytem disruption – the implications for human health, 2001
2. Samson-Akpan, Patience. (2008). ENVIRONMENTAL HEALTH EDUCATION AS A TOOL FOR ENVIRONMENTAL PROTECTION.. West African Journal of Educational Research. 11. 18-22.
3. Environmental, Justice, Committee on, Toward environmental justice : research, education, and health policy needs, 2000
4. Targeted News Service, New Majors in Environmental Public Health and Education Studies Approved, 2019
5. Frieden Thomas, A Framework for Public Health Action: The Health Impact Pyramid, 2010
6. WHO, Monitoring health inequality: an essential step for achieving health equity
7. Chivian, Environment and health: 7. Species loos and econsytem disruption – the implications for human health, 2001
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V rámci obhajoby své bakalářské práce přednesla studentka svou prezentaci. Studentka zde představila metodiku, výsledky a závěry formou fotodokumentace. U obhajoby byla přítomna vedoucí práce Mgr. et Mgr. Kateřina Marková, Ph.D., která přečetla svůj posudek a oponentka práce MUDr. Eva Rychlíková, Ph.D., která také přečetla svůj posudek.
Studentka odpověděla na dotazy z posudku oponentky.
V diskuzi byly vzneseny následující dotazy a připomínky:
Ing. Tomáš Lank: Jak se má ekologická výchova aplikovat reálně do výuky?
Ing. Jakub Vosátka, Ph.D.: Jaký je výsledek, konkrétní návrh, který je výstupem Vaší práce?