Anotace: Disertační práce se zabývala písemnými projevy žen ve výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) ve Věznici Světlá nad Sázavou. Práce si kladla za cíl poukázat na žánrovou rozrůzněnost těchto projevů, od neformálních běžných písemných komunikačních útvarů (typu soukromá korespondence) přes formální, oficiální (žádosti, stížnosti) až po umělecké písemné projevy vznikající během edukačního procesu či v rámci specializačních penitenciárních aktivit zahrnutých do Programu zacházení. Cílem zkoumání bylo vytvořit specifický soubor písemných projevů, jež na základě obsahové a jazykové analýzy reflektují míru dovedností uvězněných žen, zvláštnosti v procesu jejich jazykové edukace ve vězení a ukazují, že psaní je důležitou součástí vzdělávání ve věznicích. Písemné projevy kultivují osobnost vězeňkyň, zlepšují jejich jazykové schopnosti i schopnost přemýšlet a zvyšují praktické dovednosti při procesu resocializace. Součástí práce jsou i terénní záznamy z hospitací a praktické výuky českého jazyka v rámci edukačních intervencí přímo ve věznici.
Anotace v angličtině
Abstract: The dissertation thesis examines the written forms of communication by women serving prison sentences at the Světlá nad Sázavou Prison. The thesis highlights the diversity in genres of these forms of communication. These forms include a range of informal conventional writing (such as private correspondence), formal and official writing (applications and complaints), and artistic examples of writing created during the educational process or specialised penitentiary activities under the Correctional Programme. The aim of the research was to create a specific collection of written forms of communication
that reflected the skill levels possessed by the female inmates. Researched according to content and linguistic analysis and the characteristics of the process of the inmates linguistic education in prison, the collection demonstrates that writing is an important part of education in prisons. Written communication and statements cultivated the prisoners personalities, improved their language and thinking skills, and boosted their practical skills during the process of resocialisation. The thesis also includes field records of observations of lessons and practical Czech language tuition conducted under the prisons educational programmes.
Keywords: prison, educational process, written forms of communication by female inmates, psychological profile of female inmates, slang, argot, prison language
Rozsah průvodní práce
34 s. (63 729)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace: Disertační práce se zabývala písemnými projevy žen ve výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) ve Věznici Světlá nad Sázavou. Práce si kladla za cíl poukázat na žánrovou rozrůzněnost těchto projevů, od neformálních běžných písemných komunikačních útvarů (typu soukromá korespondence) přes formální, oficiální (žádosti, stížnosti) až po umělecké písemné projevy vznikající během edukačního procesu či v rámci specializačních penitenciárních aktivit zahrnutých do Programu zacházení. Cílem zkoumání bylo vytvořit specifický soubor písemných projevů, jež na základě obsahové a jazykové analýzy reflektují míru dovedností uvězněných žen, zvláštnosti v procesu jejich jazykové edukace ve vězení a ukazují, že psaní je důležitou součástí vzdělávání ve věznicích. Písemné projevy kultivují osobnost vězeňkyň, zlepšují jejich jazykové schopnosti i schopnost přemýšlet a zvyšují praktické dovednosti při procesu resocializace. Součástí práce jsou i terénní záznamy z hospitací a praktické výuky českého jazyka v rámci edukačních intervencí přímo ve věznici.
Anotace v angličtině
Abstract: The dissertation thesis examines the written forms of communication by women serving prison sentences at the Světlá nad Sázavou Prison. The thesis highlights the diversity in genres of these forms of communication. These forms include a range of informal conventional writing (such as private correspondence), formal and official writing (applications and complaints), and artistic examples of writing created during the educational process or specialised penitentiary activities under the Correctional Programme. The aim of the research was to create a specific collection of written forms of communication
that reflected the skill levels possessed by the female inmates. Researched according to content and linguistic analysis and the characteristics of the process of the inmates linguistic education in prison, the collection demonstrates that writing is an important part of education in prisons. Written communication and statements cultivated the prisoners personalities, improved their language and thinking skills, and boosted their practical skills during the process of resocialisation. The thesis also includes field records of observations of lessons and practical Czech language tuition conducted under the prisons educational programmes.
Keywords: prison, educational process, written forms of communication by female inmates, psychological profile of female inmates, slang, argot, prison language
Zásady pro vypracování
Anotace: Disertační práce se zabývala písemnými projevy žen ve výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) ve Věznici Světlá nad Sázavou. Práce si kladla za cíl poukázat na
žánrovou rozrůzněnost těchto projevů, od neformálních běžných písemných komunikačních útvarů (typu soukromá korespondence) přes formální, oficiální (žádosti,
stížnosti) až po umělecké písemné projevy vznikající během edukačního procesu či v rámci specializačních penitenciárních aktivit zahrnutých do Programu zacházení.
Cílem zkoumání bylo vytvořit specifický soubor písemných projevů, jež na základě obsahové a jazykové analýzy reflektují míru dovedností uvězněných žen, zvláštnosti
v procesu jejich jazykové edukace ve vězení a ukazují, že psaní je důležitou součástí vzdělávání ve věznicích. Písemné projevy kultivují osobnost vězeňkyň, zlepšují
jejich jazykové schopnosti i schopnost přemýšlet a zvyšují praktické dovednosti při procesu resocializace. Součástí práce jsou i terénní záznamy z hospitací a praktické
výuky českého jazyka v rámci edukačních intervencí přímo ve věznici.
Klíčová slova: věznice, edukační proces, písemné projevy uvězněných žen, psychologický profil vězeňkyň, slang a argot, vězeňská mluva
Abstract: The dissertation thesis examines the written forms of communication by women serving prison sentences at the Světlá nad Sázavou Prison. The thesis
highlights the diversity in genres of these forms of communication. These forms include a range of informal conventional writing (such as private correspondence),
formal and official writing (applications and complaints), and artistic examples of writing created during the educational process or specialised penitentiary activities
under the Correctional Programme. The aim of the research was to create a specific collection of written forms of communication that reflected the skill levels possessed
by the female inmates. Researched according to content and linguistic analysis and the characteristics of the process of the inmates linguistic education in prison,
the collection demonstrates that writing is an important part of education in prisons. Written communication and statements cultivated the prisoners personalities,
improved their language and thinking skills, and boosted their practical skills during the process of resocialisation. The thesis also includes field records of observations
of lessons and practical Czech language tuition conducted under the prisons educational programmes.
Keywords: prison, educational process, written forms of communication by female inmates, psychological profile of female inmates, slang, argot, prison language
Zásady pro vypracování
Anotace: Disertační práce se zabývala písemnými projevy žen ve výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) ve Věznici Světlá nad Sázavou. Práce si kladla za cíl poukázat na
žánrovou rozrůzněnost těchto projevů, od neformálních běžných písemných komunikačních útvarů (typu soukromá korespondence) přes formální, oficiální (žádosti,
stížnosti) až po umělecké písemné projevy vznikající během edukačního procesu či v rámci specializačních penitenciárních aktivit zahrnutých do Programu zacházení.
Cílem zkoumání bylo vytvořit specifický soubor písemných projevů, jež na základě obsahové a jazykové analýzy reflektují míru dovedností uvězněných žen, zvláštnosti
v procesu jejich jazykové edukace ve vězení a ukazují, že psaní je důležitou součástí vzdělávání ve věznicích. Písemné projevy kultivují osobnost vězeňkyň, zlepšují
jejich jazykové schopnosti i schopnost přemýšlet a zvyšují praktické dovednosti při procesu resocializace. Součástí práce jsou i terénní záznamy z hospitací a praktické
výuky českého jazyka v rámci edukačních intervencí přímo ve věznici.
Klíčová slova: věznice, edukační proces, písemné projevy uvězněných žen, psychologický profil vězeňkyň, slang a argot, vězeňská mluva
Abstract: The dissertation thesis examines the written forms of communication by women serving prison sentences at the Světlá nad Sázavou Prison. The thesis
highlights the diversity in genres of these forms of communication. These forms include a range of informal conventional writing (such as private correspondence),
formal and official writing (applications and complaints), and artistic examples of writing created during the educational process or specialised penitentiary activities
under the Correctional Programme. The aim of the research was to create a specific collection of written forms of communication that reflected the skill levels possessed
by the female inmates. Researched according to content and linguistic analysis and the characteristics of the process of the inmates linguistic education in prison,
the collection demonstrates that writing is an important part of education in prisons. Written communication and statements cultivated the prisoners personalities,
improved their language and thinking skills, and boosted their practical skills during the process of resocialisation. The thesis also includes field records of observations
of lessons and practical Czech language tuition conducted under the prisons educational programmes.
Keywords: prison, educational process, written forms of communication by female inmates, psychological profile of female inmates, slang, argot, prison language
Seznam doporučené literatury
ADAM, R. Gramatické rozbory češtiny: výklad a cvičení s řešeními. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 9788086031736.
BARTŮŇKOVÁ, E. Problematika osobnosti pachatele v kriminologii. Praha, 2008. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Katedra trestního
práva.
BEČKA, J. V.: Slang a diferenciace v běžně mluvené řeči in Sborník přednášek z III. Konference o slangu a argotu v Plzni 24.-27. ledna 1984, Státní pedagogická
knihovna Komenského.
BLAŽEK, P., FISCHER S. a ŠKODA J. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché
(Grada). ISBN 978-80-271-2013-0.
CARLEN, P. a WORRALL A. Analysing womens imprisonment. Portland, Or.: Willan Pub., 2004. ISBN 1-84392-069-7.
ČECHOVÁ, M. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1996. ISBN 8085937271.
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada), s. 197-198. ISBN 9788024750460.
GIRSHICK, L. B. No safe haven. Michigan: Northeastern University Press, 1999. ISBN 978-1-55553-467-7.
HÁLA, J. a SOUDKOVÁ P. Jak mluví čeští vězni: místo a úloha vězeňského argotu. (Praha: Vězeňská služba České republiky), 2002. ISBN 80-238-9463-3.
HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006, s. 155. ISBN 8086708306.
HARBORDT, S. Die Subkultur des Gefängnisses. Stuttgart, Ferdinand Enke, Verlag, 1967.
HEFFERNAN, E. Making it in prison: The square, the cool and the life. New York: Wiley, 1972. ISBN 978-0471367505.
HLADKÝ, J. O slangu (a argote) v slovenských väzniciach in Filologický časopis, 1 (7) / 2016. s. 13-21. ISSN 2415-8828.
JIŘIČKA Václav: S kým zacházet - a jak?
Koncepce vězeňství do roku 2025. Ministerstvo spravedlnosti. VSČR.
LOCHMANNOVÁ, Alena. Tělo za katrem. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3019-1.
MAREŠOVÁ, A, KOTULAN P. a MARTINKOVÁ M. Výzkum prvovězněných žen: sonda do problematiky žen v ČR v posledních cca 10 letech poprvé trestně stíhaných
a poprvé vězněných. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009. Studie (Institut pro kriminologii a sociální prevenci). ISBN 978-80-7338-082-3.
NEDBÁLKOVÁ, K. Spoutaná Rozkoš: sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. Gender sondy. ISBN
80-86429-65-2.
RADKOVÁ, L. Jak se mluví za zdmi českých věznic. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-7464-109-1
ROSSMANITH, S. Sind Frauen die besseren Mörder? Spektakuläre Fälle einer Gerichtspsychiaterin. Wien: Amalthea, 2013. ISBN 978-3-85002-843-1.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie.
SWEENEY, M. Reading is my window: books and the art of reading in womens prisons. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2010. ISBN 978-0-8078-7100-3.
ŠUJAN, K. Písemné projevy vězeňkyň ve Věznici Světlá nad Sázavou jako součást jejich edukačních a resocializačních intervencí. In: Proceeding of 7th International
Adult Education Conference Adult Education 2017 - in times of resonant social Changes. Praha: ČAS, 2018. ISBN 978-80-906894-2-8.
TALVI, S. J. A. Women behind bars: the crisis of women in the U.S. prison system. Emeryville, CA: Seal Press, c2007. ISBN 978-1-58005-195-8.
VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-898-7.
Seznam doporučené literatury
ADAM, R. Gramatické rozbory češtiny: výklad a cvičení s řešeními. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3750-1.
BALVÍN, J. Metody výuky romských žáků. Praha: Radix, 2007. ISBN 9788086031736.
BARTŮŇKOVÁ, E. Problematika osobnosti pachatele v kriminologii. Praha, 2008. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Katedra trestního
práva.
BEČKA, J. V.: Slang a diferenciace v běžně mluvené řeči in Sborník přednášek z III. Konference o slangu a argotu v Plzni 24.-27. ledna 1984, Státní pedagogická
knihovna Komenského.
BLAŽEK, P., FISCHER S. a ŠKODA J. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché
(Grada). ISBN 978-80-271-2013-0.
CARLEN, P. a WORRALL A. Analysing womens imprisonment. Portland, Or.: Willan Pub., 2004. ISBN 1-84392-069-7.
ČECHOVÁ, M. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1996. ISBN 8085937271.
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada), s. 197-198. ISBN 9788024750460.
GIRSHICK, L. B. No safe haven. Michigan: Northeastern University Press, 1999. ISBN 978-1-55553-467-7.
HÁLA, J. a SOUDKOVÁ P. Jak mluví čeští vězni: místo a úloha vězeňského argotu. (Praha: Vězeňská služba České republiky), 2002. ISBN 80-238-9463-3.
HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006, s. 155. ISBN 8086708306.
HARBORDT, S. Die Subkultur des Gefängnisses. Stuttgart, Ferdinand Enke, Verlag, 1967.
HEFFERNAN, E. Making it in prison: The square, the cool and the life. New York: Wiley, 1972. ISBN 978-0471367505.
HLADKÝ, J. O slangu (a argote) v slovenských väzniciach in Filologický časopis, 1 (7) / 2016. s. 13-21. ISSN 2415-8828.
JIŘIČKA Václav: S kým zacházet - a jak?
Koncepce vězeňství do roku 2025. Ministerstvo spravedlnosti. VSČR.
LOCHMANNOVÁ, Alena. Tělo za katrem. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3019-1.
MAREŠOVÁ, A, KOTULAN P. a MARTINKOVÁ M. Výzkum prvovězněných žen: sonda do problematiky žen v ČR v posledních cca 10 letech poprvé trestně stíhaných
a poprvé vězněných. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009. Studie (Institut pro kriminologii a sociální prevenci). ISBN 978-80-7338-082-3.
NEDBÁLKOVÁ, K. Spoutaná Rozkoš: sociální (re)produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. Gender sondy. ISBN
80-86429-65-2.
RADKOVÁ, L. Jak se mluví za zdmi českých věznic. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-7464-109-1
ROSSMANITH, S. Sind Frauen die besseren Mörder? Spektakuläre Fälle einer Gerichtspsychiaterin. Wien: Amalthea, 2013. ISBN 978-3-85002-843-1.
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie.
SWEENEY, M. Reading is my window: books and the art of reading in womens prisons. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2010. ISBN 978-0-8078-7100-3.
ŠUJAN, K. Písemné projevy vězeňkyň ve Věznici Světlá nad Sázavou jako součást jejich edukačních a resocializačních intervencí. In: Proceeding of 7th International
Adult Education Conference Adult Education 2017 - in times of resonant social Changes. Praha: ČAS, 2018. ISBN 978-80-906894-2-8.
TALVI, S. J. A. Women behind bars: the crisis of women in the U.S. prison system. Emeryville, CA: Seal Press, c2007. ISBN 978-1-58005-195-8.
VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-898-7.