Tato teoretická část disertačního projektu má charakter výkladu poznatků výzkumného mapování tvůrčích přístupů a uměleckých výstupů, které by mohly odrážet začlenění kresby do dnešní interdisciplinární umělecké praxe. Práce vychází z nejnovějších, kvalitně interpretovaných zdrojů, většinou čerpaných z teorií zahraničních odborníků, kteří klasifikují takové tvůrčí přístupy jako současnou kresbu, tedy Contemporary Drawing nebo Drawing Now.
Anotace v angličtině
This theoretical part of the dissertation project has the character of an explanation of a research inquiry carried out by mapping of the creative approaches and artistic outputs which could reflect the integration of drawing in the current interdisciplinary artistic practice. The work is based on the latest, well-interpreted sources, mostly drawn from the theories of foreign experts, who classify such creative approaches as a Contemporary Drawing or Drawing Now.
drawing, drawingability as a property of drawing, creation, perception, metonymy, interdisciplinary integration, interpretation, articulation, fragment, space, concepts, symbolization, medium, artwork, communication of drawing, context, language, record, evolution, paradigm, experience, convention, education, practice
Rozsah průvodní práce
105 s. (171 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato teoretická část disertačního projektu má charakter výkladu poznatků výzkumného mapování tvůrčích přístupů a uměleckých výstupů, které by mohly odrážet začlenění kresby do dnešní interdisciplinární umělecké praxe. Práce vychází z nejnovějších, kvalitně interpretovaných zdrojů, většinou čerpaných z teorií zahraničních odborníků, kteří klasifikují takové tvůrčí přístupy jako současnou kresbu, tedy Contemporary Drawing nebo Drawing Now.
Anotace v angličtině
This theoretical part of the dissertation project has the character of an explanation of a research inquiry carried out by mapping of the creative approaches and artistic outputs which could reflect the integration of drawing in the current interdisciplinary artistic practice. The work is based on the latest, well-interpreted sources, mostly drawn from the theories of foreign experts, who classify such creative approaches as a Contemporary Drawing or Drawing Now.
drawing, drawingability as a property of drawing, creation, perception, metonymy, interdisciplinary integration, interpretation, articulation, fragment, space, concepts, symbolization, medium, artwork, communication of drawing, context, language, record, evolution, paradigm, experience, convention, education, practice
Zásady pro vypracování
Průběžné konzultace se školitelem
Výzkum: a) odborná rešerše, literatura b) rozhovory s umělci, teoretiky a kurátory
Transkripce rozhovorů
Kompletace sebraného materiálu
Vypracování finální formy teoretické části DISP
Vypracování praktické části DISP: a) grafické zpracování a tisk publikace Mapa české současné kresby b) webdesign stránek Mapa české současné kresby
Veřejná prezentace projektu, tj. publikace, stránek Mapy české současné kresby a přídatných výsledků výzkumu (fotodokumentace apod.)
Zásady pro vypracování
Průběžné konzultace se školitelem
Výzkum: a) odborná rešerše, literatura b) rozhovory s umělci, teoretiky a kurátory
Transkripce rozhovorů
Kompletace sebraného materiálu
Vypracování finální formy teoretické části DISP
Vypracování praktické části DISP: a) grafické zpracování a tisk publikace Mapa české současné kresby b) webdesign stránek Mapa české současné kresby
Veřejná prezentace projektu, tj. publikace, stránek Mapy české současné kresby a přídatných výsledků výzkumu (fotodokumentace apod.)
Seznam doporučené literatury
BOURRIAUD, N. Relational Aesthetics. Dijon: Les presses du réel, 2002. ISBN 978-2-84066-060-6
BÖHM, D., FRANTA, J. Nulla dies sine linea. Praha: BIGGBOSS, 2013. ISBN 978-80-903973-4-7
DEXTER, E. Vitamin D: New Perspectives in Drawing. London: Phaidon, 2005. ISBN 978-0-7148-4545-6
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8
DERIEUX, F., AUBART, F. Harald Szeemann: Individual Methodology. Zurich: JRP Ringier Kunstverlag Ag, 2007. ISBN 978-3-905829-09-9
Editors of Phaidon. Vitamin D2: New Perspectives in Drawing. London: Phaidon, 2013. ISBN 978-0-7148-6528-7
GOODMAN, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8
HEIDEGGER, M. Původ uměleckého díla. Praha: OIKOYMENH, 2016. ISBN 978-80-7298-207-3
KARKANOVÁ, H., ŠÁLKOVÁ, J. Současná česká kresba. Brno: Moravská galerie v Brně, 1990.
KOKOLIA, V. Slovník Grafiky 2. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-87108-08-6
KULKA, T., CIPORANOV, D., eds. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5
MARZONA, D., GROSENICK, U., ed. Minimalismus. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-670-2
MERLEAU-PONTY, M. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-60-7298-287-5
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu. Praha: Karolinum, 2016. Vizuální kultura. ISBN 978-80-246-3202-5
NÁDVORNÍKOVÁ, A. Art brut v českých zemích: mediumici, solitéři, psychotici. Olomouc: Muzeum umění, 2008. ISBN 978-80-86300-95-5
OBRIST, H. U. Ways of Curating. London: Penguin Books, 2015. ISBN 978-0-241-95096-8
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5
SCHRÖDER, K. A., LAHNER, E., eds. Drawing Now 2015. Wien: Albertina, 2015. ISBN 978-3-774-2500-9
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S., et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1
SRP, K., ed. Obrácený pohled. Jitka Svobodová. Řevnice: Arbor vitae ve spolupráci s Fakultou umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87164-57-0 (AV) / ISBN 978-80-7414-269-7 (UJEP)
SÝKOROVÁ, L., ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-956-6
ŠEVČÍK, J., JEŘÁBKOVÁ, E., eds. Mezi první a druhou moderností 1985-2012. Praha: VVP AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-29-1
ZATLOUKAL, P., BINDER, I., DANĚK, L., ŠIMKOVÁ, A., MILÁČKOVÁ, M. Uhlem, štětcem, skalpelem?: sbírka kresby Muzea umění Olomouc. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2016. Sbírky Muzea umění Olomouc. ISBN 978-80-88103-04-2
Seznam doporučené literatury
BOURRIAUD, N. Relational Aesthetics. Dijon: Les presses du réel, 2002. ISBN 978-2-84066-060-6
BÖHM, D., FRANTA, J. Nulla dies sine linea. Praha: BIGGBOSS, 2013. ISBN 978-80-903973-4-7
DEXTER, E. Vitamin D: New Perspectives in Drawing. London: Phaidon, 2005. ISBN 978-0-7148-4545-6
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8
DERIEUX, F., AUBART, F. Harald Szeemann: Individual Methodology. Zurich: JRP Ringier Kunstverlag Ag, 2007. ISBN 978-3-905829-09-9
Editors of Phaidon. Vitamin D2: New Perspectives in Drawing. London: Phaidon, 2013. ISBN 978-0-7148-6528-7
GOODMAN, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8
HEIDEGGER, M. Původ uměleckého díla. Praha: OIKOYMENH, 2016. ISBN 978-80-7298-207-3
KARKANOVÁ, H., ŠÁLKOVÁ, J. Současná česká kresba. Brno: Moravská galerie v Brně, 1990.
KOKOLIA, V. Slovník Grafiky 2. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-87108-08-6
KULKA, T., CIPORANOV, D., eds. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5
MARZONA, D., GROSENICK, U., ed. Minimalismus. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-670-2
MERLEAU-PONTY, M. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-60-7298-287-5
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu. Praha: Karolinum, 2016. Vizuální kultura. ISBN 978-80-246-3202-5
NÁDVORNÍKOVÁ, A. Art brut v českých zemích: mediumici, solitéři, psychotici. Olomouc: Muzeum umění, 2008. ISBN 978-80-86300-95-5
OBRIST, H. U. Ways of Curating. London: Penguin Books, 2015. ISBN 978-0-241-95096-8
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5
SCHRÖDER, K. A., LAHNER, E., eds. Drawing Now 2015. Wien: Albertina, 2015. ISBN 978-3-774-2500-9
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S., et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1
SRP, K., ed. Obrácený pohled. Jitka Svobodová. Řevnice: Arbor vitae ve spolupráci s Fakultou umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-87164-57-0 (AV) / ISBN 978-80-7414-269-7 (UJEP)
SÝKOROVÁ, L., ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-956-6
ŠEVČÍK, J., JEŘÁBKOVÁ, E., eds. Mezi první a druhou moderností 1985-2012. Praha: VVP AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-29-1
ZATLOUKAL, P., BINDER, I., DANĚK, L., ŠIMKOVÁ, A., MILÁČKOVÁ, M. Uhlem, štětcem, skalpelem?: sbírka kresby Muzea umění Olomouc. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2016. Sbírky Muzea umění Olomouc. ISBN 978-80-88103-04-2