Bakalářská práce se zabývá vztahem psychomotorické intervence a vnímáním hudby u žáků 6. - 9. tříd běžné základní školy. Jedná se o experimentální studii, jejíž účastníky byli žáci a žákyně ve věku 12-15 let, kteří byli rozděleni do dvou skupin, a to experimentální a kontrolní. V rámci experimentu byl využit nestandardizovaný didaktický test, jehož součástí byly ukázky z hudebních děl. Experimentální skupinu tvořilo celkem 89 žáků, z toho 43 chlapců a 46 dívek, kontrolní skupina sestávala celkem z 87 žáků, z toho 42 chlapců a 45 dívek. Obě skupiny absolvovaly vstupní a výstupní didaktický test. U experimentální skupiny byly do výuky hudební výchovy zařazovány psychomotorické aktivity v délce cca 15 minut, u kontrolní skupiny nikoli. Výsledky obou testů byly porovnávány mezi experimentální a kontrolní skupinou, a také mezi chlapci a dívkami z experimentální skupiny. Pro statistické zpracování byla zvolena hladina významnosti p < 0,05. V tomto výzkumném šetření nebyl prokázán statisticky významný vztah mezi psychomotorickou intervencí a vnímáním hudby v porovnání mezi experimentální a kontrolní skupinou, ani mezi chlapci a dívkami z experimentální skupiny před a po absolvování intervenčního programu. Psychomotorické aktivity jsou vhodným nástrojem ve výuce na ZŠ. Podporují aktivitu, motivaci a komunikaci.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the relationship between psychomotor intervention and the perception of music in pupils in the 6th - 9th grades of regular primary school. This is an experimental study that included pupils aged 12-15 who were divided into two groups, experimental and control. A non-standardized didactic test was used in the experiment, which included demonstrations of musical works. The experimental group consisted of a total of 89 pupils, of which 43 boys and 46 girls, the control group a total of 87 pupils, of which 42 boys and 45 girls. Both groups passed the entrance and exit didactic test. In the experimental group, psychomotor activities in length were included in the teaching of music education about 15 minutes, not in the control group. The results of both tests were compared between the experimental and control groups and also between the boys and girls from the experimental group. A level of significance p < .05 was chosen for statistical processing. This research did not show a statistically significant relationship between psychomotor intervention and music perception compared to the experimental and control groups, or between boys and girls from the experimental group before and after the completion of the intervention program. Psychomotor activities are a suitable tool in primary school teaching. They support activity, motivation
and communication.
Keywords
psychomotorika, hudební výchova, základní škola, hudební vývoj dítěte, hudební vnímání
Keywords in English
psychomotricity, music education, elementary school, musical development
of the child, musical perception
Length of the covering note
54 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá vztahem psychomotorické intervence a vnímáním hudby u žáků 6. - 9. tříd běžné základní školy. Jedná se o experimentální studii, jejíž účastníky byli žáci a žákyně ve věku 12-15 let, kteří byli rozděleni do dvou skupin, a to experimentální a kontrolní. V rámci experimentu byl využit nestandardizovaný didaktický test, jehož součástí byly ukázky z hudebních děl. Experimentální skupinu tvořilo celkem 89 žáků, z toho 43 chlapců a 46 dívek, kontrolní skupina sestávala celkem z 87 žáků, z toho 42 chlapců a 45 dívek. Obě skupiny absolvovaly vstupní a výstupní didaktický test. U experimentální skupiny byly do výuky hudební výchovy zařazovány psychomotorické aktivity v délce cca 15 minut, u kontrolní skupiny nikoli. Výsledky obou testů byly porovnávány mezi experimentální a kontrolní skupinou, a také mezi chlapci a dívkami z experimentální skupiny. Pro statistické zpracování byla zvolena hladina významnosti p < 0,05. V tomto výzkumném šetření nebyl prokázán statisticky významný vztah mezi psychomotorickou intervencí a vnímáním hudby v porovnání mezi experimentální a kontrolní skupinou, ani mezi chlapci a dívkami z experimentální skupiny před a po absolvování intervenčního programu. Psychomotorické aktivity jsou vhodným nástrojem ve výuce na ZŠ. Podporují aktivitu, motivaci a komunikaci.
Annotation in English
The bachelor's thesis deals with the relationship between psychomotor intervention and the perception of music in pupils in the 6th - 9th grades of regular primary school. This is an experimental study that included pupils aged 12-15 who were divided into two groups, experimental and control. A non-standardized didactic test was used in the experiment, which included demonstrations of musical works. The experimental group consisted of a total of 89 pupils, of which 43 boys and 46 girls, the control group a total of 87 pupils, of which 42 boys and 45 girls. Both groups passed the entrance and exit didactic test. In the experimental group, psychomotor activities in length were included in the teaching of music education about 15 minutes, not in the control group. The results of both tests were compared between the experimental and control groups and also between the boys and girls from the experimental group. A level of significance p < .05 was chosen for statistical processing. This research did not show a statistically significant relationship between psychomotor intervention and music perception compared to the experimental and control groups, or between boys and girls from the experimental group before and after the completion of the intervention program. Psychomotor activities are a suitable tool in primary school teaching. They support activity, motivation
and communication.
Keywords
psychomotorika, hudební výchova, základní škola, hudební vývoj dítěte, hudební vnímání
Keywords in English
psychomotricity, music education, elementary school, musical development
of the child, musical perception
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat vztahem mezi psychomotorickou intervencí a vnímáním hudby. Bude se jednat o experimentální studii.
Cílem práce bude zjistit, zda mají psychomotorické aktivity v hodinách Hudební výchovy vliv na vnímání hudby u žáků na 2. stupni základní školy.
V teoretické práci budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice.
Výzkumná část bude věnována vlastnímu experimentu. V rámci experimentální studie půjde o tzv. srovnávací experiment, jehož součástí bude vstupní a výstupní test experimentální a kontrolní skupiny u žáků na 2. stupni ZŠ. Součástí experimentu bude vstupní poslechový test, který bude zároveň sloužit i jako výstupní. U experimentální skupiny bude po dobu 10 týdnů zařazována do výuky HV psychomotorická intervence. Poté budou porovnávány výsledky experimentu mezi experimentální a kontrolní skupinou, mezi chlapci a dívkami v experimentální skupině. Součástí práce budou konkrétní závěry.
Při zpracování práce budou respektovány pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat vztahem mezi psychomotorickou intervencí a vnímáním hudby. Bude se jednat o experimentální studii.
Cílem práce bude zjistit, zda mají psychomotorické aktivity v hodinách Hudební výchovy vliv na vnímání hudby u žáků na 2. stupni základní školy.
V teoretické práci budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice.
Výzkumná část bude věnována vlastnímu experimentu. V rámci experimentální studie půjde o tzv. srovnávací experiment, jehož součástí bude vstupní a výstupní test experimentální a kontrolní skupiny u žáků na 2. stupni ZŠ. Součástí experimentu bude vstupní poslechový test, který bude zároveň sloužit i jako výstupní. U experimentální skupiny bude po dobu 10 týdnů zařazována do výuky HV psychomotorická intervence. Poté budou porovnávány výsledky experimentu mezi experimentální a kontrolní skupinou, mezi chlapci a dívkami v experimentální skupině. Součástí práce budou konkrétní závěry.
Při zpracování práce budou respektovány pokyny katedry psychologie ke zpracování kvalifikačních prací.
Recommended resources
ATKINSON, R. L., SMITH, E. E., BEM, D. J., NOLEN ? HOEKSEMA, S. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika pre každého. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2006.
BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-3627-7.
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-246-0965-2.
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
VOPEL, K., W. Skupinové hry pro život 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-398-7.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.
Recommended resources
ATKINSON, R. L., SMITH, E. E., BEM, D. J., NOLEN ? HOEKSEMA, S. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika pre každého. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum, 2006.
BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-3627-7.
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-246-0965-2.
LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: cvičení pro rozvoj soustředění a motivace žáků. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
VOPEL, K., W. Skupinové hry pro život 3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-398-7.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.