Diplomová práce s názvem "Syndrom vyhoření u učitelů základních škol a speciálních základních škol v okresech Teplice a Ústí nad Labem" popisuje problematiku syndromu vyhoření učitelů a učitelek základních škola speciálních základních škol. Tato práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsán syndrom vyhoření, jeho historie, příčiny i možnosti prevence. Dále je zde věnována pozornost základnímu vzdělávání a učitelské profesi. V praktické části je popsán výzkum, ke kterému byl použit standardizovaný dotazník Maslach Burnout Inventory. Následně jsou zde předloženy a vyhodnoceny výsledky kvantitativního výzkumu, ve kterém je zjišťováno, na jakém typu školy jsou učitelé syndromem vyhoření ohroženi více.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Burnout Syndrome in Primary and Special Primary School Teachers in the Districts of Teplice and Ústí nad Labem" describes the issue of burnout syndrome in primary and special primary school teachers. This thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the burnout syndrome, its history, causes and possibilities of prevention. Furthermore, attention is paid to primary education and to the teaching profession. The practical part describes the research for which the standardized Maslach Burnout Inventory questionnaire was used. Subsequently, the results of a quantitative research study are presented and evaluated, in which it is investigated in which type of school teachers are more at risk burnout syndrome.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, stres, učitel, základní škola, vyčerpání
Diplomová práce s názvem "Syndrom vyhoření u učitelů základních škol a speciálních základních škol v okresech Teplice a Ústí nad Labem" popisuje problematiku syndromu vyhoření učitelů a učitelek základních škola speciálních základních škol. Tato práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsán syndrom vyhoření, jeho historie, příčiny i možnosti prevence. Dále je zde věnována pozornost základnímu vzdělávání a učitelské profesi. V praktické části je popsán výzkum, ke kterému byl použit standardizovaný dotazník Maslach Burnout Inventory. Následně jsou zde předloženy a vyhodnoceny výsledky kvantitativního výzkumu, ve kterém je zjišťováno, na jakém typu školy jsou učitelé syndromem vyhoření ohroženi více.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled "Burnout Syndrome in Primary and Special Primary School Teachers in the Districts of Teplice and Ústí nad Labem" describes the issue of burnout syndrome in primary and special primary school teachers. This thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the burnout syndrome, its history, causes and possibilities of prevention. Furthermore, attention is paid to primary education and to the teaching profession. The practical part describes the research for which the standardized Maslach Burnout Inventory questionnaire was used. Subsequently, the results of a quantitative research study are presented and evaluated, in which it is investigated in which type of school teachers are more at risk burnout syndrome.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, stres, učitel, základní škola, vyčerpání
Diplomová práce se bude zabývat syndromem vyhoření u učitelů na základních školách běžného typu a na speciálních základních školách v okresech Teplice a Ústí nad Labem.
Bude se skládat z teoretické a praktické části.
V teoretické části bude popsán syndrom vyhoření, jeho historie, vývojová stadia, příznaky a projevy, diagnostika i prevence. Dále budou v této části vysvětleny pojmy základní školy a základní školy speciální.
Praktická část se bude zabývat výzkumem syndromu vyhoření u učitelů. Bude se zde porovnávat syndrom vyhoření u učitelů v závislosti na rozdílných typech škol základního školství. K výzkumu bude použit standardizovaný dotazník Maslach Bornout Inventory.
Diplomová práce je určena zejména pro teorii, zřizovatele škol. Má za cíl zjistit míru syndromu vyhoření u učitelů základních škol a speciálních základních škol dle délky praxe. Dále má za cíl zjistit, v jakém typu školy jsou učitelé syndromem vyhoření ohroženi více.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat syndromem vyhoření u učitelů na základních školách běžného typu a na speciálních základních školách v okresech Teplice a Ústí nad Labem.
Bude se skládat z teoretické a praktické části.
V teoretické části bude popsán syndrom vyhoření, jeho historie, vývojová stadia, příznaky a projevy, diagnostika i prevence. Dále budou v této části vysvětleny pojmy základní školy a základní školy speciální.
Praktická část se bude zabývat výzkumem syndromu vyhoření u učitelů. Bude se zde porovnávat syndrom vyhoření u učitelů v závislosti na rozdílných typech škol základního školství. K výzkumu bude použit standardizovaný dotazník Maslach Bornout Inventory.
Diplomová práce je určena zejména pro teorii, zřizovatele škol. Má za cíl zjistit míru syndromu vyhoření u učitelů základních škol a speciálních základních škol dle délky praxe. Dále má za cíl zjistit, v jakém typu školy jsou učitelé syndromem vyhoření ohroženi více.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0470-3.