Bakalářská práce se zabývá loutkovým divadlem v mateřské škole. Jak využít loutkového divadla k rozvoji prosociálního chování u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici loutky, její druhy, funkce a využití při rozvoji prosociálního chování. Dále se bakalářská práce zabývá vývojem dětského ,,já a svědomí, hrou v předškolním věku, socializací předškolního dítěte a vnímáním loutky dětmi. V praktické části práci jsou popsány konkrétní příklady z praxe, kde každý projev nevhodného chování je demonstrován scénkou loutkového divadla. Na základě těchto scének se děti seznámí s konkrétními možnými řešeními daných problémů. Tyto scénky jsou využity k samotné edukaci předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the puppet theatre in the nursery school. How to develop the prosocial behavior for preschool age children using the puppet theatre. The theory is focused on the definition of a puppet including its types and functions and their use for the development of prosocial behaviour. Furthermore, the work focused on the development of a sense of self-identity in children and children's conscience, games for preschoolers, the socialization of preschoolers, children's perception of puppets and the pre-school education.
The experiment part of the thesis described particular examples from the practice where each manifestation of an inappropriate behavior was demonstrated by a puppet theater scene. Based on these scenes the children get acquainted with specific possible solutions to the given problems. These scenes are used for the education of preschool children.
Bakalářská práce se zabývá loutkovým divadlem v mateřské škole. Jak využít loutkového divadla k rozvoji prosociálního chování u dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici loutky, její druhy, funkce a využití při rozvoji prosociálního chování. Dále se bakalářská práce zabývá vývojem dětského ,,já a svědomí, hrou v předškolním věku, socializací předškolního dítěte a vnímáním loutky dětmi. V praktické části práci jsou popsány konkrétní příklady z praxe, kde každý projev nevhodného chování je demonstrován scénkou loutkového divadla. Na základě těchto scének se děti seznámí s konkrétními možnými řešeními daných problémů. Tyto scénky jsou využity k samotné edukaci předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the puppet theatre in the nursery school. How to develop the prosocial behavior for preschool age children using the puppet theatre. The theory is focused on the definition of a puppet including its types and functions and their use for the development of prosocial behaviour. Furthermore, the work focused on the development of a sense of self-identity in children and children's conscience, games for preschoolers, the socialization of preschoolers, children's perception of puppets and the pre-school education.
The experiment part of the thesis described particular examples from the practice where each manifestation of an inappropriate behavior was demonstrated by a puppet theater scene. Based on these scenes the children get acquainted with specific possible solutions to the given problems. These scenes are used for the education of preschool children.
Autorka prostudovala Směrnici děkana č. 5D/2019 o psaní kvalifikačních prací. Ve své bakalářské práci se bude zabývat problematikou klimatu v mateřské škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Tedy otázky, co jsou to vlastně loutky (druhy, funkce loutek), vývoj dítěte a hry, využití loutek v MŠ (loutka jako pomocník při diagnostice, rozvoji prosociálního chování, ..), jaké jsou nevhodné projevy chování, vztahy (klima) mezi dětmi v MŠ. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký efekt (kladný, záporný, konzistentní) mají vytvořené divadelní scény (inscenace) na sociální vztahy, klima ve třídě. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajícíchprofesí.
Zásady pro vypracování
Autorka prostudovala Směrnici děkana č. 5D/2019 o psaní kvalifikačních prací. Ve své bakalářské práci se bude zabývat problematikou klimatu v mateřské škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu. Tedy otázky, co jsou to vlastně loutky (druhy, funkce loutek), vývoj dítěte a hry, využití loutek v MŠ (loutka jako pomocník při diagnostice, rozvoji prosociálního chování, ..), jaké jsou nevhodné projevy chování, vztahy (klima) mezi dětmi v MŠ. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký efekt (kladný, záporný, konzistentní) mají vytvořené divadelní scény (inscenace) na sociální vztahy, klima ve třídě. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajícíchprofesí.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : ARTAMA, 2006. ISBN 978-80-7068-217-3.
DVOŘÁK, J. V.: Herectví s loutkou. Praha: Artma , 1997. ISBN 80-7068-069-5.