Tato diplomová práce se zabývá kompetencí pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základních škol. V teoretické části blíže popisuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy, legislativní vymezení vzdělávání těchto žáků, formy a podmínky jejich vzdělávání v běžných základních školách. Druhá kapitola teoretické části se věnuje pedagogickým kompetencím a vymezuje nejdůležitější kompetence pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část diplomové práce zjišťuje pomocí dotazníkového šetření situaci v současných českých školách a porovnává kompetence ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u učitelů běžných tříd běžných základních škol a u učitelů, kteří vzdělávají primárně tyto žáky ve speciálních třídách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis topic is "Teaching pupils with special educational needs (SEN) in the first stage of primary schools". The theoretical part describes a pupil with special educational needs (SEN) in the first stage of primary school, the legislative definition of the education of these pupils, the forms and conditions of their education in mainstream primary schools. The second chapter of the theoretical part deals with pedagogical competencies and defines the most important competencies for the education of pupils with special educational needs. The practical part of the diploma thesis using a questionnaire survey investigates the situation in mainstream schools in the Czech Republic and compares the teaching competencies for inclusive education between a teacher in mainstream primary schools and a teacher in the special classes with special educational needs pupils.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, kompetence pedagoga, legislativa, podmínky vzdělávání, podpůrná opatření, porucha, znevýhodnění, speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
Klíčová slova v angličtině
Conditions of education, disadvantage, disorder, inklusive education, legislation, pupil with special educational needs, teacher's competence, teaching assistant, special pedagogue, support measures.
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá kompetencí pedagogů ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základních škol. V teoretické části blíže popisuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základní školy, legislativní vymezení vzdělávání těchto žáků, formy a podmínky jejich vzdělávání v běžných základních školách. Druhá kapitola teoretické části se věnuje pedagogickým kompetencím a vymezuje nejdůležitější kompetence pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část diplomové práce zjišťuje pomocí dotazníkového šetření situaci v současných českých školách a porovnává kompetence ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u učitelů běžných tříd běžných základních škol a u učitelů, kteří vzdělávají primárně tyto žáky ve speciálních třídách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis topic is "Teaching pupils with special educational needs (SEN) in the first stage of primary schools". The theoretical part describes a pupil with special educational needs (SEN) in the first stage of primary school, the legislative definition of the education of these pupils, the forms and conditions of their education in mainstream primary schools. The second chapter of the theoretical part deals with pedagogical competencies and defines the most important competencies for the education of pupils with special educational needs. The practical part of the diploma thesis using a questionnaire survey investigates the situation in mainstream schools in the Czech Republic and compares the teaching competencies for inclusive education between a teacher in mainstream primary schools and a teacher in the special classes with special educational needs pupils.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, kompetence pedagoga, legislativa, podmínky vzdělávání, podpůrná opatření, porucha, znevýhodnění, speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
Klíčová slova v angličtině
Conditions of education, disadvantage, disorder, inklusive education, legislation, pupil with special educational needs, teacher's competence, teaching assistant, special pedagogue, support measures.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5C/2019 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Zpracování teoretické části na základě prostudované odborné literatury. Specifikovat pojem kompetence pedagoga, rozvést jednotlivé kompetence, charakterizovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a formy vzdělávání těchto žáků na 1. stupni běžných základních škol.
4. V rámci praktické části sestavení dotazníku pro pedagogy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných běžných základních školách. Dotazník bude zaměřen na kompetence pedagogů ke vzdělávání těchto žáků.
5. Vyhodnocení dat z dotazníků vyhodnotit a zpracování do přehledných tabulek a grafů, doplnění vlastním komentářem a vyvození konkrétních závěrů.
6. Zpracování diskuze ke zvolenému tématu.
7. Zobecnění získaných poznatků do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5C/2019 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Zpracování teoretické části na základě prostudované odborné literatury. Specifikovat pojem kompetence pedagoga, rozvést jednotlivé kompetence, charakterizovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a formy vzdělávání těchto žáků na 1. stupni běžných základních škol.
4. V rámci praktické části sestavení dotazníku pro pedagogy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na vybraných běžných základních školách. Dotazník bude zaměřen na kompetence pedagogů ke vzdělávání těchto žáků.
5. Vyhodnocení dat z dotazníků vyhodnotit a zpracování do přehledných tabulek a grafů, doplnění vlastním komentářem a vyvození konkrétních závěrů.
6. Zpracování diskuze ke zvolenému tématu.
7. Zobecnění získaných poznatků do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi, Praha 2009.
FRANIOK, P., KNOTOVÁ D.: Učitel a žák v současné školy, Brno 2008.
HUPKOVÁ M., PETLÁK E.: Sebereflexia a kompetencie v práci učitele, Bratislava 2004.
KRYKORKOVÁ, Hana a kol.: 2010. Učitel v současné škole. Praha 2010.
KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování, Praha 2012.
PRŮCHA, Jan: Učitel: Současné poznatky o profesi, Praha 2002.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol.:Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, Praha 2008.
VAŠUTOVÁ Jaroslava: Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi, Praha 2007.
CHRÁSKA, Miroslav: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha, 2007.
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu, Brno, 2000.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum, Praha, 2005.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha, 2007.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi, Praha 2009.
FRANIOK, P., KNOTOVÁ D.: Učitel a žák v současné školy, Brno 2008.
HUPKOVÁ M., PETLÁK E.: Sebereflexia a kompetencie v práci učitele, Bratislava 2004.
KRYKORKOVÁ, Hana a kol.: 2010. Učitel v současné škole. Praha 2010.
KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování, Praha 2012.
PRŮCHA, Jan: Učitel: Současné poznatky o profesi, Praha 2002.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol.:Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, Praha 2008.
VAŠUTOVÁ Jaroslava: Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi, Praha 2007.
CHRÁSKA, Miroslav: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha, 2007.
GAVORA, Peter: Úvod do pedagogického výzkumu, Brno, 2000.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum, Praha, 2005.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha, 2007.