Bakalářská práce se zabývá komparací postojů ke vzdělávání dětí žijících v dětském domově a dětí žijících v rodině. Teoretická část práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. První část pojednává o vývoji osobnosti dítěte o jeho potřebách, dále o rodině a její funkci a principech rodinné výchovy. V druhé části jsme se zaměřili na poruchu rodiny na principy ústavní výchovy a na domov a dětský domov. Ve třetí části se věnujeme postojům dětí ke studiu jak v rodině, tak v dětském domově.
V empirické části byl ke sběru dat použit standardizovaný dotazník: Předcházení problémům v chování žáků autorů Vojtové a Fučík, 2011. Hlavním cílem je zjistit postoje ke školnímu vzdělávání dětí z dětského domova a dětí z rodin a výsledná data porovnat. V rámci výzkumu bylo dotazováno 30 žáků 6. - 9. tříd ze základní školy Jablonné v Podještědí, 15 žáků z dětského domova Jablonné v Podještědí a 15 žáků z dětského domova Krompach také z 6. - 9. třídy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the comparison of attitudes to the education of children living in an orphanage and children living in a family. The theoretical part of the work is divided into three main chapters. The first part deals with the development of the child's personality, his needs, then the family and its function and principles of family education. In the second part, we focused on the family disorder on the principles of institutional education and on the home and children's home. In the third part, we focus on children's attitudes to study both in the family and in the children's home. In the empirical part, a standardized questionnaire was used to collect data: Prevention of problems in the behavior of pupils by Vojtová and Fučík, 2011. The main goal is to find out attitudes to school education of children from orphanages and children from families and compare the resulting data. As part of the research, 30 pupils from the 6th to 9th grades from the Jablonné v Podještědí primary school. 15 pupils from the Jablonné v Podještědí and 15 pupils from Krompach children's home were also interviewed from the 6th to 9th grades.
Klíčová slova
Dětský domov, postoje, rodina, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, Children's Home, Education, Family
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komparací postojů ke vzdělávání dětí žijících v dětském domově a dětí žijících v rodině. Teoretická část práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. První část pojednává o vývoji osobnosti dítěte o jeho potřebách, dále o rodině a její funkci a principech rodinné výchovy. V druhé části jsme se zaměřili na poruchu rodiny na principy ústavní výchovy a na domov a dětský domov. Ve třetí části se věnujeme postojům dětí ke studiu jak v rodině, tak v dětském domově.
V empirické části byl ke sběru dat použit standardizovaný dotazník: Předcházení problémům v chování žáků autorů Vojtové a Fučík, 2011. Hlavním cílem je zjistit postoje ke školnímu vzdělávání dětí z dětského domova a dětí z rodin a výsledná data porovnat. V rámci výzkumu bylo dotazováno 30 žáků 6. - 9. tříd ze základní školy Jablonné v Podještědí, 15 žáků z dětského domova Jablonné v Podještědí a 15 žáků z dětského domova Krompach také z 6. - 9. třídy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the comparison of attitudes to the education of children living in an orphanage and children living in a family. The theoretical part of the work is divided into three main chapters. The first part deals with the development of the child's personality, his needs, then the family and its function and principles of family education. In the second part, we focused on the family disorder on the principles of institutional education and on the home and children's home. In the third part, we focus on children's attitudes to study both in the family and in the children's home. In the empirical part, a standardized questionnaire was used to collect data: Prevention of problems in the behavior of pupils by Vojtová and Fučík, 2011. The main goal is to find out attitudes to school education of children from orphanages and children from families and compare the resulting data. As part of the research, 30 pupils from the 6th to 9th grades from the Jablonné v Podještědí primary school. 15 pupils from the Jablonné v Podještědí and 15 pupils from Krompach children's home were also interviewed from the 6th to 9th grades.
Klíčová slova
Dětský domov, postoje, rodina, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Attitudes, Children's Home, Education, Family
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je komparace postojů ke vzdělávání dětí žijících v dětském domově a dětí žijících v rodině. Práce se zaměří na problematiku postojů ke školnímu vzdělávání těchto dětí. V teoretické části popisuje princip ústavní výchovy, způsob života dětí z dětských domovů, vývoj osobnosti dítěte, postoje, specifika chování těchto dětí, jejich potřeby a s nimi spojené bariéry ve vzdělání. Praktická část bakalářské práce přináší výsledky výzkumného šetření, ve kterém oslovíme celkem 60 respondentů. Porovnáme postoj k formálnímu vzdělávání, sociální kompetence, samostatnost a další faktory, které mají na tyto postoje vliv u dětí z vybraného dětského domova a dětí z rodin. Jako nástroj sběru dat bude použit upravený standardizovaný dotazník: Předcházení problémům v chování žáků (Vojtová, Fučík, 2011).
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je komparace postojů ke vzdělávání dětí žijících v dětském domově a dětí žijících v rodině. Práce se zaměří na problematiku postojů ke školnímu vzdělávání těchto dětí. V teoretické části popisuje princip ústavní výchovy, způsob života dětí z dětských domovů, vývoj osobnosti dítěte, postoje, specifika chování těchto dětí, jejich potřeby a s nimi spojené bariéry ve vzdělání. Praktická část bakalářské práce přináší výsledky výzkumného šetření, ve kterém oslovíme celkem 60 respondentů. Porovnáme postoj k formálnímu vzdělávání, sociální kompetence, samostatnost a další faktory, které mají na tyto postoje vliv u dětí z vybraného dětského domova a dětí z rodin. Jako nástroj sběru dat bude použit upravený standardizovaný dotazník: Předcházení problémům v chování žáků (Vojtová, Fučík, 2011).
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer, [2019]. ISBN 978-80-87963-84-5.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn80-7178-772-8.
SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6134-7.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer, [2019]. ISBN 978-80-87963-84-5.
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN isbn80-7178-772-8.
SLOMEK, Zdeněk. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6134-7.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.