Tato diplomová práce se zaměřuje na objasnění úlohy školních výjezdů do zahraničí ve výuce cizích jazyků v České republice. V tomto konkrétním případě se jedná o poznávací autobusové zájezdy do Londýna za účelem zlepšení jazykových dovedností, "osahání" si reality, poznání kultury jiného státu a tzv. zkušenostní učení.
Teoretická část má za cíl seznámit s přehledem literatury zabývající se studiem cizího jazyka v praxi. V tomto konkrétním případě v zahraničí. Definuje školní jazykové výjezdy a pobyty v zahraničí. Popisuje přínos těchto zahraničních výjezdů pro studium cizích jazyků. Teoretická část také řeší přípravu těchto výjezdů. Dále pak, se zaměřuje na angličtinu jako světový jazyk a jeho důležitost v moderním světě.
Praktická část je věnována výzkumu, který se týká důležitosti školních výjezdů do zahraničí, konkrétně vícedenních výjezdů za poznáním do města Londýna a jeho okolí. Výzkum byl prováděn mezi žáky Základní školy Komenského alej a studenty Gymnázia v Žatci, kteří se zájezdu účastnili. Dotazníkovým šetřením získaná data jednoznačně potvrdila kladný přínos zahraničních pobytů pro výuku anglického jazyka. Studenti shledávají možnost účastnit se zahraničních výjezdů jako velmi pozitivní a po jejich absolvování se u nich projevuje vysoká motivace pro další studium tohoto cizího jazyka. V některých případech se jedná i o nový impuls demotivovaných studentů vrátit se zpět ke studiu cizího jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyses the role which school educational trips play in language learning of school children in the Czech Republic. Specifically, trips or excursions to London enable participants to improve their language skills, get real-world practice, and learn about culture of the target language through experiential learning.
The theoretical part contains a review of literature describing the study of a foreign language in practise, particularly school educational field trips and excursions abroad. In addition, it focuses on the benefits of such excursions for the study of a foreign language. The theoretical part also describes the preparation of school educational field trips and all its parts. Furthermore, it considers English as a Lingua Franca and its importance in the modern world nowadays.
The practical part then deals with the research concerning the importance of educational field trips abroad, specifically short excursions to London and its surroundings. The research was carried out among pupils of junior high school Komenského alej and students of Gymnázium Žatec who participated in this type of excursion. The data collected through a questionnaire showed how beneficial such trips are for learning English. The students' feedback also showed that they had higher motivation for further English studies. In some cases it showed that the trips even helped to reengage unmotivated students.
Klíčová slova
přínos školních výletů, vliv cestování na vzdělání, vzdělávací pobyty, zkušenostní učení, vzdělávací potencionál, školní výlety/výjezdy
Klíčová slova v angličtině
benefits of school trips, benefits of travel on education, educational trips, experiential learning, educational potential, field trips/excursions
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na objasnění úlohy školních výjezdů do zahraničí ve výuce cizích jazyků v České republice. V tomto konkrétním případě se jedná o poznávací autobusové zájezdy do Londýna za účelem zlepšení jazykových dovedností, "osahání" si reality, poznání kultury jiného státu a tzv. zkušenostní učení.
Teoretická část má za cíl seznámit s přehledem literatury zabývající se studiem cizího jazyka v praxi. V tomto konkrétním případě v zahraničí. Definuje školní jazykové výjezdy a pobyty v zahraničí. Popisuje přínos těchto zahraničních výjezdů pro studium cizích jazyků. Teoretická část také řeší přípravu těchto výjezdů. Dále pak, se zaměřuje na angličtinu jako světový jazyk a jeho důležitost v moderním světě.
Praktická část je věnována výzkumu, který se týká důležitosti školních výjezdů do zahraničí, konkrétně vícedenních výjezdů za poznáním do města Londýna a jeho okolí. Výzkum byl prováděn mezi žáky Základní školy Komenského alej a studenty Gymnázia v Žatci, kteří se zájezdu účastnili. Dotazníkovým šetřením získaná data jednoznačně potvrdila kladný přínos zahraničních pobytů pro výuku anglického jazyka. Studenti shledávají možnost účastnit se zahraničních výjezdů jako velmi pozitivní a po jejich absolvování se u nich projevuje vysoká motivace pro další studium tohoto cizího jazyka. V některých případech se jedná i o nový impuls demotivovaných studentů vrátit se zpět ke studiu cizího jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyses the role which school educational trips play in language learning of school children in the Czech Republic. Specifically, trips or excursions to London enable participants to improve their language skills, get real-world practice, and learn about culture of the target language through experiential learning.
The theoretical part contains a review of literature describing the study of a foreign language in practise, particularly school educational field trips and excursions abroad. In addition, it focuses on the benefits of such excursions for the study of a foreign language. The theoretical part also describes the preparation of school educational field trips and all its parts. Furthermore, it considers English as a Lingua Franca and its importance in the modern world nowadays.
The practical part then deals with the research concerning the importance of educational field trips abroad, specifically short excursions to London and its surroundings. The research was carried out among pupils of junior high school Komenského alej and students of Gymnázium Žatec who participated in this type of excursion. The data collected through a questionnaire showed how beneficial such trips are for learning English. The students' feedback also showed that they had higher motivation for further English studies. In some cases it showed that the trips even helped to reengage unmotivated students.
Klíčová slova
přínos školních výletů, vliv cestování na vzdělání, vzdělávací pobyty, zkušenostní učení, vzdělávací potencionál, školní výlety/výjezdy
Klíčová slova v angličtině
benefits of school trips, benefits of travel on education, educational trips, experiential learning, educational potential, field trips/excursions
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda krátkodobé poznávací výjezdy do anglicky mluvících zemí mají vliv na studium anglického jazyka.
Student:
- provede analýzu vědecký pohledů na vzdělávací potencionál školních výjezdů do zahraničí
- definuje možnosti podpory mezinárodní mobility z pohledu MŠMT
- popíše různé typy zahraničních zájezdů a porovná dva nejčastěji používané školami v České republice
- formou dotazníku provede výzkum mezi účastníky zahraničního výjezdu, aby zjistil, zda má tento konkrétní typ zájezdu
přínos nejen z hlediska cizího jazyka, ale také z hlediska kulturně společenského.
- provede analýzu výsledků dotazníkového šetření a nastíní výsledky výzkumu
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda krátkodobé poznávací výjezdy do anglicky mluvících zemí mají vliv na studium anglického jazyka.
Student:
- provede analýzu vědecký pohledů na vzdělávací potencionál školních výjezdů do zahraničí
- definuje možnosti podpory mezinárodní mobility z pohledu MŠMT
- popíše různé typy zahraničních zájezdů a porovná dva nejčastěji používané školami v České republice
- formou dotazníku provede výzkum mezi účastníky zahraničního výjezdu, aby zjistil, zda má tento konkrétní typ zájezdu
přínos nejen z hlediska cizího jazyka, ale také z hlediska kulturně společenského.
- provede analýzu výsledků dotazníkového šetření a nastíní výsledky výzkumu
Seznam doporučené literatury
BROWN, H.D. Principles of language learning and teaching (4th. ed). White Plains, N.Y.: Pearson Education.2002.ISBN 0-13-017816-0
BYRAM, M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters. 1997. ISBN 1-85359-377-X
CELCE-MURCIA, M. Teaching English as a second or foreign language. [S.l.]: Cengage learning. 2014. ISBN 9781111351694
HARMER, J. The practice of English language teaching (4th ed.). Harlow: Pearson/Longman. 2007.ISBN 9781405847728
KACHRU, B.The Other Tongue: English across Cultures (2nd ed.). Urbana and Chicago, USA: University of Illinois Press. 1992. ISBN 978-0252062001
KOLB, D. Experiential learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. 2014. ISBN-10: 0-13-389240-9
RICHARDS, J.Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press.2006. ISBN 978-0-521-92512-9
Seznam doporučené literatury
BROWN, H.D. Principles of language learning and teaching (4th. ed). White Plains, N.Y.: Pearson Education.2002.ISBN 0-13-017816-0
BYRAM, M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters. 1997. ISBN 1-85359-377-X
CELCE-MURCIA, M. Teaching English as a second or foreign language. [S.l.]: Cengage learning. 2014. ISBN 9781111351694
HARMER, J. The practice of English language teaching (4th ed.). Harlow: Pearson/Longman. 2007.ISBN 9781405847728
KACHRU, B.The Other Tongue: English across Cultures (2nd ed.). Urbana and Chicago, USA: University of Illinois Press. 1992. ISBN 978-0252062001
KOLB, D. Experiential learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. 2014. ISBN-10: 0-13-389240-9
RICHARDS, J.Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press.2006. ISBN 978-0-521-92512-9