Tématem diplomové práce je problematika individuálních zvláštností předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a účinnosti zvolených edukačních kompenzačních strategií. Výzkumné šetření je zpracováno metodou kvalitativního výzkumu a zabývá se následujícím výzkumným problémem: Jakým způsobem probíhá zvolená kompenzační edukační strategie u předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami? Pro výzkumné šetření byla zvolena kvalitativní evaluace. Výzkumný soubor tvoří čtyři děti ve věku 5-7 let (dva chlapci, dvě dívky). Data byla získána metodou pozorování, analýzy pedagogických dokumentů a rozhovoru a k jejich fixaci byl použit záznamový arch. Navržené edukační kompenzační strategie vycházely z výsledků předvýzkumu. Výsledky a závěry této práce poukazují na silné a slabé stránky zvolených edukačních kompenzačních strategií a na procesuální souvislosti mezi výsledky jednotlivých evaluačních studií a obsahují konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Anotace v angličtině
The thesis is about individual issues concerning preschool children with special educational needs and the effectiveness of chosen compensatory educational strategies. The research project was chosen as qualitative research and targets the following question: How is the chosen compensatory educational strategy implemented in the case of preschool children with special educational needs? Qualitative evaluation was chosen as the method of research. The study group within the project contained four children (two boys and two girls) between the ages of 5-7 years. The data were collected through direct observation, pedagogical document analysis and interviews, and the findings were recorded. The proposed educational compensation strategies were based on the results of the pre-research. The results and the conclusions of the research point out the strengths and weaknesses of the proposed educational compensation strategies, their connection between results of individual evaluation studies, and they contain concrete recommendations for use in the area of preprimary education.
pre-school period, inclusion, special educational needs, support measures, compensatory educational strategies
Rozsah průvodní práce
88 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je problematika individuálních zvláštností předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a účinnosti zvolených edukačních kompenzačních strategií. Výzkumné šetření je zpracováno metodou kvalitativního výzkumu a zabývá se následujícím výzkumným problémem: Jakým způsobem probíhá zvolená kompenzační edukační strategie u předškolních dětí se speciálními vzdělávacími potřebami? Pro výzkumné šetření byla zvolena kvalitativní evaluace. Výzkumný soubor tvoří čtyři děti ve věku 5-7 let (dva chlapci, dvě dívky). Data byla získána metodou pozorování, analýzy pedagogických dokumentů a rozhovoru a k jejich fixaci byl použit záznamový arch. Navržené edukační kompenzační strategie vycházely z výsledků předvýzkumu. Výsledky a závěry této práce poukazují na silné a slabé stránky zvolených edukačních kompenzačních strategií a na procesuální souvislosti mezi výsledky jednotlivých evaluačních studií a obsahují konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Anotace v angličtině
The thesis is about individual issues concerning preschool children with special educational needs and the effectiveness of chosen compensatory educational strategies. The research project was chosen as qualitative research and targets the following question: How is the chosen compensatory educational strategy implemented in the case of preschool children with special educational needs? Qualitative evaluation was chosen as the method of research. The study group within the project contained four children (two boys and two girls) between the ages of 5-7 years. The data were collected through direct observation, pedagogical document analysis and interviews, and the findings were recorded. The proposed educational compensation strategies were based on the results of the pre-research. The results and the conclusions of the research point out the strengths and weaknesses of the proposed educational compensation strategies, their connection between results of individual evaluation studies, and they contain concrete recommendations for use in the area of preprimary education.
pre-school period, inclusion, special educational needs, support measures, compensatory educational strategies
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. V teoretické části budou nejprve vymezeny klíčové pojmy problematiky diplomové práce a zpracovány otázky psychického vývoje dětí předškolního věku s podrobnějším zaměřením na specifika předškoláků s potřebou podpůrných opatření. Dále bude uvedeno legislativní vymezení dané problematiky a kapitoly z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, které se tématu dotýkají. V závěru teoretické části bude provedena analýza předchozích výzkumů, které se problematikou zabývaly. Východiskem ke zpracování bude studium odborné literatury z oblasti vývojové a poradenské psychologie, studium odborných časopisů a aktuální legislativy.
Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. K získání výzkumných dat použijeme metody pozorování, rozhovor, kazuistiku a analýzu školní dokumentace. Zkoumaný vzorek budou děti předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Z realizovaného výzkumného šetření budou vycházet konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. V teoretické části budou nejprve vymezeny klíčové pojmy problematiky diplomové práce a zpracovány otázky psychického vývoje dětí předškolního věku s podrobnějším zaměřením na specifika předškoláků s potřebou podpůrných opatření. Dále bude uvedeno legislativní vymezení dané problematiky a kapitoly z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, které se tématu dotýkají. V závěru teoretické části bude provedena analýza předchozích výzkumů, které se problematikou zabývaly. Východiskem ke zpracování bude studium odborné literatury z oblasti vývojové a poradenské psychologie, studium odborných časopisů a aktuální legislativy.
Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. K získání výzkumných dat použijeme metody pozorování, rozhovor, kazuistiku a analýzu školní dokumentace. Zkoumaný vzorek budou děti předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Z realizovaného výzkumného šetření budou vycházet konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Seznam doporučené literatury
Hajná, R. (2016). Role psychologa v mateřské škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Informatorium 3-8, časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1994- . Vychází měsíčně.
Kulhánková, R. (2010 ). Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Mertin, V., Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opatřilová, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném školním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
RVP PV. (2017). Praha: MŠMT.
Šikulová, R., Čepičková, I., Wedlichová, I. (2005). Kapitoly z predskolni pedagogiky. Usti nad Labem: Univerzita J.E. Purkyne.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Hajná, R. (2016). Role psychologa v mateřské škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Informatorium 3-8, časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1994- . Vychází měsíčně.
Kulhánková, R. (2010 ). Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Mertin, V., Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opatřilová, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném školním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
RVP PV. (2017). Praha: MŠMT.
Šikulová, R., Čepičková, I., Wedlichová, I. (2005). Kapitoly z predskolni pedagogiky. Usti nad Labem: Univerzita J.E. Purkyne.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.