Tato bakalářská práce se zabývá problematikou náhody ve výtvarném projevu dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce charakterizuje předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné činnosti v předškolním věku, výtvarnou hru a experiment, ale i náhodu ve výtvarné tvorbě a ve výtvarném umění. Praktická část bakalářské práce popisuje deset výtvarných aktivit využívajících principu náhody jako prostředku tvorby, jež byly realizovány s dětmi předškolního věku, a to v Mateřské škole Ohníč. Součástí praktické části bakalářské práce je také autorská tvorba, která koresponduje s tématem práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the problematics of chance in an artistic expression of preschool children. The theoretical part of the thesis characterizes the preschool period, children's artistic expression, art activities in preschool age, artistic play and experiment, but also the chance in artistic work and fine arts. The practical part of the bachelor thesis describes ten art activities using the principle of chance as the instrument of creation that were realized with children of preschool age, in the Kindergarten Ohníč. A part of the practical section of the bachelor thesis is also the author's work, which corresponds to the topic of the thesis.
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou náhody ve výtvarném projevu dětí předškolního věku. Teoretická část bakalářské práce charakterizuje předškolní období, dětský výtvarný projev, výtvarné činnosti v předškolním věku, výtvarnou hru a experiment, ale i náhodu ve výtvarné tvorbě a ve výtvarném umění. Praktická část bakalářské práce popisuje deset výtvarných aktivit využívajících principu náhody jako prostředku tvorby, jež byly realizovány s dětmi předškolního věku, a to v Mateřské škole Ohníč. Součástí praktické části bakalářské práce je také autorská tvorba, která koresponduje s tématem práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the problematics of chance in an artistic expression of preschool children. The theoretical part of the thesis characterizes the preschool period, children's artistic expression, art activities in preschool age, artistic play and experiment, but also the chance in artistic work and fine arts. The practical part of the bachelor thesis describes ten art activities using the principle of chance as the instrument of creation that were realized with children of preschool age, in the Kindergarten Ohníč. A part of the practical section of the bachelor thesis is also the author's work, which corresponds to the topic of the thesis.
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5C/2019. 2. Prostudování odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. 3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce. 4. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 5. Teoretická část: zpracování teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů. 6. Praktická část: příprava a realizace výtvarného projektu vztahujícího se k tématu bakalářské práce, fotodokumentace, vlastní autorský cyklus. 7. Závěr, seznam literatury a informačních zdrojů.
Zásady pro vypracování
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5C/2019. 2. Prostudování odborné literatury a jiných informačních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. 3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce. 4. Průběžná konzultace s vedoucím práce. 5. Teoretická část: zpracování teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů. 6. Praktická část: příprava a realizace výtvarného projektu vztahujícího se k tématu bakalářské práce, fotodokumentace, vlastní autorský cyklus. 7. Závěr, seznam literatury a informačních zdrojů.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce, 1997
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
PHILLIPS, S. ...ismy. Jak chápat moderní umění. Praha: Slovar, 2013
ROCHOVSKÁ, I., KROUPOVÁ, D. Umělci v mateřské škole. Praha: Portál, 2016
SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍK, J. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra, 2010
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce, 1997
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
PHILLIPS, S. ...ismy. Jak chápat moderní umění. Praha: Slovar, 2013
ROCHOVSKÁ, I., KROUPOVÁ, D. Umělci v mateřské škole. Praha: Portál, 2016
SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H., SLAVÍK, J. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Úvaly: Albra, 2010
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012