Práce se zaměřuje na využívání technologických inovací v rámci provozů HoReCa na území České republiky a na faktory ovlivňující rozhodování zodpovědných manažerů (zahraniční zkušenosti, vliv vzdělání na obratovost provozu, sledování trendů, vyhodnocování efektivity inovací) a na příležitosti potravinového 3D tisku. Daná zjištění mohou být využita společnostmi v segmentu HoReCa k získání konkurenčních výhod v rámci tržního prostředí nebo společnostmi zabývajícími se rozvojem a implementací nových technologií, jako je aditivní výroba v daném segmentu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the use of technological innovations in HoReCa operations located in the Czech Republic and the factors influencing the decisions of responsible managers (foreign experience, the impact of education on turnover, monitoring trends, evaluating the effectiveness of innovation) and on the occasion of 3D food printing. The result is that gastronomic companies use more innovation based on actual needs compared to strategic planning. The latest technologies, for example 3D printing, are not in concern of management, yet. The result can be useful for HoReCa segment companies to get an competitive advantage and for other companies of the sector as well.
Klíčová slova
gastronomie, trendy, technologie, inovace, management, 3D tisk
Klíčová slova v angličtině
gastronomy, trends, technology, innovation, management, 3D printing
Rozsah průvodní práce
43 s. (64 266)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na využívání technologických inovací v rámci provozů HoReCa na území České republiky a na faktory ovlivňující rozhodování zodpovědných manažerů (zahraniční zkušenosti, vliv vzdělání na obratovost provozu, sledování trendů, vyhodnocování efektivity inovací) a na příležitosti potravinového 3D tisku. Daná zjištění mohou být využita společnostmi v segmentu HoReCa k získání konkurenčních výhod v rámci tržního prostředí nebo společnostmi zabývajícími se rozvojem a implementací nových technologií, jako je aditivní výroba v daném segmentu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the use of technological innovations in HoReCa operations located in the Czech Republic and the factors influencing the decisions of responsible managers (foreign experience, the impact of education on turnover, monitoring trends, evaluating the effectiveness of innovation) and on the occasion of 3D food printing. The result is that gastronomic companies use more innovation based on actual needs compared to strategic planning. The latest technologies, for example 3D printing, are not in concern of management, yet. The result can be useful for HoReCa segment companies to get an competitive advantage and for other companies of the sector as well.
Klíčová slova
gastronomie, trendy, technologie, inovace, management, 3D tisk
Klíčová slova v angličtině
gastronomy, trends, technology, innovation, management, 3D printing
Zásady pro vypracování
Inovace v každém odvětví mají velký význam pro samotný ekonomický subjekt a jeho udržitelnost v rámci tržního prostředí. Práce se zaměřuje na využívání technologických inovací v rámci provozů HoReCa nacházejících se na území České republiky a na faktory ovlivňující rozhodování zodpovědných manažerů. Prostřednictvím dotazníkového šetření a následného vyhodnocení dat bude zkoumáno, kde hledají inspiraci pro inovace, jak dochází k implementací dostupných trendů snižující náklady nebo vytvářející image samotných podniků, jak probíhají vzdělávací procesy managementu a s jakými překážkami se setkávají v oblasti zavádění inovací. Data z vlastního průzkumu jsou vyhodnocena za pomoci popisných statistických metod. Daná zjištění jsou výstupem pro společnosti působící v segmentu HoReCa umožňující zamyšlení managementu k získání konkurenčních výhod v rámci tržního prostředí, ale také zajímavým podkladem pro společnosti zabývající se rozvojem a implementací nových technologií, jako je aditivní výroba v daném segmentu.
Zásady pro vypracování
Inovace v každém odvětví mají velký význam pro samotný ekonomický subjekt a jeho udržitelnost v rámci tržního prostředí. Práce se zaměřuje na využívání technologických inovací v rámci provozů HoReCa nacházejících se na území České republiky a na faktory ovlivňující rozhodování zodpovědných manažerů. Prostřednictvím dotazníkového šetření a následného vyhodnocení dat bude zkoumáno, kde hledají inspiraci pro inovace, jak dochází k implementací dostupných trendů snižující náklady nebo vytvářející image samotných podniků, jak probíhají vzdělávací procesy managementu a s jakými překážkami se setkávají v oblasti zavádění inovací. Data z vlastního průzkumu jsou vyhodnocena za pomoci popisných statistických metod. Daná zjištění jsou výstupem pro společnosti působící v segmentu HoReCa umožňující zamyšlení managementu k získání konkurenčních výhod v rámci tržního prostředí, ale také zajímavým podkladem pro společnosti zabývající se rozvojem a implementací nových technologií, jako je aditivní výroba v daném segmentu.
Seznam doporučené literatury
Demartini, M., Pinna, C., Tonelli, F., Terzi, S., Sansone, C., & Testa, C. (2018). Food industry digitalization: from challenges and trends to opportunities and solutions. IFAC PapersOnLine, 51(11), 1371?1378. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2018.08.337
Koudelková, P. (2013). Přístupy českých podnikatelů k inovacím v malých a středních podnicích/Approaches of Czech Entrepreneurs to the Innovation in Small and Medium Entreprises. Trendy Ekonomiky a Managementu, 7(15), 68-74. Retrieved from: https://search.proquest.com/docview/1503534097?accountid=16287
Lipton, I. J. (2017). Printable Food: The Technology and Its Application in Human Health.
Current Opinion in Biotechnology, 44, 198-201. https://doi.org/10.1016/j.copbio.2016.11.015
Litschmannová, M. (2009). Máme dotazníky a co dál. Vysoká škola Báňská, 13.
Průša, J., & Průša, M. (2014). Základy 3D tisku. Prusa Research. Retrieved from: http://www.prusa3d. cz/wp-content/uploads/zaklady-3d-tisku. pdf.
Rogovská, V. (2015, November). 3D tlač ako nová priemyselná revolúcia/3D Printing as a New Industrial Revolution . 12. Conference: Marketing Identity 2015: Digital Life. At: Smolenický zámok Slovensko. doi: 10.13140/RG.2.1.1177.8003
Sun, J., Peng, Z., Zhou, W., Fuh, J. Y. H., Hong, G. S., & Chiu, A. (2015). A Review on 3D Printing for Customized Food Fabrication. Procedia Manufacturing, 1, 308?319. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.09.057
Demartini, M., Pinna, C., Tonelli, F., Terzi, S., Sansone, C., & Testa, C. (2018). Food industry digitalization: from challenges and trends to opportunities and solutions. IFAC PapersOnLine, 51(11), 1371?1378. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2018.08.337
Koudelková, P. (2013). Přístupy českých podnikatelů k inovacím v malých a středních podnicích/Approaches of Czech Entrepreneurs to the Innovation in Small and Medium Entreprises. Trendy Ekonomiky a Managementu, 7(15), 68-74. Retrieved from: https://search.proquest.com/docview/1503534097?accountid=16287
Lipton, I. J. (2017). Printable Food: The Technology and Its Application in Human Health.
Current Opinion in Biotechnology, 44, 198-201. https://doi.org/10.1016/j.copbio.2016.11.015
Litschmannová, M. (2009). Máme dotazníky a co dál. Vysoká škola Báňská, 13.
Průša, J., & Průša, M. (2014). Základy 3D tisku. Prusa Research. Retrieved from: http://www.prusa3d. cz/wp-content/uploads/zaklady-3d-tisku. pdf.
Rogovská, V. (2015, November). 3D tlač ako nová priemyselná revolúcia/3D Printing as a New Industrial Revolution . 12. Conference: Marketing Identity 2015: Digital Life. At: Smolenický zámok Slovensko. doi: 10.13140/RG.2.1.1177.8003
Sun, J., Peng, Z., Zhou, W., Fuh, J. Y. H., Hong, G. S., & Chiu, A. (2015). A Review on 3D Printing for Customized Food Fabrication. Procedia Manufacturing, 1, 308?319. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.09.057