Cílem této práce je zjistit, zda pětitýdenní intervence námi sestavené baterie vybraných jógových cvičení má vliv na reakční dobu a koncentraci pozornosti u dětí ve věku 15-16 let. K měření reakční doby bylo použito zařízení Fitro Reaction, kterým se měřila reakční doba jednoduchá i složitá. K měření koncentrace pozornosti byl použit dotazníkový test pozornosti d2. Výsledky naší práce ukázaly, že pětitýdenní intervence měla vliv na reakční dobu, jak jednoduchou, tak složitou, i na koncentraci pozornosti. Statisticky i věcně významný rozdíl se u experimentální skupiny projevil ve všech měřených hodnotách. Při porovnávání experimentální a kontrolní skupiny mezi sebou nevyšla statistická významnost pouze u jediné měřené hodnoty, konkrétně jednoduché reakční doby. Z důvodu toho se domníváme, že vybraná jógová cvičení ovlivňují koncentraci pozornosti a jednoduchou a složitou reakční dobu u dětí ve věku 15-16 let a mohou napomoct při nepozornosti dětí ve školách, ale i v jiných oblastech, jak sportovních, tak nesportovních.
Anotace v angličtině
The aim of the work is find out an influence of selected yoga excercises on concetration of attention and reaction rate of children aged 15-16 during the five weeks. We used a device for measuring simple reaction time as well as choice reaction time called Fitro Reaction. The test of attention d2 was used for measuring concentration of attention. The results of this work showed the influence of selected yoga excercises on simple reaction time, choice reaction time and concentration of attention as well. Statistical important difference and effect size were showed in each value at experimental sample. When we compare experimental sample with control sample we found out that simple reaction time was the only value where we did not find out statistical important difference. That is why we assume the selected yoga excercises on concentration of attention and simple and choice reaction time of children aged 15-16 could be helpful for work with inattentive children in schools as well as other fields.
Klíčová slova
Jóga, reakční doba, koncentrace pozornosti, děti, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Yoga, reaction rate, concentration of attention, children, adolescence
Rozsah průvodní práce
83 s. (131 649 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zjistit, zda pětitýdenní intervence námi sestavené baterie vybraných jógových cvičení má vliv na reakční dobu a koncentraci pozornosti u dětí ve věku 15-16 let. K měření reakční doby bylo použito zařízení Fitro Reaction, kterým se měřila reakční doba jednoduchá i složitá. K měření koncentrace pozornosti byl použit dotazníkový test pozornosti d2. Výsledky naší práce ukázaly, že pětitýdenní intervence měla vliv na reakční dobu, jak jednoduchou, tak složitou, i na koncentraci pozornosti. Statisticky i věcně významný rozdíl se u experimentální skupiny projevil ve všech měřených hodnotách. Při porovnávání experimentální a kontrolní skupiny mezi sebou nevyšla statistická významnost pouze u jediné měřené hodnoty, konkrétně jednoduché reakční doby. Z důvodu toho se domníváme, že vybraná jógová cvičení ovlivňují koncentraci pozornosti a jednoduchou a složitou reakční dobu u dětí ve věku 15-16 let a mohou napomoct při nepozornosti dětí ve školách, ale i v jiných oblastech, jak sportovních, tak nesportovních.
Anotace v angličtině
The aim of the work is find out an influence of selected yoga excercises on concetration of attention and reaction rate of children aged 15-16 during the five weeks. We used a device for measuring simple reaction time as well as choice reaction time called Fitro Reaction. The test of attention d2 was used for measuring concentration of attention. The results of this work showed the influence of selected yoga excercises on simple reaction time, choice reaction time and concentration of attention as well. Statistical important difference and effect size were showed in each value at experimental sample. When we compare experimental sample with control sample we found out that simple reaction time was the only value where we did not find out statistical important difference. That is why we assume the selected yoga excercises on concentration of attention and simple and choice reaction time of children aged 15-16 could be helpful for work with inattentive children in schools as well as other fields.
Klíčová slova
Jóga, reakční doba, koncentrace pozornosti, děti, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Yoga, reaction rate, concentration of attention, children, adolescence
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ,,Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP"
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovíajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu
Cílem práce je zjistit, zda vybraná jógová cvičení mají vliv na reakční dobu a koncentraci pozornosti u dětí ve věku 15-16 let. Předpokládáme zlepšení úrovně reakční doby a koncentrace pozornosti. K získání potřebných dat použijeme reaktometr a dotazník D2. Experimentální skupina bude obsahovat minimálně 20 subjektů a k ověření výsledků poslouží kontrolní skupina o minimálně 10 subjektech. Intervence vybraných jógových cvičení bude probíhat na Soukromé podřipské střední odborné škole v Roudnici nad Labem po dobu 5 týdnů v hodinách tělesné výchovy. Intervence bude probíhat 2 hodiny týdně po dobu 15 minut.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí ,,Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP"
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovíajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu
Cílem práce je zjistit, zda vybraná jógová cvičení mají vliv na reakční dobu a koncentraci pozornosti u dětí ve věku 15-16 let. Předpokládáme zlepšení úrovně reakční doby a koncentrace pozornosti. K získání potřebných dat použijeme reaktometr a dotazník D2. Experimentální skupina bude obsahovat minimálně 20 subjektů a k ověření výsledků poslouží kontrolní skupina o minimálně 10 subjektech. Intervence vybraných jógových cvičení bude probíhat na Soukromé podřipské střední odborné škole v Roudnici nad Labem po dobu 5 týdnů v hodinách tělesné výchovy. Intervence bude probíhat 2 hodiny týdně po dobu 15 minut.
Seznam doporučené literatury
Janíček, R. (1989). Bhagavadgíta. Praha: Supraphon.
Yogi, M. M. (1976). Bhagavad-Gita: A new translation and commentary. Fairfield, Iowa, USA: MIU Press Publication.
Vacek, J. (1995). Základy jógy a mystiky. Praha: Votobia.
Flood, Gavin. (1996). An Introduction to Hinduism. Cambridge, Anglie: Cambridge University Press.
Lysebeth, A. (2000). Jóga. Praha: Argo.
Martin, C. (2017). Jóga pro začátečníky: 35 základních pozic pro uklidnění mysli a posílení těla. Praha: Dobrovský.
Hirshi, G. (2019). Jóga pro duši, mysl i tělo: cvičení na 52 týdnů. Olomouc: Fontána.
Lyseneth, A. (2018). Lekce jógy. Praha: Argo.
Hirshi, G. (2018). Jóga: 7 minut denně. Olomouc: Fontána.
Mrnuštíková, M. (2018). Emoce a jóga. Brno: nakladatelství Pavel Křepela.
Seznam doporučené literatury
Janíček, R. (1989). Bhagavadgíta. Praha: Supraphon.
Yogi, M. M. (1976). Bhagavad-Gita: A new translation and commentary. Fairfield, Iowa, USA: MIU Press Publication.
Vacek, J. (1995). Základy jógy a mystiky. Praha: Votobia.
Flood, Gavin. (1996). An Introduction to Hinduism. Cambridge, Anglie: Cambridge University Press.
Lysebeth, A. (2000). Jóga. Praha: Argo.
Martin, C. (2017). Jóga pro začátečníky: 35 základních pozic pro uklidnění mysli a posílení těla. Praha: Dobrovský.
Hirshi, G. (2019). Jóga pro duši, mysl i tělo: cvičení na 52 týdnů. Olomouc: Fontána.
Lyseneth, A. (2018). Lekce jógy. Praha: Argo.
Hirshi, G. (2018). Jóga: 7 minut denně. Olomouc: Fontána.
Mrnuštíková, M. (2018). Emoce a jóga. Brno: nakladatelství Pavel Křepela.