Bakalářská práce je věnována problematice prevence a řešení projevů nekázně žáků, a to z pohledu samotných žáků základních škol. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti norem a normality lidského chování, vývoje vztahu jedince k normám, autority ve výchově a také oblasti školní nekázně či prevence a řešení nekázně ve školním prostředí. Empirická část práce je věnována prezentaci výsledků výzkumného šetření, které využívalo smíšený výzkumný design. Šetření bylo zacílené na hodnocení vybraných projevů nekázně a možností jejich řešení a prevence z pohledu žáků základních škol. Výstupem práce je formulace doporučení pro možné využití získaných poznatků v oblasti prevence
a řešení projevů nekázně na základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on issue of prevention and resolution of pupils' indiscipline from the perspective of the primary school pupils. The theoretical basis of the thesis is based on current knowledge of norms and normality of human behaviour, the development of attitude of an individual to norms, authority in education as well as the field of school indiscipline, prevention and solution of indiscipline in school environment. The empirical part of the work is devoted to the presentation of the results of a research survey that used a mixed research design. The survey was aimed at evaluating selected manifestations of indiscipline and the possibilities of their solution and prevention from the perspective of primary school students. The output of the work is the formulation of recommendations for the possible use of acquired knowledge in the field of prevention and addressing manifestations of indiscipline in primary and lower secondary schools.
Bakalářská práce je věnována problematice prevence a řešení projevů nekázně žáků, a to z pohledu samotných žáků základních škol. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti norem a normality lidského chování, vývoje vztahu jedince k normám, autority ve výchově a také oblasti školní nekázně či prevence a řešení nekázně ve školním prostředí. Empirická část práce je věnována prezentaci výsledků výzkumného šetření, které využívalo smíšený výzkumný design. Šetření bylo zacílené na hodnocení vybraných projevů nekázně a možností jejich řešení a prevence z pohledu žáků základních škol. Výstupem práce je formulace doporučení pro možné využití získaných poznatků v oblasti prevence
a řešení projevů nekázně na základních školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on issue of prevention and resolution of pupils' indiscipline from the perspective of the primary school pupils. The theoretical basis of the thesis is based on current knowledge of norms and normality of human behaviour, the development of attitude of an individual to norms, authority in education as well as the field of school indiscipline, prevention and solution of indiscipline in school environment. The empirical part of the work is devoted to the presentation of the results of a research survey that used a mixed research design. The survey was aimed at evaluating selected manifestations of indiscipline and the possibilities of their solution and prevention from the perspective of primary school students. The output of the work is the formulation of recommendations for the possible use of acquired knowledge in the field of prevention and addressing manifestations of indiscipline in primary and lower secondary schools.
Bakalářská práce bude věnována problematice prevence a řešení projevů nekázně žáků, a to z pohledu samotných žáků základních škol. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti norem a normality lidského chování, vývoje vztahu jedince k normám, autority ve výchově a také oblasti školní nekázně, nekázně či prevence a řešení nekázně ve školním prostředí. Empirická část práce bude věnována prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na hodnocení vybraných projevů nekázně a možností jejich řešení a prevence z pohledu žáků základních škol. V rámci polostrukturovaných rozhovorů bude využito tzv. situačního přístupu a výzkumný vzorek bude tvořen žáky 7. - 9. ročníků základních škol. Výstupem práce bude formulace doporučení pro možné využití získaných poznatků v oblasti prevence a řešení projevů nekázně na školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude věnována problematice prevence a řešení projevů nekázně žáků, a to z pohledu samotných žáků základních škol. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti norem a normality lidského chování, vývoje vztahu jedince k normám, autority ve výchově a také oblasti školní nekázně, nekázně či prevence a řešení nekázně ve školním prostředí. Empirická část práce bude věnována prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na hodnocení vybraných projevů nekázně a možností jejich řešení a prevence z pohledu žáků základních škol. V rámci polostrukturovaných rozhovorů bude využito tzv. situačního přístupu a výzkumný vzorek bude tvořen žáky 7. - 9. ročníků základních škol. Výstupem práce bude formulace doporučení pro možné využití získaných poznatků v oblasti prevence a řešení projevů nekázně na školách.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav.
Školní kázeň: metody a strategie. ISV ? Institut sociálních věcí, 2001. ISBN 80-85866-80-3.BENDL, Stanislav. Žák s problémovým chováním. Cesta institucionální pomoci. 1. Vydání. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3. VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. 1. Vydání. Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2282-5. DIVOKÁ, Jana a Tomáš HRUDA. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Pasparta, 2017. 144 s. ISBN 978-80-88163-72-5. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Grada, 2010. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Portál, 2005. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2014. 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6. ŠVAŘÍČEK, Roman. ŠEĎOVÁ, Klára a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Portál, 2012. 296 s. ISBN 978-80-262-0085-7. SMOLÍK, Arnošt. Vybrané aspekty sociálního formování jedince ve vztahu ke společenským normám a morálnímu jednání. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Fakulta pedagogická, 2016. 120 s. ISBN 978-80-7561-040-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav.
Školní kázeň: metody a strategie. ISV ? Institut sociálních věcí, 2001. ISBN 80-85866-80-3.BENDL, Stanislav. Žák s problémovým chováním. Cesta institucionální pomoci. 1. Vydání. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3. VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. 1. Vydání. Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2282-5. DIVOKÁ, Jana a Tomáš HRUDA. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Pasparta, 2017. 144 s. ISBN 978-80-88163-72-5. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Grada, 2010. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Portál, 2005. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2014. 384 s. ISBN 978-80-262-0644-6. ŠVAŘÍČEK, Roman. ŠEĎOVÁ, Klára a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Portál, 2012. 296 s. ISBN 978-80-262-0085-7. SMOLÍK, Arnošt. Vybrané aspekty sociálního formování jedince ve vztahu ke společenským normám a morálnímu jednání. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Fakulta pedagogická, 2016. 120 s. ISBN 978-80-7561-040-9.