Cílem této bakalářské práce je zmapovat současnou situaci v pedagogické populaci a populaci rodičů, především jejich náhled na odklad školní docházky. V návaznosti na seznámení se s přímou činností Pedagogicko-psychologických poraden a Speciálně pedagogických center v Ústeckém kraji, způsobem diagnostikování školní zralosti a přímou interakcí s rodiči a pedagogickými pracovníky, budou vyvozovány závěry a možná doporučení pro praxi z nich plynoucí.
Anotace v angličtině
This thesis aims to map out the current situation among pedagogical workers as well as among parents with specific attention to their opinions on the postopoment of school attendance start. Following the acquaintance with the direct activities of Pedagogical-Psychological Counseling Centers and Special Pedagogical Centers in the Ústí nad Labem Region, the method of diagnosing school maturity and direct interaction with parents and pedagogical staff, conclusions and possible recommendations for further practice will be drawn from.
Klíčová slova
Diagnostika, odklad povinné školní docházky, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, specifické poruchy učení, školní zralost.
Klíčová slova v angličtině
Diagnostics, postponement of school attendance start, pedagogical-psychological counseling, special pedagogical center, specific learning disabilities, school maturity.
Rozsah průvodní práce
55 s. (70 671 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zmapovat současnou situaci v pedagogické populaci a populaci rodičů, především jejich náhled na odklad školní docházky. V návaznosti na seznámení se s přímou činností Pedagogicko-psychologických poraden a Speciálně pedagogických center v Ústeckém kraji, způsobem diagnostikování školní zralosti a přímou interakcí s rodiči a pedagogickými pracovníky, budou vyvozovány závěry a možná doporučení pro praxi z nich plynoucí.
Anotace v angličtině
This thesis aims to map out the current situation among pedagogical workers as well as among parents with specific attention to their opinions on the postopoment of school attendance start. Following the acquaintance with the direct activities of Pedagogical-Psychological Counseling Centers and Special Pedagogical Centers in the Ústí nad Labem Region, the method of diagnosing school maturity and direct interaction with parents and pedagogical staff, conclusions and possible recommendations for further practice will be drawn from.
Klíčová slova
Diagnostika, odklad povinné školní docházky, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, specifické poruchy učení, školní zralost.
Klíčová slova v angličtině
Diagnostics, postponement of school attendance start, pedagogical-psychological counseling, special pedagogical center, specific learning disabilities, school maturity.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou diagnostikou školní zralosti z pohledu pedagogů mateřských a základních škol, speciálních pedagogů. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky, co je to školní připravenost a zralost, komparace obou pojmů. Dálezda je z pohledu pedagogů mateřských škol školní připravenost dostačující, jak hodnotí pedagogové základních škol školní připravenost, zda jí považují za dostačující, jak vnímají speciální pedagogové problematiku školní zralosti v praxi, jak tuto problematiku vnímají ředitelé malotřídních základních škol spojených s mateřskými. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvalitativního výzkumu, který bude doplněn o šetření v podobě rozhovorů. Jehož cílem bude zjistit, zda se liší školní zralost z pohledu pedagogů základních a mateřských škol. Dále zda je školní připravenost dostačující a odpovídající v konkrétních oslovených školách. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou diagnostikou školní zralosti z pohledu pedagogů mateřských a základních škol, speciálních pedagogů. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky, co je to školní připravenost a zralost, komparace obou pojmů. Dálezda je z pohledu pedagogů mateřských škol školní připravenost dostačující, jak hodnotí pedagogové základních škol školní připravenost, zda jí považují za dostačující, jak vnímají speciální pedagogové problematiku školní zralosti v praxi, jak tuto problematiku vnímají ředitelé malotřídních základních škol spojených s mateřskými. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního kvalitativního výzkumu, který bude doplněn o šetření v podobě rozhovorů. Jehož cílem bude zjistit, zda se liší školní zralost z pohledu pedagogů základních a mateřských škol. Dále zda je školní připravenost dostačující a odpovídající v konkrétních oslovených školách. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8
FISHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8
FISHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0